UndrandeSökare skrev 2019-06-26 08:56:24 följande:
Vilket spermaprov gjorde de på din man i Sverige? Det bästa i Sverige heter Spermaanalys med Morfologi. Obs ! Måste vara med morfologi, det är viktigaste delen ! Då tittar man på spermiernas utseende (hur många som har för små huvuden, för korta svansar etc ). Det räcker inte att bara mäta mängd och antal rörliga (det får man oftast bara göra i Sverige).
Men även om man får ok på spermaprov i Sverige så kan det finnas dnafel på spermietna, men det finns inga tester som jan testa för det i Sverige tyvärr. Men det kanSperm dna fragmentationstestet göra. Finns ej i Sverige, endast utomlands.
Min man har gjort det i Riga. Det kostade då 75euro, nu kostar det 130 euro, så det är inte dyrt att göra och man får svaret via mail efter ett dygn, men absolut värt att göra det !
Vi trodde att allt var ok med min mans spermier, vi blir jättelätt gravida naturligt (men alltid missfall innan v.12). Vi fick inte göra spermaprov vid mussfallsutredningen och Dr D tar heller INGA prover på mannen Men vi märkte att jag fick missfall ändå med Dt Ds behandling.
Så vi åkte då till Riga där min man fick göra Sperm dna fragmentationstest och det visade sig att det finns både dnafel och fragmentationsfel på spermierna, så de kommer aldrig leda till levande födda barn, så vi måste använda spermadonator. Det hade vi aldrig fått veta om vi inte gjort detta test. Hans spermiemängd och antal rörliga är fullt normalt.Så jag rekommenderar absolut Sperm dna fragmentationstestet.
Samma sak med hysto, jag trodde inte jag behövde det eftersom jag hade lätt att bli gravid och inga baciller hittades vid mitt Mensblodprov. Men när jag gjorde hysto i nov 2018 så hittades förtjockad slemhinna (som är en orsak till missfall). Min mens blev också mycket förbättrad efteråt och svampproblemen jag haft då och då är helt borta numera ! Så det är absolut värt att göra hysto och städa upp därinne om man har problem med missfall.
Oj vilken tur att ni gjorde spermieprov i Riga så ni fann det! Jag har svårt att tänka mig att det är något fel på min sambo eftersom jag fått missfall med honom och även med min tidigare partner. Gemensamma nämnaren, är jag.. men såklart det skulle kunna vara någonting med min sambos spermier som vi inte vet. Hur går man tillväga för provet i Riga, har du någon hemsida?
Det är vanliga spermieprover pga infertilitet som tagits på min sambo bara.
Angående hysto så ingick jag i någon studie och fick göra det då jag gjorde ivf med tidigare partner. Har för mig att det var så det hette iaf. Hittades inget vad jag vet och gjorde ohyggligt ont minns jag. Tänker att jag inte borde behöva göra det igen..?