• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • ahavamaria

Okej, jag tror att det lutar åt att ta Dhl, men det hade ju varit bra att kunna få en aning reduktion i tillverkningspriset s a s. Jag har ju kommit upp i högkostnadsskyddet nu o lite användning vill jag nog ha om det går. Har progynon på recept men den fick jag inte hämta ut igen förrän om tre månader då det var utskrivet 2 mg per dag endast. Den ska nog gå att ändra på iaf. Kommer ihåg trasslet med medicinerna för tre år sedan och den stress det orsakade mej, vill undvika det. Doktorn på specialmödravården ska vara densamme som jag hade förra gången och han var ju mänsklig så i värsta fall får jag ge mig på honom :)
    Ska bli roligt att ringa till mvc o anmäla mig nu. Jag var hos dem o prånglade ut ppiller i januari för ändamålet att skapa liv. De undrar väl hur det gick.

zaq123 Första hcg låg på 208 och det är ett ägg insatt för det fanns bara ett att sätta in efter upptiningen. Jag är som sagt inte orolig och vad ska de borta i Riga göra åt att jag underlåter ett blodprov? Förra i juni låg på mindre än två. Som jag räknar blir det bf 23/4 om det inte blir för tidigt igen :)

Jag får också sköra slemhinnor, men jag stryker på olivolja och äppelcidervinäger och det har hjälpt. Doktorn i Riga trodde att det berodde på Utrogest och jag sa att det må så vara, men obehaget uppstod redan innan jag startade med dem så jag betvivlar att boven är Utrogest. En överdos progynon går nog inte av hög hackor den heller... Klart jag längtar till nedtrappning av medicinerna och vet att det kommer att kännas som en befrielse. Ju längre man äter denna laddningen ju långsammare ter sig livet, zzz zz zz. Men nu lever vi på att det blev ett plus och så får jag träna igen, vilket är så skönt.

Tack Chikita o Lina för upplysningar :)

• ahavamaria

Ja det är den blanketten jag har dragit ner o ska försöka med LinaQ.
    Men den är lite förifylld med motivering "hormonell obalans". Jag det går ju att tolka som man vill...

• chikita124
    LinaQ skrev 2014-08-31 11:42:05 följande:

Gjorde lite efterforskning och det ska tydligen gå att få ut Utrogest i Sverige! Man behöver en licens och ett recept. Licensen hittar du här (mialundin.se/wp-content/uploads/2013/08/Licensmotivering-UTROGEST-Ny.pdf). Jag har inte provat själv, men tydligen kan det dröja ett par dagar innan man får dem! Men förresten, hade inte Fire någon ask med Utrogest?

Åh, härligt Chikita! Precis som det ska vara! :D Lyckos att träna, jag törs knappt röra mig än eftersom första spottingen kom när jag powerwalkat.. Det plus att dr Fodina rekommenderade glass dagligen (!) gör att kroppen börjar anta en lite annan form.. Ha ha! I-landsproblem! Det löser sig!

usch så jobbigt med spottings har inte haft något sådant alls jätte skönt..tog de lugnt första veckorna bara sen har jag återgått till normal träning dock trappat av med 2 dar i veckan känner att 3 dar är bra nog..
    varför har hon ordinerat glass varje dag??
    jag har ännu inga problem att knäppa mina vanliga byxor eller så dock tycker jag mig börja se en liten bula men inget som skulle kunna antyda till graviditet ännu men jag är bara i v13 ännu så de lär ju komma framåt:)
  • LinaQ

Ja du, Chikita, glukos sa dr Fodina att jag skulle få i mig varje dag, gärna glass. Hon ger så olika råd till alla, och det är klart att jag inte äter glass varje dag nu, men definitivt oftare än jag brukar!

Det är klart att man ser fram emot lilla bulan när den kommer! :) Vad tränar du? Jag ska invänta hcg-proven, men sedan köra igång med yoga och gymmet lite försiktigt!

• zaq1234

Märkligt med dessa kostråd, till mig sa Fodina. 2-3 veckor utan kakor, godis eller kaffebröd. Tror hon sa att det viktiga var att undvika fruktos.

• chikita124
    LinaQ skrev 2014-08-31 17:44:37 följande:

Ja du, Chikita, glukos sa dr Fodina att jag skulle få i mig varje dag, gärna glass. Hon ger så olika råd till alla, och det är klart att jag inte äter glass varje dag nu, men definitivt oftare än jag brukar!

Det är klart att man ser fram emot lilla bulan när den kommer! :) Vad tränar du? Jag ska invänta hcg-proven, men sedan köra igång med yoga och gymmet lite försiktigt!

jag är aktiv inom friskis o svettis (värdar mycket) kör cirkelfys är en del kondition med mest styrka sen kör jag skivstångintervall styrka..gillar mest styrke passen men vartefter jag växer får jag nog ändra på de och köra lite medeljympa pass o core mm...
    men så länge jag fixar intervaller i styrka får de blir de..:)
    Märkligt hon ordinerar så olika jag skulle äta mycket vitaminer o sådant något annat sa hon inte till mig..

Skäll du ta hcg imorrn??
  • LinaQ

Skumt Zaq! Ibland kan man undra om hon bara vill se reaktionen, för ingen tror ju att hon ska säga att man ska äta glass varje dag! ;) Fick du också glukos i dropp efter ET?

• LinaQ

Japp, hcg hos en sköterska som inte har någon aning om vad resultatet innebär, så hennes enda uppgift är att hålla koll när resultatet kommer in och ska då ringa mig!

Jag tar multivitamintabletter, och omega3, annars ska jag äta mycket proteiner och glassen då..

• zaq1234

Lina
    Efter första ET så fick jag glukosdropp
    efter FET fick jag ngt innan eller precis under transfer, jag frågade vad det var men hon kunde inte engelska, försökte sedan fråga igen o då sa de calcium tror jag, men sen tror jag att det på ngt sätt ingick glukos..

• chikita124

De erbjöd mig vitamin dropp efter transfer hörde aldrig något om glykos eller sådant jag valde vitaminer för att få en energikick o må bättre...kan säga att de funkade för mig vart pigg i flera veckor...
    märkligt allt är så olika..fick även levaxin min svenska läkare undrar varför då jag inte har dåliga sköldköttel värden..
    skall ta om de provet imorrn samt blodtryck o socker...de kollar mig engång i veckan..
    de har även kollat steffalokocker eller hur de stavs:) de gör de alltid här när man fått vård utomlands..
    känner mig som en prinsessa så uppassad som jag blir:)
    om en vecka är de dags kika på bebis igen mysigt längtar..
    nyfiken på vad de skall bli för kön med:)