• Marlean

    Den stora Julpaketstråden för Hoppets stjärna 2013!

    Nu är det äntligen dags igen för den stora julpaketstråden för Hoppets stjärna!
    Många av er har längtat så nu kör vi. 

    Vad handlar då denna tråd om? Jo, den handlar om att sprida glädje och värme i juletid.
    Varje år runt jul skickar organisationen Hoppets stjärna julpaket fyllda med mat och annat till i första hand familjer, pensionärer och barnhem i Lettland. Det är det denna tråd handlar om och du får gärna vara med och känna glädjen av att ge till andra. Det är ju trots allt det julen handlar om! :D

    Hur går man då tillväga om man vill vara med? Man har 3 alternativ att välja på:

    Alternativ 1: Du låter Hoppets stjärna packa ditt/dina julpaket åt dig på plats i Lettland för 250kr/paket (detta är det billigaste alternativet). Du sätter i så fall in pengarna innan 30 november på deras PG 90 02 53-6 och märker din betalning med "Julpaket 2013".¨

    Alternativ 2: Du skickar ett julpaket till en familj eller pensionär. Du ber din mataffär om att få en banankartong för några kronor och fyller denna kartong med mat och annat (detta är vanligaste alternativet på FL).

    I paketet packar du exempelvis:
    • matris 
    • havregryn
    • mannagryn
    • pasta
    • vetemjöl
    • socker
    • kaffe (kok, brygg eller pulver)
    • te
    • kakao
    • kex
    • cornflakes/ frukostflingor
    • torkad frukt
    • konserverad frukt
    • fisk- eller köttkonserv
    • pepparkakor
    • russin
    • godis (ej lakrits, det äts inte i Lettland)
    • choklad
    • julpynt; tex. julservetter, julgranspynt och ljus
    • hygienartiklar; tex. tandkräm, tvål, tandborstar, schampo mm.

    I familjepaketen kan du även packa: Skolmaterial; pennor, kritor, skriv- och målarböcker, suddgummin och tåliga leksaker, sportartiklar såsom bollar, racketar, enkla brädspel och pussel.

    I pensionärspaketen kan du även packa: Varma vantar, mössor, sockar, filtar etc.   
    Har du plats över i kartongen, lägg alltid i mer mat. Tänk på att lägga ris, mjöl osv. i en extra plastpåse så att inte innehållet förstörs om förpackningen skulle skadas under transporten. Hygienartiklar packas för sig i plastpåsar.

    OBS! Matvarorna får inte ha passerat bäst före datum (de bör alltså stå sig till 2013 03 eller liknande minst)! Använd banankartonger då dessa är lätta att hantera. Om du vill ha chansen att få svar ifrån den person som fått just "ditt" paket glöm inte att skicka med ett litet brev eller vykort med din adress på, skrivet på engelska. Glöm inte heller att knyta om paketet med ett snöre ordentligt så det håller ihop. 
    Skriv ut julpaketstalongen (se nedan) Talongen behövs för att Hoppets stjärna ska veta vem du vill att paketet ska gå till. Den är också nödvändig för att du ska få deras specialpris på Bussgods. Fyll i talongen och tejpa fast den på paketet. Skicka sedan ditt paket senast den 23/11 till:

    Hoppets Stjärna
    Centralesplanaden 18
    891 32 ÖRNSKÖLDSVIK


    I samband med julpaketen har Hoppets Stjärna ett specialavtal med Bussgods/Smartpak. Under november månad får du skicka en banankartong för endast 95 kronor och efterföljande kartonger för endast 45 kronor styck. OBS! Respektive kartong får väga max 20 kg. På www.bussgods.se hittar du ditt närmaste ombud.

    Talongen du sätter på ditt paket hittar du HÄR: http://www.starofhope.se/attachments/388_julpaketstalong.pdf


    Alternativ 3:
     Du packar ett paket till ett barnhem. Du packar antingen julklappar (det finns barn mellan 0-18 år på barnhemmen) eller mat till ett barnhem. Förslag på julklappar är: kex, russin, mjukisdjur, dockor, skolväskor/ryggsäckar, hygienartiklar, godis (ej lakrits), sportartiklar, brädspel, pussel, tåliga leksaker, choklad, pennor, ritsaker, kritor, skolmaterial, julpynt.


    Skicka bara hela och fungerande leksaker, inte bräckliga eller batteridrivna. 


    Lägg alla presenter oinslagna i en banankartong. Det gör det enklare vid utdelningen av julklapparna. Vill du göra julklapparna lite finare kan du lägga dem i en plastpåse och binda ett rött snöre om. Du får gärna bifoga en personlig hälsning i paketet.


    Även institutionerna har ett stort behov av mat. Packa gärna en hel banankartong med enbart pasta, ris, mjöl eller andra torrvaror. Kryssa ändå för alternativ 2. på talongen, men skriv också tydligt på kartongen att den innehåller mat i så fall. 

    Talongen du sätter på ditt paket hittar du HÄR: http://www.starofhope.se/attachments/388_julpaketstalong.pdf


    FL rekordet ligger för närvarande på 64 medlemmar som skickat minst ett paket var. Kan vi slå det i år? Sprid denna tråd till alla du känner!    

    För mer inspiration se våra tidigare års trådar på FL: 
    2012: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m67798317.html 
    2011: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m61181298.html
    2010: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m54702117.html
    2009: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m46762517.html
    2008: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m35538496.html 
    2007: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m24974793.html 
    2006: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m13218433.html   
      
    https://www.facebook.com/julpaket


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-25 00:36
    På Hoppets stjärnas egna hemsida kan du läsa mer om julpaketen. www.starofhope.se/stod-oss/ge-en-gava/julpaket.html

    Om du dessutom utöver julpaketen vill göra en god gärning till jul, hör av dig till mig i ett PM. God jul på er alla!
  • Svar på tråden Den stora Julpaketstråden för Hoppets stjärna 2013!
  • sär skriven

    Glider in!

    Jag funderar på om man ska köpa färdiga paket istället och därmed ge fler paket (då ger jag och min syster 3 paket var). Förra året packade vi till ett värde av ungefär 1500 kronor och det blev bara tre lådor. Men samtidigt känns det som att det skulle vara mer spännande att öppna paket som packats här, att det kanske ligger mer roliga saker i (vi fick plats med massor och viktgränsen nåddes nästan upp på var och ett av paketen)? Vad tror ni, är det någon som vet vad som finns i paketen man köper färdiga?


    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • sär skriven
    Marlean skrev 2013-09-25 10:27:20 följande:
    sär skriven Ingen aning faktiskt, men ring och fråga: 0662-461 00
    Jag kan dessvärre inte ringa, min telefon har helt gett upp och jag är strandsatt. Jag tror det får bli ett personligt ställningstagande till syvende och sist. VI hade jätteroligt när vi packade lådorna och kände oss väldigt nöjda med innehållet...

    En sak jag undrar över angående listan; Cornflakes är ju bara tomma kolhydrater och tar JÄTTEMYCKET plats, är det inte bättre i så fall att stoppa ner ett paket flingor eller havregryn? Jag ger inte ens mitt eget barn Cornflakes då det är så onyttigt och förstår faktiskt inte riktigt tipset om dem.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Marlean

    Kanske är just lyxkänslan som gör att de kan vara roligare för barn? Vissa kanske äter gröt för att det är det enda de har råd med varje dag? I de lägena är cornflakes till jul lite roligt tror jag. Själv brukar jag skicka med allt på listan, min man brukar hjälpa mig att packa för han är grym på det. Själv har jag svårt att få i typ de 20 sista sakerna, men min man brukar lyckas få i dem ändå på något sätt. Därför säger jag: Köp både och, havregryn kan man också göra så mycket annat med baka osv. så det är nog inte fel.

  • sär skriven
    Marlean skrev 2013-09-25 17:46:06 följande:
    Kanske är just lyxkänslan som gör att de kan vara roligare för barn? Vissa kanske äter gröt för att det är det enda de har råd med varje dag? I de lägena är cornflakes till jul lite roligt tror jag. Själv brukar jag skicka med allt på listan, min man brukar hjälpa mig att packa för han är grym på det. Själv har jag svårt att få i typ de 20 sista sakerna, men min man brukar lyckas få i dem ändå på något sätt. Därför säger jag: Köp både och, havregryn kan man också göra så mycket annat med baka osv. så det är nog inte fel.
    Mest tycker jag nog att det tar enormt mycket plats med cornflakespaket, det är ju mest luft menar jag. Men jag är ingen erfaren paketpackare . Vi stoppade ner chokladkakor och O'boy som också är lyxigt och tar mindre plats.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Marlean

    Jag skickar aldrig med HELA cornflakespaketet. I så fall får man inte i något annat i paketet nästan. Utan man får packa det utan pappen runtom väldigt försiktigt i översta lagret av paketet, men inte för nära toppen så att det kan få tryck på sig och gå sönder. Lite trixigt är det men det går.

  • sär skriven
    Marlean skrev 2013-09-25 17:59:18 följande:

    Jag skickar aldrig med HELA cornflakespaketet. I så fall får man inte i något annat i paketet nästan. Utan man får packa det utan pappen runtom väldigt försiktigt i översta lagret av paketet, men inte för nära toppen så att det kan få tryck på sig och gå sönder. Lite trixigt är det men det går.


    Haha okej, jag förstår. Tyckte det var väldigt konstigt då paketet tar jättemycket plats.


    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Momat

    Jippii, nu är det dags igen!

    Det har blivit en kär tradition för mig och barnen att packa paket och skicka iväg dem, vi har skickat julpaket i åtminstone 7 års tid nu.

    Tack för att du startar trådar om detta Marlean!

  • liquorice

    Jag funderar på att sätta in 250:- så de får packa ett paket åt mig, men min fråga är, vad packar de ner då? Det som står i listan? Får man reda på något vis vad de packar ned?

Svar på tråden Den stora Julpaketstråden för Hoppets stjärna 2013!