Inlägg från: Hallonböna |Visa alla inlägg
  • Hallonböna

    Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?

    Jag kan inte sluta irritera mig på att våran kisse levererades med kortklippta klor när vi hämtade honom. Han var då 16 veckor. Han kunde inte klättra, vässa klorna eller hålla fast sig om han var på väg att kasa ner från soffan eller dyl.
    Vi tyckte jätte synd om honom.
    Får man verkligen göra så? Är det vanligt?
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?
  • Hallonböna

    Okej, men en katt som inte kan klättra förlorar ju muskelmassa i kroppen och det känns liksom inte så "kattigt" att inte ha några klor.

  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 20:35:23 följande:
    Det är INTE djurplågeri att klippa klorna på katter som är innekatter, våran katt vässar klorna iaf. Att klippa klorna på katter är väl lika som att klippa klorna på hundarna. Ingen skillnad alls.Skulle katten vara ute, är en annan sak, då används klorna på ett helt annat sätt och slits på ett helt annat sätt.
    hundar klättrar ju inte som en katt, så det tycker jag är väldigt stor skillnad.
    Våran kisse var iaf. lite "handikappad" till hans klor hade vuxit ut igen. Nu kan han göra riktiga rivstarter och vända snabbt på mattan, som han inte kunde förut.
  • Hallonböna
    Fam SuorantaDahl skrev 2008-11-22 20:37:03 följande:
    Men vaddå hur korta va dom??
    de var helt rundade så han inte fick nåt grepp om han tappade balansen nån stans, utan damp i golvet
  • Hallonböna
    Kantarellen skrev 2008-11-22 20:36:09 följande:
    Klart man skall klippa klorna på en kattunge, kur kul tror du det är för kattmamman annars? Och hur skall man lära en vuxen katt att få klorna klippta om man inte börjar när katten är liten?
    kattmammor klarar det utan problem och har gjort i alla tider. Och varför ska man klippa klorna när katten är vuxen?
  • Hallonböna
    viseversa skrev 2008-11-22 20:35:09 följande:
    varför skulle det vara djurplågeri.Det gör ju inte ont att klippa klorna och dom växer ju ut igen.
    jo jag menar inte att det skulle göra ont, men katten kan ju inte vara katt utan sina klor.
  • Hallonböna
    Lady Namárië skrev 2008-11-22 20:40:54 följande:
    ag undrar detsamma. Vår (inne)katt kan då både klättra, vässa klorna och hålla fast sig även med nyklippta klor. Däremot kan han inte förstöra möbler, fastna i filtar/tröjor/tygsaker eller råka göra illa någon.
    nej han kunde inte klättra upp längs pelaren i sin klätterställning. Och hos oss får han "förstöra" möbler och han fastnar inte i tygsaker eller råkar göra illa någon, trots att han har sina klor hela.
  • Hallonböna
    Alexandra84 skrev 2008-11-22 20:33:43 följande:
    Om det är en innekatt så ska klorna klippas just för att dom inte slipas ner på samma sätt som en ute katt, och för att dom inte ska skada möbler m,m. Så lite konstigt tycker jag det är om dom gjort det utan att tala med er hur ni tänkt göra med er katt.En utekatt ska man inte klippa på eftersom dom behöver klorna för att försvara sig med och klättra.
    men en katt vill alltid ha sina klor vassa. Om de slits ner så vässar katten klorna för att det översta skitet ska lossna så att den nya vassa klon under kommer fram och så vill också innekatter ha det. Det finns absolut inget behov till kattens fördel att klippa de!
  • Hallonböna
    Lady Namárië skrev 2008-11-22 20:43:40 följande:
    Hur menar du?
    jag menar att vissa djur har vissa behov, ett visst sätt att leva. Katter mår bra av att klättra. De behöver sina klor för att hålla fast sig om de skulle tappa balansen.
    Har du inte sett hur mycket kattungar klättar, mest hela tiden (om de kan). De behöver det för att utveckla kroppens muskelmassa och för att de älskar det!
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 20:44:08 följande:
    Har man innekatter växer klorna likadant som en hunds klor. Vår katt klättrar INTE inne iaf. Den hoppar mest. Klipper man intill pulpan blir de inte handikappade. Vår katt gör rivstarter och allt vad en innekatt kan göra. Klorna växer ut pricis som på hundarna. Alltså är det inte ngn skillnad i min mening. Kan tillägga att vår katt vässar klorna fast klorna är klippta.
    katten vill att klorna ska bli vassa, det är därför den vässar!
    Har den friska långa klor så vässar den inte lika ofta som om de är klippta.
    En katts klor kan inte bli övervuxna som en hunds. När katten vässar sin klor, om de är långa vill sänga, så lossnar den översta biten på klon. Den kan alltså aldrig bli för lång, även om det är en innekatt.
Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?