• Miami

    Konstig "migrän" i slutet av graviditeten

    Hej!

    Tänkte höra om någon varit med om samma symtom...? Jag har tidigare haft migrän några gånger i livet, brukar få anfall ca 1 gång vart tredje år eller något sådant... Jag räknar mig alltså inte som någon som lider av migrän. När jag har fått migrän har förloppet varit ungefär såhär: flimmer framför ögonen i ca 10 min, inga symtom i 10 min, sedan kraftig huvudvärk och illamående i ca 5 timmar.  

    Nu är jag gravid (idag v 38+6) och har de senaste 2 månaderna fått mer och mer migrän. Symtomen är inte riktigt samma, jag har kraftigt flimmer i ca en halvtimme och sedan är inte huvudvärken lika uttalad. Känslan är mer att jag mår allmänt dåligt, hängig, illamående, huvudvärk (inte så kraftig), yr. Mitt blodtryck är stabilt (110/70) och jag har inte haft protein i urinen de senaste gångerna hos bm. Detta har jag nu varannan till varje dag! Ibland hinner sjukdomskänslan precis försvinna innan jag får nya synstörningar. Har diskuterat detta mycket med bm och även ringt till förlossningen och båda säger bara att jag ska avvakta eftersom blodtrycket är bra, och att det troligen bara är vanlig migrän.

    Jag står helt klart ut med detta, men jag känner mig orolig eftersom det känns obehagligt och inte alls normalt, har aldrig hört någon annan som haft det såhär! Jag tycker inte heller att symtomen stämmer helt och hållet in på migrän och dessutom brukar ju tjejer bli av med sin migrän när de är gravida?

    Jag är nog bara ute efter lite stöttning och att få höra att andra också har upplevt detta... Är första barnet så man är ju lite extra orolig! :) I övrigt är det en livlig liten bebis i magen och hjärtljud och sf-mått har varit bra hela tiden!  

  • Svar på tråden Konstig "migrän" i slutet av graviditeten
  • Miami

    Hej! Vad skönt att höra att jag inte är ensam! Nej jag är varken stressad eller orolig, men blir lite orolig av detta såklart! Kanske är det hormonutlöst som du sa? Men ingen av er fick havandeskapsförgiftning?

  • Miami

    Ok men det som är lite oroande är att det höll i sig efter graviditeten för dig! Annars så känns det bättre nu, hade inte hört om någon annan innan som haft det så. :) Kramar till er!

  • Miami

    Hej! Ja men jag har diskuterat detta flera gånger med både bm och förlossningen, och de säger bara att det inte är farligt. Blodtrycket är som sagt bra! Tack för alla era kommentarer! Kram!

Svar på tråden Konstig "migrän" i slutet av graviditeten