• Loveeeliiie

    Barnvakt- betalning?

    Jag brukade få 120kr/tim för att passa en 6åring och en 9åring. 100kr/tim för bara ett barn, men då var det också hämtning på skola och enklare matlagning.

  • Loveeeliiie
    Gaytjej skrev 2011-04-02 23:14:29 följande:
    120 och 150 kronor/h tycker jag låter rätt mkt...? Min fru med högskoleutbildning får 120 kr/h före skatt som timvikarie inom LSS, bl a på kortidsavlastningshem...
    Är det bara 3-5 timmar i veckan så blir det endå inte så mycket, är knappast ett heltidsjobb. (iaf inte här och svart)
    Kollade upp flera hemsidor där dom hyr ut barnflickor, dom får 280kr/tim, dom har en kort utbildning i allmän barnavård och första hjälpen då, men med RUT avdraget så betalar bara föräldrarna 140kr/tim.
  • Loveeeliiie
    Gaytjej skrev 2011-04-03 09:26:46 följande:
    För oss är det ju mer rimligt att jämföra våra egna löner med en ev lön till en 17-årig barnvakt! Och vad ens arbetsgivare betalar i avgifter etc tycker ju inte jag spelar någon roll nu när man jämför med den pengen som faktiskt landar i näven.

    Min timlön som lärare är 140-150 kr före skatt (lite svårt att säga exakt då vi jobbar 45 timmars veckor med några extra veckors ledigt istället) och att då betala en 17-åring 150 kronor/h svart är verkligen inte rimligt för mig! Och det hade inte varit rimligt även om jag själv hade tjänat mer!

    Enligt www.alltforjobbet.se/sommarjobb-2009/306-loen... ligger en sommarjobbslägstalön för en 17-åring på 70-80 kr  - och så knappt 20 kr i ob-tillägg. Före skatt. Dvs ca hälften av det du föreslog ut i näven...

    Och jo, jag hade mkt väl kunnat göra ett enstaka 2-timmarsjobb en lördagkväll för 200 kr!  Hade det handlat om  2 timmar varje lördag under en längre period så hade jag inte ställt upp även om lönen varit högre än så - men i det här fallet handlar det också om 5 timmar en enda lördag. En 17-åring som vi känner väl och där vi annars har kört med utbyte av tjänster och gentjänster (när det handlat om annat än barnvakteri)!

    Det är utifrån det jag hade velat ha ett rimligt förslag på lön!

     
    Det finns hundägare som vill att du ska passa deras hundar för 25kr/tim!
    Aldrig säger jag.

    Med den tiden så kan jag göra så himla mycket annat som är mer värt (städa hemma, annat jobb, umgås med vänner, ta hand om mina egna småsyskon m.m). Så om du verkligen vill ha hundvakt så får du betala mer.
    Samma för 17-åringen, den kan använda tiden till mycket annat, så du måste betala så mycket så det är värt tiden den lägger ner. Annars får du välja någon som gör det gratis.
    Men om du är villig att betala någon så gör det vettigt, så vet du att fokusen kommer vara på barnet och göra ett bra jobb, inte bara vänta ut tiden tills man får göra något annat.
    Dessutom så kostar det ofta både pengar och tid att åka till dig för barnvakten, istället för att betala en klumpsumma så kan det ingå i timlönen.

    Så jag tog alltid minst 100kr/tim för 1barn, ingen har någonsin klagat på det.
    Det betalar resan, tiden som jag kunde använt till annat, vettig lön, total fokus på ditt barn och gör så jag gärna är barnvakt igen istället för att göra något annat.
  • Loveeeliiie

    Sen eftersom det är som det är så har jag accepterat en riktigt trevlig lunch med mamman, presentkort på H&M som betalning och väntat 2 veckor med betalningen ibland.

    Så det är andra regler än vid "vanliga jobb" villkoren bestämmer ni tillsammans.

  • Loveeeliiie
    EmmaÄrMamma skrev 2011-04-03 14:02:22 följande:
    Vissa betalar väldigt mycket tycker jag. Vi har en tjej på 18 år(går i gymnasiet) som får 70 kr i timmen för att passa vår 1åring. Hon är dotter till några vi känner. Då har hon (ännu) aldrig varit själv med dottern utan vi har varit hemma och kunnat renovera/jobba i trädgården/städa eller vad som nu behövts. Vi lagar all mat under dagen och tjejen är även välkommen att ta med sig en kompis om hon vill. Hon passar aldrig mindre än 4 h och vi hämtar och kör henne hem, hela eller halva vägen (till smidigare bussförbindelse tex). Vi har bokat henne framöver ett par tillfällen då hon ska passa från eftermiddag till nattning (kl 20) och sedan sova över och vi kommer hem på natten, för detta har vi tänkt oss ett paketpris på 800. Är detta snålt..?
    Eftermiddag-kväll, matning, nattning och sova över för 800kr låter väldigt bra tycker jag :)
    70kr/tim för att hjälpa till att passa medans ni är hemma och gör annat låter också väldigt bra tycker jag.

    Det är stor skillnad på att passa medans ni är hemma och man får mat, ha med kompis och sånt än om man passar själv och inte får/kan lämna hemmet  eller ha en kompis med.

    Det beror ju också lite på om det är meningen att man bara ska vara "proffsig" eller om man ska vara nästan som en storesyster. "proffsig" tycker jag kan få lite mer i lön och storesyster lite mindre då hon får en massa andra förmåner.
Svar på tråden Barnvakt- betalning?