• JLi

    Osäker mamma

    Min bebis är 8 veckor och har sen födseln sovit hela natten  (vaknar några ggr och ammar). En gång var han vaken till 4 för att jag blev bjuden på kaffe på kvällen. Iaf så sover han (vi) nu ca från kl 12-2 på natten till 11 på dagen. Han sover med mig i sängen för att jag ska få så mycket sömn som möjligt annars orkar jag inte på dagen.Orkar knapp ändå. På dagen dock är han grinig och har svårt att komma till ro. Sover endast om man bär runt han, är ute i vagn eller ammar. Försöker lägga ner men då vaknar han direkt eller efter ett litet tag. Vad ska jag göra`? Hinner inte med mkt på dagarna...

    Han har mkt gaser på dagarna och vaknar mkt av knip och gråter. Jag äter ej mjölkprodukter, mjöl, ägg, soja, kaffe osv så det är inte orsaken. Har även provat mjölkfri ersättning de få ggr jag ger det men ingen skillnad. Testat minform. Han är nöjd när han fått prutta, dock inte om han är övertrött pga av knipen... Beror det på att hans tarmar är omogna eller vad?

    Känner mig allmänt väldigt osäker och obekväm som mamma. Mådde dåligt psykiskt innan graviditeten, värre under hela graviditeten,  och det har blivit värre sen jag fick min son även fast jag älskar honom. Min son är det första spädbarn jag nånsin träffat för jag är yngst i hela min släkt, har några kusinbarn som bor långt ifrån. Jag oroar mig så mkt att jag gör fel även om bvc säger att det märks att han mår bra, går upp jättebra i vikt osv.

    Tex rutiner är viktigt för barn, jag vet inte hur eller vilka rutiner jag ska införa. Har läst runt lite och vissa har scheman de följer till punkt och pricka och det ger mig dåligt samvete. Har lite svårt för rutiner själv, Dock har jag börjat äta regelbundet m.m. Mitt humör och känslor går upp och ner och det påverkar även vad jag gör på dagarna, ibland vill jag helst ligga i sängen hela dagen, vissa dagar är jag ute mkt, lagar mat och är glad. Kan tillägga att jag fick diagnosen borderline under graviditeten och har inte fått rätt terapi än pga av just graviditeten och nu att jag ä nybliven mamma... men det är ju nu jag behöver hjälp!
    Barn behöver ju fasta rutiner alltså att varje dag är ungefär likadan!? Så jag måste ändra på mig, blir så stressad. Har ångest för jag känner mig som en dålig förälder, vill inte göra fel med han. Har tankar på att han borde fått nån annan mamma och att jag inte klarar av ansvaret för att jag mår så dåligt själv. (har regelbunden kontakt på psykiatrin). Bär på sån ångest och dåligt samvete hela tiden, förtjänar inte ett så vackert barn. :(

  • Svar på tråden Osäker mamma
  • Flickan och kråkan

    tNej, nej, nej. Spädbarn behöver inte fasta rutiner på det viset. Det är i så fall endast för föräldrarnas skull och inte för barnet. Det vetigaste man kan göra är att följa barnets rytm så att han/hon i lugn och ro kan hitta sitt eget sömnmönster, lära känna den egna kroppens signaler på hunger, trötthet etc. Det ger sunda vanor. Äter gör man när man är hungrig och sover när man är trött, inte efter schema.

    Det är inte så lätt att vara förstagångsmamma . Hacka inte ner på dig själv. Alla känner sig osäkra på ett eller annat sätt.

    Du har ett fullkomligt normalt barn som inte vill vara på egen hand. Här löser vi det genom att bära i sjal och ergonomisk bärsele. Ta och skaffa ett bra bärredskap. känns sjal främmande så en bra ergonomisk bärsele. Då får du händerna fria och liten är nöjd och glad i famnen.

    Små barn är ofta lite gasiga beroende på omogna tarmar. Det vanligaste är annars att de sväljer luft vid amning. Har du mycket mjölk? Testa i så fall att liggamma ofta (då rinner mjölken långsammare). Du kan också blockamma = amma från samma bröst 2-3 amningstillfällen på raken. Då får barnet även i sig den fetare som är lugnare för magen.

     

  • Litenåfin

    Andas!! Din bebis är så liten och nöjer sej absolut med bröstmjölk och kärlek. Du är den bästa mamman han kan ha! Glöm alla måsten och njut bara... Låt han äta när han är hungrig och sova när han är trött. En ergonomisk sele vore kanske bra om han gillar närhet. Lär känna varandra så kommer det bli lättare att förstå vad han vill. Amning och hormoner gör att man kan känna sej i obalans :) mina små har oftast varit vakna, sovit,ätit i den ordningen heja dagarna. Jag har hela tiden följt den rytmen utan att kolla på klockan utan låtit dom vara vakna och sova när dom vill :) Lycka till!

  • JLi

    Ja mjölk har jag, ibland sprutar det så han får hela ansiktet fult hehe... han sover bra på natten då jag endast liggammar så det ligger nog nånting i det.
    Jag har en bärsele som jag testat men den tycker han inte om, får nästan panik i den! Det är verkligen jobbigt att han vaknar så fort man lägger ner honom, eller stannar vagnen osv. orkar inte gå runt hela dagarna med honom, plus att jag inte hinner göra nånting nästan... blir så trött och frustrerad av det här problemet :/

  • Flickan och kråkan
    JLi skrev 2013-05-23 19:08:47 följande:
    Ja mjölk har jag, ibland sprutar det så han får hela ansiktet fult hehe... han sover bra på natten då jag endast liggammar så det ligger nog nånting i det.
    Jag har en bärsele som jag testat men den tycker han inte om, får nästan panik i den! Det är verkligen jobbigt att han vaknar så fort man lägger ner honom, eller stannar vagnen osv. orkar inte gå runt hela dagarna med honom, plus att jag inte hinner göra nånting nästan... blir så trött och frustrerad av det här problemet :/
    Men då tror jag det är där magproblemet ligger. Undvik att amma i madonnaposition (liggande barn i sittande mammas famn). Det är värst ur svälja luft synpunkt. Liggamma när du kan. Försöka annars att amma så att han sitter mer upprätt. Blockamma!

    Helt normalt att han inte vill vara eller sova själv. Snarare regel än undantag. Prova att stoppa i honom i bärselen utomhus där det finns mycket som distraherar och när han är mätt och nöjd.  
  • JLi

    Det låter väldigt logiskt, tack för tipsen! :) Tror också att han kanske sover dåligt på dagen för att han vaknar av magknip, det verkar han inte göra på natten då han alltid liggammas. Det hade jag inte tänkt på, verkligen värt att testa! Hoppas det funkar!

  • Tealhawk

    Det låter nästan som att du sover för länge under natten så du blir trött pga det. Gå upp efter 8-9 timmar och sov en stund på dagen hellre. Bebisen behöver du dock inte hålla på att väcka om han sover, såna små behöver inte fasta sov- och mattider så länge de får vad de behöver.

    Angående magen, har du provat semper magdroppar ist för minifom? Det är mycket lättare, ger man bara en gång om dagen ist inför varje måltid.


    These are not the droids you're looking for
  • JLi

    De senaste dagarna förvärrades allt han skriker dagarna i ända,så var med han till läkaren igår. Han sa att min son är frisk, att det är kolik och att jag skulle köra med miiniform men ska kanske tetsa sempers som du sa. Testade att massera honom idag och röra på benen, då pruttade han och bajsade.
    Kan en bebis vara laktosintolerant? Jag äter inga mjölkprodutker sen nåt år tillbaka eftersom jag inte tål det själv, alltså varken laktos eller protein så det är ingen chans att han får i sig det, dock så innehåller ju min mjölk också laktos?

    Inatt somnade han ca 2 på natten, jag däremot kunde inte somna förrän 8 på morgonen!! För att jag är så himla stressad, är så sjukt trött nu.... min bebis sover så dåligt på dagen, högst 20 min innan han vaknar av knip så jag f¨år aldrig vila, orkar snart inte mer.:(

    G¨r det över efter 3 månader!? För isåfall kan jag stå ut om det finns ljus i tunneln.

  • Tealhawk
    JLi skrev 2013-05-29 20:51:44 följande:
    De senaste dagarna förvärrades allt han skriker dagarna i ända,så var med han till läkaren igår. Han sa att min son är frisk, att det är kolik och att jag skulle köra med miiniform men ska kanske tetsa sempers som du sa. Testade att massera honom idag och röra på benen, då pruttade han och bajsade.
    Kan en bebis vara laktosintolerant? Jag äter inga mjölkprodutker sen nåt år tillbaka eftersom jag inte tål det själv, alltså varken laktos eller protein så det är ingen chans att han får i sig det, dock så innehåller ju min mjölk också laktos?

    Inatt somnade han ca 2 på natten, jag däremot kunde inte somna förrän 8 på morgonen!! För att jag är så himla stressad, är så sjukt trött nu.... min bebis sover så dåligt på dagen, högst 20 min innan han vaknar av knip så jag f¨år aldrig vila, orkar snart inte mer.:(

    G¨r det över efter 3 månader!? För isåfall kan jag stå ut om det finns ljus i tunneln.
    De kan vara mjölkproteinallergiker och i sällsynta fall laktosintoleranta, men båda två är väldigt ovanligt. Om de inte tål mjölk brukar bajset vara grönaktigt, medan en frisk helammande bebis bör ha gult bajs som inte luktar illa, utan snarare sött.

    Fortsätt kämpa. Det går över någon gång, men med kolik är det svårt att säga. Hur har du det med avlastningsmöjligheter, släkt, vänner? Om det går någon helg eller så kanske du kan få någon att se efter bebisen en stund på dagen medan du sover. Eller bara få sällskap ett tag så han kan ligga i någon annans famn och skrika. Bara det ger lite andningsutrymme. Kanske låter hemskt att gå iväg och sova, men så länge han är i trygga händer är det hellugnt.
    These are not the droids you're looking for
  • JLi

    Kan ju inte påstå att hans bajs luktar sött men det luktar inte illa så man rynkar på näsan heller. Hans bajs har varit grönaktigt nån enstaka gång men oftast är det gult 'normalt".
    Tänker att han kanske har fel sugteknik trots att alla barnmorskor på bb sa att han har rätt och även hon på bvc.
    Men när han ammar så låter han väldigt mycket,nästan hickljud, och det kurrar i magen på honom.. Han måste ibland sluta och kippa efter luft för det kommer så mkt mjölk.

    Han kanske ändå sväljer för mkt luft för att han är så glupsk och att det kommer så mkt ibland?
    Att det kurrar och låter i magen på honom, ungefär som på mig om jag druckit mjölk gör att jag blir lite orolig..
    Men jag har testat mjölkfri ersättning också, då betedde han sig likadant.
    Så antar att det är vanlig "3månaderskolik" som snart går över?

    Har haft väldigt dåligt med avlastning så är såå trött, men barnets pappa har lovat att hjälpa till mer under sommaren då han är ledig och min mamma kommer även upp snart för hon har fått jobb här, så hon kan hjälpa mig när hon är ledig också.

  • Tealhawk
    JLi skrev 2013-05-29 21:34:30 följande:
    Kan ju inte påstå att hans bajs luktar sött men det luktar inte illa så man rynkar på näsan heller. Hans bajs har varit grönaktigt nån enstaka gång men oftast är det gult 'normalt".
    Tänker att han kanske har fel sugteknik trots att alla barnmorskor på bb sa att han har rätt och även hon på bvc.
    Men när han ammar så låter han väldigt mycket,nästan hickljud, och det kurrar i magen på honom.. Han måste ibland sluta och kippa efter luft för det kommer så mkt mjölk.

    Han kanske ändå sväljer för mkt luft för att han är så glupsk och att det kommer så mkt ibland?
    Att det kurrar och låter i magen på honom, ungefär som på mig om jag druckit mjölk gör att jag blir lite orolig..
    Men jag har testat mjölkfri ersättning också, då betedde han sig likadant.
    Så antar att det är vanlig "3månaderskolik" som snart går över?

    Har haft väldigt dåligt med avlastning så är såå trött, men barnets pappa har lovat att hjälpa till mer under sommaren då han är ledig och min mamma kommer även upp snart för hon har fått jobb här, så hon kan hjälpa mig när hon är ledig också.
    Om det kurrar i magen kan det vara så att han sväljer luft. Jag brukade ha en handduk vid bröstet så när mjölken började komma lät det som sprutade värst rinna ut där innan jag lät sonen äta. Kanske borde du ta en paus mitt i ätandet för att rapa honom också eftersom det är gaser som är problemet. Bäst att prova sig fram, du verkar ju ta dig framåt iaf^^

    Vad bra att hjälp är på väg iaf :)
    These are not the droids you're looking for
  • Bina86

    Jag förstår att det är jobbigt för dig TS. Det är mycket är man är nybliven mamma och det är såklart ännu jobbigare när du mått dåligt sedan innan. Jag jobbar som barnsjuksköterska och att små barn är laktosintoleranta är väldigt ovanligt. Att de ha komjölksprotienallergi är dock inte allt för ovanligt men eftersom du inte äter det så får han inte i sig det. Jag tror att han har vanlig spädbarnskolik. Som du har beskrivit så låter det som om du redan gör mycket för att hjälpa honom med magknipet tex massage. Men som någon sa pröva att rapa honom. Köp en pilatesboll som du kan sitta och hoppa på med honom i famnen, gungandet i sig gör barnen lugna så det är värt att testa. Försök att stå ut och ta dig igenom detta, det blir bättre. Har själv gått igenom liknande, den första tiden med en bebis kan vara jättetuff och du är ingen dålig mamma för att du tycker och känner som du gör. Stor kram och lycka till!

Svar på tråden Osäker mamma