• Barbaboo

    4 missfall.. Finns det hopp?

    Hopplöst känns det just nu. Står mitt i mitt 4:e missfall (varav 3 på mindre än ett år)..
    (Ofostrig, MA, MF & MF)


    Vi har stor önskan att få fler barn och jag är 39 år nu.. Vår dotter är 9 <3


    Månaderna går för varje missfall...


    Finns det hopp? (har haft fragminsprutor & proggisar nu sista gången, utan resultat)..

    Jag behöver PEPPNING, finns ni där ute, ni som lyckats till slut?

    ...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 11:07
    Feb -11, Jag lägger till ett MA som upptäcktes v 11, fostret dött v 6 =(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 15:59
    Välkomna alla nya till denna tråd, den är "gammal" och lång tråd, men ack så viktig för alla oss... Hoppa gärna in här omm du känner för att prata av dig och finna hopp.

    Jag är lycklig över att skriva att jag nu är gravid i v 18 och ska på RUL om en vecka. Denna graviditet har varit psykist väldigt jobbig, men än så hänger bebben i..

    Nästa uppdatering hoppas jag skriva att jag fått en bebis, i slutet av juni -12

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 20:24
    Äntligen har jag fått mitt efterlängtade barn. Det finns hopp!

    Det var inte kört, fastän jag trodde det många gånger. Jag tänkte många gånger "ja, det kanske fungerar för andra efter så många missfall, men det kommer inte fungera för mig."
    Men jag tänkte ännu oftare "jo, det ska gå!"

    Min dotter kom till världen 25/6 och allt har gått jättebra, hon är snart 4 veckor gammal och jag är otroligt lycklig.

    Jag hoppas att denna tråd lever vidare för hade det inte varit för denna tråd så hade jag aldrig orkat kämmpa. Vi är många som har delat sorg, förtvivlan, hopp och jäklar anamma - fortsätt gör det!

    Jag kikar in här då och då, men in hjärta och tanke är jag med oftare
  • Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?
  • Haja

    Vilaa, Görling och alla andra: En stor kram! Hjärta

    Görling, vilka hemska erfarenheter av sjukvården du har! Självklart borde de göra obduktion på alla foster vid sena missfall.

    Här har de inte heller varit särskilt engagerade - eftersom undersökningen inte visar några fel på oss har ingen behandling satts in. Den här gången hade vi dock turen att träffa en inhyrd vikarie som tog sig tid att prata och var lite mer insatt i problematiken. Hon skulle skriva in i min journal att vid nästa graviditet (om vi orkar!) ska det sättas in progesteron, Trombyl och Fragmin. Vad tror ni om detta? Jag är inte helt säker på att det funkar i vårt fall. Men det finns liksom ingen annan att jämföra med - vårt fall är en anomali t.o.m. bland alla andra med upprepade missfall. Tre friska barn och så fyra sena missfall, vad tusan beror det på? Alla graviditeter har varit helt symptomfria också.

  • Görling
    Haja skrev 2014-04-01 20:32:45 följande:
    Vilaa, Görling och alla andra: En stor kram! Hjärta

    Görling, vilka hemska erfarenheter av sjukvården du har! Självklart borde de göra obduktion på alla foster vid sena missfall.

    Här har de inte heller varit särskilt engagerade - eftersom undersökningen inte visar några fel på oss har ingen behandling satts in. Den här gången hade vi dock turen att träffa en inhyrd vikarie som tog sig tid att prata och var lite mer insatt i problematiken. Hon skulle skriva in i min journal att vid nästa graviditet (om vi orkar!) ska det sättas in progesteron, Trombyl och Fragmin. Vad tror ni om detta? Jag är inte helt säker på att det funkar i vårt fall. Men det finns liksom ingen annan att jämföra med - vårt fall är en anomali t.o.m. bland alla andra med upprepade missfall. Tre friska barn och så fyra sena missfall, vad tusan beror det på? Alla graviditeter har varit helt symptomfria också.
    Jag tog alla dessa mediciner vid i alla fall ett av mina sena missfall. Nu har jag fått min läkare att skriva ut prednisolon i små doser. Dock mindre dos än vad andra med immunologiproblematik tar verkar det som, men hoppet är det sista som överger en. Du har barn sedan tidigare Haja, är det med samma man som med missfallen? Ibland spelar ju sån´t tyvärr också in.
  • Vilaa
    Görling skrev 2014-04-01 18:34:32 följande:
    Nej, det är ingen uppföljning på sån´t här i allmänhet. Unga ointresserade gynekologer, som förklarar det med det vanliga (kromosomfel, naturens sätt att sortera ut odugliga foster osv), men jag har gjort KUB - test med fina resultat, haft regelbunden koll med extra ultraljud som har mätt tillväxten med mera. En  gång analyserades fostret och man hittade ingenting, ingen förklaring alls. Jag har gjort missfallsutredning och hysteroskopi och haft en bra och förstående läkare, men sjukvården lägger inte resurser till det här eftersom de inte vet vad de ska gå på. Immunologispåret som jag själv är inne på fattar inte vår omoderna sjukvård vad det är för något. Jag har ett barn dock och det var en problemfri graviditet. Man undrar vad som gick snett i min kropp då eftersom den lyckades. Att det går åt skogen efter första graviditeten är inte helt ovanligt utifrån immunologi, men man tycker att man borde kunna lura sin kropp en gång till. Hade 4 missfall före mitt barn föddes 2009 och därefter 5 missfall (tre sena och två tidiga). Varför går kroppen så länge med en graviditet om det är fel på fostret? Nej, det där köper jag inte. Nu senast fick jag höra att det kan vara min ålder ( jag var 38 då)! jag har haft missfall sedan jag var 33, år, men då talade man inte om ålder. De gör det lätt för sig.
    Vi har en kusligt lik historia... =( Har också ett barn sedan tidigare och det var efter det det satte igång, missfallsutredningarna är utan anmärkning, fostrena som obducerat likaså. Inga kromosomfel och inget som sett fel ut på flera vul innan. Problemet jag har haft är dock att jag småblödit under alla gravditieter, inklusive den som gick vägen. Har tyvärr testat Fragmin och prednisolon redan utan resultat. Känns som jag stångar mitt huvud blodigt.

  • lill111
    Vilaa skrev 2014-04-02 10:15:40 följande:
    Vi har en kusligt lik historia... =( Har också ett barn sedan tidigare och det var efter det det satte igång, missfallsutredningarna är utan anmärkning, fostrena som obducerat likaså. Inga kromosomfel och inget som sett fel ut på flera vul innan. Problemet jag har haft är dock att jag småblödit under alla gravditieter, inklusive den som gick vägen. Har tyvärr testat Fragmin och prednisolon redan utan resultat. Känns som jag stångar mitt huvud blodigt.


    Jag småblödde med i vår lyckade graviditet var under v 7-8 sedan blev det bättre - gyn förklarade med att min moderkaka låg långt ner - vet inte om det stämmer - troligtvis inte dr d var övertygad om att det var en immunattack - men kroppen lugnade sig tack o lov - annars hade jag fått missfall --

    Vårat helvete började med efter vår lyckade graviditet - 6 mf/ma....och nu blir jag inte gravid längre, men hoppas att IVF kan hjälpa oss smt fullt immunstöd, då det visade sig att jag har immunproblem, via Dr d i Aten!

    Tragiskt att inte svensk sjukvård erbjuder sådana tester - skrämmande, när det är uppenbart att min kropp som dr d uttrycker det aldrig akn bära en graviditet om jag inte får immunbehandling - den lyckade graviditeten byggde min kropp upp ett enormt immunskydd och nu accepterar inte min kropp en graviditet längre - vår som vägde dessutom 2,700 vlket tydligt pekar på att mi kropp höll på att stänga av all näringstillförsel till honom...

    Fruktansvärt - inte undra på att han var stressad när han kom ut - hjärtljuden gick drastiskt upp under det sistsa förloppet av förlossningen och läkarna undrade varför??? Vanligt är att hjärtljud brukar gå ner -- mmmm, undra varför??? idioter, han var stressad för att min moderkaka hade stängt av flera dagar innan förlossningen och fick ingennäring, därav låg födelsevikt - -  han gick upp iraktetfart så fort han föddes började jag amma och han lade på sig direkt - jag hade även GBS med tyvärr - vilket är en hög risk vid förlossningen uscha - hoppas vi slipper detta igen om jag nmu blir gravid igen.....
  • Vilaa
    lill111 skrev 2014-04-02 11:28:42 följande:

    Jag småblödde med i vår lyckade graviditet var under v 7-8 sedan blev det bättre - gyn förklarade med att min moderkaka låg långt ner - vet inte om det stämmer - troligtvis inte dr d var övertygad om att det var en immunattack - men kroppen lugnade sig tack o lov - annars hade jag fått missfall --

    Vårat helvete började med efter vår lyckade graviditet - 6 mf/ma....och nu blir jag inte gravid längre, men hoppas att IVF kan hjälpa oss smt fullt immunstöd, då det visade sig att jag har immunproblem, via Dr d i Aten!

    Tragiskt att inte svensk sjukvård erbjuder sådana tester - skrämmande, när det är uppenbart att min kropp som dr d uttrycker det aldrig akn bära en graviditet om jag inte får immunbehandling - den lyckade graviditeten byggde min kropp upp ett enormt immunskydd och nu accepterar inte min kropp en graviditet längre - vår som vägde dessutom 2,700 vlket tydligt pekar på att mi kropp höll på att stänga av all näringstillförsel till honom...

    Fruktansvärt - inte undra på att han var stressad när han kom ut - hjärtljuden gick drastiskt upp under det sistsa förloppet av förlossningen och läkarna undrade varför??? Vanligt är att hjärtljud brukar gå ner -- mmmm, undra varför??? idioter, han var stressad för att min moderkaka hade stängt av flera dagar innan förlossningen och fick ingennäring, därav låg födelsevikt - -  han gick upp iraktetfart så fort han föddes började jag amma och han lade på sig direkt - jag hade även GBS med tyvärr - vilket är en hög risk vid förlossningen uscha - hoppas vi slipper detta igen om jag nmu blir gravid igen.....
    Det mest tragiska är att svensk sjukvård skiter i att hjälpa en trots att man själv kommer med lösningar!! Fattar inte att man inte ens kan få testa för sin egna skull, det är ju min kropp och jag betalar skatt! (Om det nu är det... har en vän som har fått en exprimentell cancerbehandling som kostar landstinget 50 lax i månaden)
    Jag fick havandeskapsförgiftning med min son, så kom ut liten och blå i vecka 37, igångsatt för dom inte fick ner mitt blodtryck. Blir inte heller gravid längre, Dr D är nästa steg men först måste han börja svara på ens mail ;)
  • Haja
    Görling skrev 2014-04-01 20:57:11 följande:
    Jag tog alla dessa mediciner vid i alla fall ett av mina sena missfall. Nu har jag fått min läkare att skriva ut prednisolon i små doser. Dock mindre dos än vad andra med immunologiproblematik tar verkar det som, men hoppet är det sista som överger en. Du har barn sedan tidigare Haja, är det med samma man som med missfallen? Ibland spelar ju sån´t tyvärr också in.
    Ja, det är samma pappa till alla barnen. Om det är någonting som är bra i all den här skiten så är det att vi har kunnat stötta varandra genom allt.  Vårt äktenskap har bara blivit starkare. Hjärta

    Berätta gärna, vad är prednisolon och vad har det för funktion? Hur funkar det här med immunologiproblematik då det gäller sena missfall?

    Vilaa och lill111, stora kramar till er! Hjärta
  • Görling
    Haja skrev 2014-04-02 22:43:26 följande:
    Ja, det är samma pappa till alla barnen. Om det är någonting som är bra i all den här skiten så är det att vi har kunnat stötta varandra genom allt.  Vårt äktenskap har bara blivit starkare. Hjärta

    Berätta gärna, vad är prednisolon och vad har det för funktion? Hur funkar det här med immunologiproblematik då det gäller sena missfall?

    Vilaa och lill111, stora kramar till er! Hjärta
    Prednisolon är en del av den behandling som utländska läkare, både i London och Aten, använder i behandling av patienter med ett överaktivt immunförsvar. "Is your body babyfriendly" är en bok som du kan köpa. Både sena och tidiga missfall liksom fosterdöd sent i graviditet kan handla om ett överaktivt immunförsvar. Kroppen tar kål på fostret då den tror att det är något sjuk som är där. Graviditet efter graviditet med missfall triggar och förstärker immunförsvaret. Läs Aten tråden här inne så får du reda på mer (finns i missfallstrådarna). Många åker dit  och får behandling (i form av Intralipider-dropp bl a) efter att ha fått diagnos. I Sverige kan en del läkare i bästa fall skriva ut prednisolon och det har faktiskt hjälpt några (sänker immunförsvaret). Många läkare är fortfarande skeptiska och hänvisar till att det inte finns svensk forskning om det här, trots att det finns hur mycket som helst skrivet om det. Det har tagit lång tid att få med min läkare på tåget, men efter alla mina sena missfall samt ledvärk under graviditeten så börjar även han bli fundersam och skriver ut små doser, men jag tror att de är för små. I Grekland är det dock receptfritt (om du har vägarna förbi på semestern, ha ha)...
  • CN83

    Haja: Vet inte vad jag ska säga =( finner inga ord.. Man måste få vara ledsen, frustrerad, arg mm annars orkar man inte gå vidare.
    Att gå igenom missfall på missfall är grymt mot en.. och att dessutom ha så sena mf är fruktansvärt, kan inte föreställa mig.
    Jag har fått för mig att det i många fall måste vara fel på moderkaka och navelsträng när dör sent i graviditeten. Att det liksom inte räcker till ju större barnet blir. Frågan är ju bara vad man gör åt det?? Speciellt när sjukvården inte verkar särskilt intresserade av att undersöka dessa orsaker.
    Vi ska nog börja om något år att försöka igen och jag hoppas innerligt att slippa gå igenom detta elände igen.
    Styrke kram till er vilaa, Görling och Haja

  • Vilaa

    Nu ger jag upp hoppet om sverige som så många andra, har bokat ett besök hos doktorn i athen och hoppas på det!

  • Haja
    CN83 skrev 2014-04-28 19:55:16 följande:
    Haja: Vet inte vad jag ska säga =( finner inga ord.. Man måste få vara ledsen, frustrerad, arg mm annars orkar man inte gå vidare.
    Att gå igenom missfall på missfall är grymt mot en.. och att dessutom ha så sena mf är fruktansvärt, kan inte föreställa mig.
    Jag har fått för mig att det i många fall måste vara fel på moderkaka och navelsträng när dör sent i graviditeten. Att det liksom inte räcker till ju större barnet blir. Frågan är ju bara vad man gör åt det?? Speciellt när sjukvården inte verkar särskilt intresserade av att undersöka dessa orsaker.
    Vi ska nog börja om något år att försöka igen och jag hoppas innerligt att slippa gå igenom detta elände igen.
    Styrke kram till er vilaa, Görling och Haja
    Ja, det värsta är ju att det går ut över så mycket annat i ens liv. All denna sjukfrånvaro på jobbet, alla evenemang och kompisträffar som blir inställda, alla projekt och resor som man måste tacka nej till för att man inte vet om man ska vara på sjukhus igen... Det sociala livet blir också lidande när man inte orkar träffas och vara glad. Facebook har jag nästan helt slutat logga in på. Vänner har försvunnit. För att inte tala om alla gravidkilon som man inte hinner gå ner innan det är dags för nästa graviditet. Kroppen tar oerhört mycket stryk av alla graviditeter, igångsättningar och skrapningar. För en vecka sedan var jag in på skrapning igen eftersom det aldrig slutade blöda efter min senaste medicinska abort. Livmodern är väl helt förstörd nu efter fyra skrapningar.

    Idag för exakt ett år sedan skulle jag gå på rutin-UL för att få se vår lilla bebis. Aldrig kunde jag väl då tro att vi skulle förlora TRE barn inom ett år.
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?