• LinaT

    (lättmargarinet) Lätta...?

    Behöver fråga någon som är mer insatt och intresserad än vad jag själv är av diverse kostfrågor!

    Jag hörde två kollegor, småbarnsföräldrar även de, prata om Lätta och fullständigt förkasta det om man har småbarn. Jag ville förstås inte verka dum och okunnig så jag frågade inte varför man inte "får" ge det, men jag vill gärna veta. Själv har jag alltid ätit Lätta på smörgåsarna, jag har hört antydas att det bara består av små plastkulor men tror inte riktigt på det. Är det trots allt så, eller varför är det annars så skadligt för småbarn? Jag vill ju inte långsamt ta livet av min son...

    Jättetacksam för svar!

  • Svar på tråden (lättmargarinet) Lätta...?
  • LinaT

    Det där med fetthalten undrar jag över; av "gammal vana" brukar man ju säga att barn ska dricka standard mjölk för att få i sig tillräckligt med fett, men det gäller enligt nya rön bara barn upp till tre års ålder. (www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV)

    Det kanske är fetthalten som är skälet när det gäller Lätta, men av någon anledning känns det inte så. Mina kollegor lät som att det var så oerhört självklart att inte ge Lätta (nästan fördömande) och låg fetthalt stämmer inte med deras tonfall om jag säger så!

  • LinaT

    Då kan vi strunta i plastkuleteorin, tack Sencha!

    Söderbönas rapsoljeförklaring kan jag ta till mig, den var konkret och verkar vettig. Finns det fler förklringar i den stilen?

    Låg fetthalt förstår jag dockinte, man får jui sig fett på så många (alltför många...) sätt ändå. Spelar det verkligen roll då om smöret är magert?

  • LinaT

    Lilja84, jag vet inte vilket Lätta mina kollegor menade, de sa bara Lätta, men vad gäller diskussionen i övrigt...? Jag gissar vanligt Lätta, det är väl "vanligast". Hemma blir det båda varianterna, men oftast gamla vanliga Lätta.

    Sonen är definitivt inte för smal p.g.a. vårt bruk av Lätta, utan ser ut som en vanlig, gosig kille med mjuka armar och ben. Ingen svältkost i övrigt med andra ord!

  • LinaT

    Tanke: om det verkligen var så onyttigt för barn med lättmargariner som Lätta, skulle då inte t.ex. BVC tydligt avråda oss från att använda dem? Det är ju så vanliga produkter menar jag, så det borde väl finnas skäl att tydligt avråda från dem om de var skadliga?

  • LinaT

    Självklart, många bäckar små etc. Men jag tror på att inte äta för mycket av något utan försöka ta lämpligt av allt, det fungerar säkert utmärkt. Jag känner att det är betydligt värre med all snabbmat och allt färdiglagat som många låter sina barn äta, än att man väljer lättalternativ. Att vänja barnen vid fetare/sötare mat än nödvändigt känns fruktansvärt fel. Jag gör det ju inte själv, har aldrig gjort det och mår alldeles utmärkt! (En glatt okunnig inställning måhända!)

    Förstå mig rätt, men det finns så mycket skadligt omkring oss (tänk bara på miljön, all strålning från telefonbatterier, avgaser etc) att det eventuella valet att servera magrare och mindre söta alternativ känns ganska harmlöst! Jag var ute efter att få klarhet i om Lätta verkligen innehåller saker som bevisligen är farliga för barn, vilket kanske "alla" utom jag kände till som något fullständigt självklart, inte idéer som plastkulor eller att naturligt fett måste vara bra.

    På något sätt känns det ganska bra tycker jag, efter att ha läst alla engagerade inlägg i tråden, att jag inte lyckats missa information som varenda ansvarstagande småbarnsförälder känner till, utan att det nog handlar mest om personliga uppfattningar. Då har ju jag samma rätt som alla andra till min uppfattning...

    Tack till alla som svarat!

Svar på tråden (lättmargarinet) Lätta...?