• Litetdahl

    Hur ser städrutinerna ut där hemma? Lite frågor!

    Hur ser städrutinerna ut där hemma? Nyfiken i en strut har sammanställt några frågor:

    * Hur ofta dammsuger ni?

    * Hur ofta våttorkar ni golvet?

    * Hur ofta dammar ni?

    * Hur ofta städar ni badrummet?

    * Hur ofta byter ni handdukar?

    * Hur ofta byter ni lakan?

    * Hur många är ni i familjen och hur bor ni?

    * Hur många timmar i veckan lägger ni på städning? Försök att uppskatta!

    * Är det något ni är extra noga med att städa? Hur ofta gör ni detta?

    * Är det något ni slarvar med att städa? Hur ofta gör ni detta?

    Svara gärna så gott ni kan och berspara mig eventuella pekpinnar om t.ex. ofullständiga frågeformuleringar. Jag jobbar inte på SCB.

  • Svar på tråden Hur ser städrutinerna ut där hemma? Lite frågor!
  • Twixie
    annasj69 skrev 2008-09-09 15:25:11 följande:
    För er där ni som par har olika tolerans vad gäller stökighet och renhet. Blir det bara en av er som städar, den med minst tolerans?Här blir det slagsida åt mitt håll tycker jag i allafall. Att jag städar när jag inte tycker det är ok längre medan mannen min inte tycker att det behövs ännu.Jag har nog mer tolerans för smutsighet och han mindre tolerans mot oreda att saker ligger framme.
    Vi har väldigt olika syn men eftersom vi båda har lika stor "rätt" så kompromissar vi. Jag står mer för plockandet och småstädningen så sköter vi veckostädningen emensamt, även den en kompromiss då sambon tyckte varnnan till var tredje vecka medan jag utgick från varje dag städning (skulle aldrig orka dock!) men på så sätt kom vi överens om en gång i veckan  Sedan ger jag heller sällan val. Frågar helt enkelt efter middagen om han vill ta köket eller barnen (alltså typ bad, ombyte etc). Inte "Kan du ta köket"? För det kan lika gärna bli om en vecka Utan "Vad vill du ta, köket eller barnen?". Blir ca 50-50. Men han har "lärt" sig. Nu förekommer han ofta Kör samma stil genomgående "Viker du in rentvätten eller dammsuger du av?" t.ex.
    (¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • buffe

    Litetdahl... det e min grej å städa.... tycker det e skit kul :)... Hatar dock å tvätta...hahaha

  • LovelyMeLovelyYou

    Jag kan ärligt säga det att jag tänker ekonomiskt då jag inte dammsuger varje dag. Även om man kanske kan behöva det så är det som så att jag fått lära mig att dammsugaren tar mycket ström. Alltså väljer jag att sopa rent varje dag och dammsuga en gång i veckan, och kan ärligt säga att här inte är speciellt dammigt (de ggr jag lyckas hålla städningen), hade en kompis med dammallergi som inte ens reagerade hemma hos mig, och då var det dagen innan jag dammsugade, alltså var det typ 6 dagar sen jag dammsög sist.

  • Spegellandet

    * Hur ofta dammsuger ni?
    1 gång per vecka.

    * Hur ofta våttorkar ni golvet?
    Max 1 gång per halvår, förutom i badrummet där det blir varannan vecka (dammsuger där varje vecka).

    * Hur ofta dammar ni?
    1 gång per vecka.

    * Hur ofta städar ni badrummet?
    1 gång per vecka.

    * Hur ofta byter ni handdukar?
    1 gång per vecka.

    * Hur ofta byter ni lakan?
    Varannan vecka.

    * Hur många är ni i familjen och hur bor ni?
    2 vuxna + 2 katter + 2 ryamattor som fäller vars lika mycket som respektive katt.

    * Hur många timmar i veckan lägger ni på städning? Försök att uppskatta!
    3 + lite varje dag för att rensa diskbänk/spis/matbord och rimma upp.

    * Är det något ni är extra noga med att städa? Hur ofta gör ni detta?
    Kattlådan. Målet är varje dag, men ibland blir det 2 dagar emellan. Man vill inte att katterna ska utföra behoven någon annan stans än där.

    * Är det något ni slarvar med att städa? Hur ofta gör ni detta?
    Fönstren tvättas inte så ofta. Max 1 gång/halvår.

  • suzzit

    Hur ofta dammsuger ni? Kök och hall varje dag annars varannan var tredje dag resten av hemmet.

    * Hur ofta våttorkar ni golvet? Kök och hall varje vecka likaså bad och toalett, annars inte så ofta.

    * Hur ofta dammar ni? Vid behov, ibland tar jag med en trasa när jag vattnar blommorna och dammar. Jag använder också lilla borsten till daammsugaren till att dammsuga och det gör jag i sammband med dammsugning.

    * Hur ofta städar ni badrummet? 1g/v

    * Hur ofta byter ni handdukar? 1g/v

    * Hur ofta byter ni lakan? Vid behov men oftast varannan vecka ibland oftare.

    * Hur många är ni i familjen och hur bor ni? 2vuxna, 1 barn, 1 ungdom

    * Hur många timmar i veckan lägger ni på städning? Försök att uppskatta! 5 timmar kanske allt som allt

    * Är det något ni är extra noga med att städa? Hur ofta gör ni detta? Köket lägger vi ner mest tid på

    * Är det något ni slarvar med att städa? Hur ofta gör ni detta? Skura listerna, skura kakel, skura ur lådor och skåp Väldigt sällan = 1g/halvåret 0 1 g/året

  • MissLillan

    * Hur ofta dammsuger ni? 2g/v

    * Hur ofta våttorkar ni golvet? 1g/mån

    * Hur ofta dammar ni? har inte mycket att damma... fönsterbrädor 1g/v

    * Hur ofta städar ni badrummet? lite varje dag

    * Hur ofta byter ni handdukar? 1g/v

    * Hur ofta byter ni lakan? 1g/v

    * Hur många är ni i familjen och hur bor ni? 2 snart 3

    * Hur många timmar i veckan lägger ni på städning? Försök att uppskatta! 5

    * Är det något ni är extra noga med att städa? Hur ofta gör ni detta? badrum/toalett varjedag

    * Är det något ni slarvar med att städa? Hur ofta gör ni detta? bilen. den är iof inte så skitig inuti. men har haft den ett halvår och inte tagit ett tag med dammsugaren.... hehe

  • DorisB

    * Hur ofta dammsuger ni?
    Oftast 1 gång i veckan, ibland varannan.

    * Hur ofta våttorkar ni golvet?
    Sällan, när det är skitigt så det syns. Efter en fest.

    * Hur ofta dammar ni?
    Oftast 1 gång i veckan, ibland varannan.

    * Hur ofta städar ni badrummet?
    Varje vecka.

    * Hur ofta byter ni handdukar?
    Oftast 1 gång i veckan, ibland varannan.

    * Hur ofta byter ni lakan?
    Varannan vecka. Obäddat hela dagen, annars hade vi bytt varje vecka.

    * Hur många är ni i familjen och hur bor ni?
    2 vuxna, inga husdjur, bor i 3:a på 77 kvm.

    * Hur många timmar i veckan lägger ni på städning? Försök att uppskatta!
    3-5 timmar

    * Är det något ni är extra noga med att städa? Hur ofta gör ni detta?
    Toalett och kök. Köket ska vara rent varje dag.

    * Är det något ni slarvar med att städa? Hur ofta gör ni detta?
    Tvätta gardiner - syr nya när de gamla gjort sitt.
    Sängen - dammsuger nog bara en gång per år.
    Fönster - ambitionen är putsa 3 ggr/år. Men våra nuvarande är så gamla och svåröppnade att det bara blir 1 ggr/år.
    Bilen är pinsamt smutsig - när det är katastrof + ska användas till något speciellt.

  • Linlugg

    * Hur ofta dammsuger ni?
    1 ggr/veckan

    * Hur ofta våttorkar ni golvet?
    1 ggr/månad om det inte är katastrofsmutsigt dvs.

    * Hur ofta dammar ni?
    1 ggr/mån

    * Hur ofta städar ni badrummet?
    1 ggr/veckan

    * Hur ofta byter ni handdukar?
    1 ggr/veckan

    * Hur ofta byter ni lakan?
    1 ggr/veckan

    * Hur många är ni i familjen och hur bor ni?
    2 vuxna och ett barn i ett hus på 136 kvm

    * Hur många timmar i veckan lägger ni på städning? Försök att uppskatta!
    Vi köper hushållsnära tjänster så en städfirma kommer 1 gång imånaden och
    städar igenom hela huset grudligt och sen underhållsstädar vi bara lite
    däremellan så vi lägger väldigt lite tid på städningen här hemma.

    * Är det något ni är extra noga med att städa? Hur ofta gör ni detta?
    Kylskåpet en gång i veckan

    * Är det något ni slarvar med att städa? Hur ofta gör ni detta?
    Putsa fönstren...suck. Med lite tur görs det 2 ggr/årligen.


    .¸¸.·´¯)Linlugg
  • Ansapansa

    * Hur ofta dammsuger ni?

    * Hur ofta våttorkar ni golvet?

    * Hur ofta dammar ni?

    * Hur ofta städar ni badrummet?

    * Hur ofta byter ni handdukar? 1ggr veckan byter jag små handdukar till hander,ansikte. stora badlakan byter jag 2ggr veckan och golv handduk 3 ggr veckan

    * Hur ofta byter ni lakan? 1ggr

    * Hur många är ni i familjen och hur bor ni? 2 och min sambo och våra två skogiskillar i en hyres2:a

    * Hur många timmar i veckan lägger ni på städning? Försök att uppskatta! typ en halvtimme om dagen och 1-2 vid veckostädning

    * Är det något ni är extra noga med att städa? Hur ofta gör ni detta? badrummet och köket. pga kattoan i badrummet och köket pga tycker det är äckligt om jag inte har det rent där.

    * Är det något ni slarvar med att städa? Hur ofta gör ni detta?

    haha klädkammaren

  • Ansapansa

    Hur ofta dammsuger ni? minst 1ggr om dagen

    * Hur ofta våttorkar ni golvet? 2-3ggr i veckan. varje dag i köket och badrummet

    * Hur ofta dammar ni? 2 ggr i veckan

    * Hur ofta städar ni badrummet? varje dag!!!

    * Hur ofta byter ni handdukar? 1ggr veckan byter jag små handdukar till hander,ansikte. stora badlakan byter jag 2ggr veckan och golv handduk 3 ggr veckan

    * Hur ofta byter ni lakan? 1ggr

    * Hur många är ni i familjen och hur bor ni? 2 och min sambo och våra två skogiskillar i en hyres2:a

    * Hur många timmar i veckan lägger ni på städning? Försök att uppskatta! typ en halvtimme om dagen och 1-2 vid veckostädning

    * Är det något ni är extra noga med att städa? Hur ofta gör ni detta? badrummet och köket. pga kattoan i badrummet och köket pga tycker det är äckligt om jag inte har det rent där.

    * Är det något ni slarvar med att städa? Hur ofta gör ni detta?

    haha klädkammaren

Svar på tråden Hur ser städrutinerna ut där hemma? Lite frågor!