Umgänge med ditt barn

382 visningar
0 svar

Hej alla

Jag är en pappa som är i ”strid” med min ”sladdis” mamma. 


Jag är ärlig och säger som det är. Jag har haft alkoholproblem och druckit en del i mina dagar. Men har slutat helt med det, är nykter sedan ca: den 20/3 i år. 


Jag har haft mina bråk med mamman vad det gäller umgänget med min son, och hon har vägrat umgänge med min son. (Har aldrig druckit när jag haft min son) 

I år i i maj månad då damp där ner ett brev från en juristfIrma, mamman hade stämt mig och hävdade att hon skulle ha ensam vårdnad om vår son. Jag fick då skaffa mig ett ombud, och vi har varit i tingsrätten två gånger. Första gången blev det bestämt att jag fick ha min son varje onsdag ett par timmar, samt varje söndag från 10.00-18.00. Andra besöket hos tingsrätten så blev det bestäm att jag fortfarande skulle få ha vår son varje onsdag ett par timmar. Det som ändrade var att jag skulle ha min son varannan helg lördag-söndag. Saken är fortfarande i process och inget slutgiltigt är sagt ännu. 



Saken är den, idag skulle jag hämta min son, han ville inte följa med mig, han sa en del dumma saker och ville inte lämna sin mamma. Det har hänt ett par gånger tidigare när jag skulle hämta honom (inte nu, utan för ett år sedan, eller mer) han har då både varit arg och ledsen, men det har gått över efter ett par minuter. 


sist han sov över hos mig, då sa han att han ville sova över hos mig fler dagar, och när jag lämnat honom hos mamman så har han försökt förhala tiden och dröjt kvar vid bilen. Och vid flera tillfällen har han nästan börjat gråta när jag skulle köra.

Vad är rätt eller fel? Vad anser ni? Skulle jag med ”väldigt lätt våld” satt honom i bilen idag, inte låta honom bestämma och kört? Visst han hade säkert både varit arg och ledsen, men är säker på att det gått över fort igen. Eller skulle jag givit vika (Vilket jag gjorde) och kört därifrån, utan honom? 

Jag tänker lite så här, vilket barn har inte protesterat när ni skulle lämna barnet på förskola eller skola? Har ditt barn sluppit gå då?

Jag personligen anser att jag skulle inte givit vika, jag skulle tagit med min son trots protester, i värsta fall så hade jag sen idag på kvällen kunnat kört honom till sin mamma, om han varit otröstligt ledsen. 

Vad tycker ni???

TackSam för reflektion 


 

Aktivitet i gruppen
Ny medlem