• Anonym (Fundersam)

    Varför gillar inte tjejer att man visar intresse?

    Jag har alltid undrat varför tjejer tycker att det är obehagligt när man visar intresse? Jag har typ aldrig träffat en tjej som gillar att man visar intresse.

    När man var ung och gick på krogen så vände tjejerna ryggen till på dansgolvet när man visade intresse. När jag skriver till tjejer på internet så svarar dom inte. För ett tag sedan satt jag och pratade med några tjejer i ett sällskap i en föreningsliknande situation och så fort jag gav henne en komplimang så bokstavligen la hon benen på ryggen och sa att hon måste hem och sova.

    Man läser ju ofta om att tjejer tycker att svenska killar är blyga och inte tar initiativ men när vi gör det så blir dom förskräckta. Hur ska det då kunna hända något?

  • Svar på tråden Varför gillar inte tjejer att man visar intresse?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-08 18:00:23 följande:
    Hur skulle metoo kunna påverka det? Är ju inte så att kontakt är detsamma som tafsande eller äckliga kommentarer.
    Det har skapats en feministisk subkultur där man sprider negativa tankar om män. Och det formar också de individer som är med i dessa kretsar via sociala medier.

    Exempelvis här om dagen var det en undersökning som sa att kvinnor hellre möter en björn i skogen än man. 

    Min sambo påpekar dagligen hur dåliga män är. Hon följer liksom flera av hennes nära vänner dessa konton som driver med män och hetsar i sociala medier.

    Sen är många kvinnor också trötta på att många män ser allt som inviter samt beter sig illa på dejtingsiter. Och med metoo i bakhuvudet förstärks nog den negativa känslan. 
  • Anonym (Fniss)
    Anonym (Kille) skrev 2024-05-08 18:45:59 följande:
    Det har skapats en feministisk subkultur där man sprider negativa tankar om män. Och det formar också de individer som är med i dessa kretsar via sociala medier.

    Exempelvis här om dagen var det en undersökning som sa att kvinnor hellre möter en björn i skogen än man. 

    Min sambo påpekar dagligen hur dåliga män är. Hon följer liksom flera av hennes nära vänner dessa konton som driver med män och hetsar i sociala medier.

    Sen är många kvinnor också trötta på att många män ser allt som inviter samt beter sig illa på dejtingsiter. Och med metoo i bakhuvudet förstärks nog den negativa känslan. 
    Det är skillnad på hur man gör en invit och hur man läser av situationen. Om en man hör av sig på en dejtsida och verkligen finner min presentation intressant och matchar det jag söker och presenterar sig på ett vänligt humoristiskt sätt så ger de flesta honom en chans. Men när någon hör av sig med ett "öh knulla?" eller Ove 75 eller lastbilschaffis 50mil bort så är det väl rätt ologiskt att jag skulle vara intresserad? Sånt här säger sig självt.

    samma gäller flörtande. Man svarar med liknande signaler på det man uppfattat som flört för att känna sig fram, är hon inte intresserad så kommer hon backa.

    metoo och björnar i skogen är en helt annan sak. 
    hur många gånger i livet har du gått med nycklarna i handen, hjärtat i halsgropen och redo för att springa? Hur många gånger har du blivit obehagligt behandlad av en lärare, en kollega, chef osv som varit lite för närgången? Hur många gånger har du blivit sexuellt utnyttjad eller antastad? Hur många gånger har du blivit hotad för ditt kön? För oss kvinnor som varit med om dessa sakerna otaliga gånger och har växt upp med att behöva vara försiktiga så är det verklighet och något som gör att vi alltid ser på män som "risker" för vi är fysiskt svagare.

    men att någon skriver något vänligt till mig på en dejtsida en gång eller flörtar lite med mig för att känna av kemin på en dejt är inte samma sak. kan ni inte se det så ska ni kanske inte dejta alls.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kille) skrev 2024-05-08 18:45:59 följande:
    Det har skapats en feministisk subkultur där man sprider negativa tankar om män. Och det formar också de individer som är med i dessa kretsar via sociala medier.

    Exempelvis här om dagen var det en undersökning som sa att kvinnor hellre möter en björn i skogen än man. 

    Min sambo påpekar dagligen hur dåliga män är. Hon följer liksom flera av hennes nära vänner dessa konton som driver med män och hetsar i sociala medier.

    Sen är många kvinnor också trötta på att många män ser allt som inviter samt beter sig illa på dejtingsiter. Och med metoo i bakhuvudet förstärks nog den negativa känslan. 
    Det där med björn eller man är ju givet, ingen överraskning alls.

    Män generellt är ju inte bra, dom får bli bättre. Att beskriva upplevda beteenden är inte att driva med män, det är bara att återge den ibland otroliga sanningen. Varför inte informera liksom.

    Beter man sig illa och det uppmärksammas...ja, vad ska man säga? Nej, det är inte kul när man har sett hur 65-åriga manliga chefer stryker dom unga kvinnorna över ryggen på helt fel sätt. Kan inte se att 25-åriga män skulle gilla motsvarande situation heller. Så metoo behövs bevisligen. Hade det varit kvinnor som betett sig som männen har gjort i många år så hade det varit riktat mot dessa kvinnor istället.
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Janne Max) skrev 2024-05-08 17:32:09 följande:
    Ingen aning. Jag har haft rätt ibland, fel ibland. En del säger att man får speciella blickar, att hon ler när hon ser honom, vill vara där han är, vill prata med honom, man småretas med varann. Det är när hon är intresserad. Men så kan kvinnor vara även om hon inte är intresserad. Många kvinnor är trötta på att de inte kan vara trevliga och sociala och glada utan att män direkt får för sig att hon är intresserad.
    Så är det nog.
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Math) skrev 2024-05-08 17:49:44 följande:
    Haha nej, så illa är det garanterat inte (att spegeln spricker) Solig Men håller annars med dig till 100 procent. Hur man uttrycker sig är A och O. Vissa (tyvärr ganska många enligt min egen erfarenhet i alla fall) är otroligt dåliga på det stegvisa uppbyggandet mot en flört. De hoppar rakt in och ska stöta direkt eller fråga om dejt, utan att ha pejlat läget.
    Ja. Lite fingertoppskänsla skadar nog inte.
  • Söndagsbarnet

    Jag blir stressad om det känns som att en man visar mig intresse för att han ?vill ha något av mig?. Så om någon t ex är väldigt flirtig väldigt snabbt kan det ju bli obekvämt, för då känner jag inte att han försöker läsa av mig. Tror många tjejer är som jag och blir skrämda om killen inte känns så inkännande, vi har erfarenheter av att råka illa ut om vi släpper in en sådan person.
    Ett tips är att visa vänskapligt intresse och sen börja flirta väldigt försiktigt, typ genom att hålla lite extra ögonkontakt och skämta lite extra personligt. Får du ingen respons när du försöker gå bortom det vänskapliga så kanske hon inte är singel, eller inte klickar helt med dig, så är det ju ibland.

  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-08 18:00:23 följande:
    Hur skulle metoo kunna påverka det? Är ju inte så att kontakt är detsamma som tafsande eller äckliga kommentarer.

    Anonym (Mia) skrev 2024-05-08 18:00:23 följande:
    Hur skulle metoo kunna påverka det? Är ju inte så att kontakt är detsamma som tafsande eller äckliga kommentarer.
    Nej. Men när det var som mest hajp kring metoo ploppade det upp mängder med kvinnor med berättelser om sexuella övergrepp i olika sammanhang. Många övergrepp hade med största säkerhet inträffat, men ibland var det påhittade övergrepp som kvinnor vittnade om i olika syften. Feminister som såg en chans att vinna mark för sin sak. Andra kvinnor såg en chans att ta hämnd för något med ett påhittat övergrepp. Det sistnämnda tror jag dock var ganska ovanligt. Jag vet förstås inte hur många män som gjorde det, men en och annan drogs sig nog för att  ta kontakt. I den hajpen som rådde ville ju ingen man riskera att bli anklagad för ofredande. Även om han inte hade gjort något skulle anklagelsen hänga över honom en bra lång tid efteråt.
  • Anonym (Döma)
    Anonym (Math) skrev 2024-05-07 22:05:53 följande:

    Det är trevligt när någon man är attraherad av en visar intresse. När någon man inte är attraherad är det obehagligt. You do that math.


    Så länge man inte dömer män utefter det. För en man kan ju omöjligt veta om tjejen är attraherad eller inte. Man måste ju prova visa intresse först. Jag menar inte någon efterhängsen man. Utan om man visar intresse och tjejen inte har någon attraktion och man ger sig då. Så länge man inte samtidigt blir dömd för att vara psycho bara för att man försökte visa intresse eftersom mannen kan ju omöjligt veta vad tjejen känner.
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Janne Max) skrev 2024-05-08 17:37:17 följande:
    Ja, säkert. Många säger att det inte är så, men jag tror många tänker sig för nu. Många kvinnor säger att de är trötta på män som visar intresse, och många kvinnor undrar var de riktiga männen finns. Varför är män så fega, och vågar inte bjuda ut kvinnor längre?
    Det finns nog flera skäl.  Men ett av skälen kan vara att svenskan idag är oftast en stark och självgående person som har samma möjligheter som en man att bygga upp en karriär och tillvaro på egen hand. Hon är inte beroende av en man på samma sätt som förr, vilket skapar en stark individ med självförtroende och så ska det självklart vara. Det stärker och utvecklar samhället. Men det gör också att hon kan ställa krav på mannen på ett annat sätt än tidigare och förändrade könsroller får kanske den svenske mannen att känna sig lite vilsen och osäker. Inte alla naturligtvis, men säkert några.
  • Anonym (Affe Afghan)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-05-07 21:37:21 följande:
    Varför gillar inte tjejer att man visar intresse?

    Jag har alltid undrat varför tjejer tycker att det är obehagligt när man visar intresse? Jag har typ aldrig träffat en tjej som gillar att man visar intresse.

    När man var ung och gick på krogen så vände tjejerna ryggen till på dansgolvet när man visade intresse. När jag skriver till tjejer på internet så svarar dom inte. För ett tag sedan satt jag och pratade med några tjejer i ett sällskap i en föreningsliknande situation och så fort jag gav henne en komplimang så bokstavligen la hon benen på ryggen och sa att hon måste hem och sova.

    Man läser ju ofta om att tjejer tycker att svenska killar är blyga och inte tar initiativ men när vi gör det så blir dom förskräckta. Hur ska det då kunna hända något?


    Du ska inte ha intresse för någon speciell och heller inte ha intresse av dejting i största allmänhet.

    Då händer det.
  • Anonym (Ui)

    Jag har verkligen inget emot att någon visar intresse men jag har inget till övers för slemmiga karlar och jag vill inte bli störd. Varken när jag umgås med vänner ute eller sitter ensam i en bar.
    Man kan börja försiktigt med att kasta menande blickar, får man inget "gehör" så är det bara att lägga ner. 

  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Ui) skrev 2024-05-09 14:21:37 följande:

    Jag har verkligen inget emot att någon visar intresse men jag har inget till övers för slemmiga karlar och jag vill inte bli störd. Varken när jag umgås med vänner ute eller sitter ensam i en bar.
    Man kan börja försiktigt med att kasta menande blickar, får man inget "gehör" så är det bara att lägga ner. 


    Tar du initiativ då, som man kan se en del kvinnor skriver i den här tråden.

    www.familjeliv.se/forum/thread/82875548-jag-ar-lite-blyg-i-borjan
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Ui) skrev 2024-05-09 14:21:37 följande:

    Jag har verkligen inget emot att någon visar intresse men jag har inget till övers för slemmiga karlar och jag vill inte bli störd. Varken när jag umgås med vänner ute eller sitter ensam i en bar.
    Man kan börja försiktigt med att kasta menande blickar, får man inget "gehör" så är det bara att lägga ner. 


    Är de flesta män som visar intresse slemmiga, eller kan de uppföra sig?
  • Anonym (Math)
    Anonym (Döma) skrev 2024-05-08 22:49:26 följande:
    Så länge man inte dömer män utefter det. För en man kan ju omöjligt veta om tjejen är attraherad eller inte. Man måste ju prova visa intresse först. Jag menar inte någon efterhängsen man. Utan om man visar intresse och tjejen inte har någon attraktion och man ger sig då. Så länge man inte samtidigt blir dömd för att vara psycho bara för att man försökte visa intresse eftersom mannen kan ju omöjligt veta vad tjejen känner.
    Vad menar du med att döma? Som jag skrev upplevs det ofta som obehagligt, man vill bara komma ur situationen på smidigast möjliga sätt. Allt handlar om vem du är och HUR du visar intresse.
  • Anonym (Affe Afghan)
    Anonym (Ui) skrev 2024-05-09 14:21:37 följande:

    Jag har verkligen inget emot att någon visar intresse men jag har inget till övers för slemmiga karlar och jag vill inte bli störd. Varken när jag umgås med vänner ute eller sitter ensam i en bar.
    Man kan börja försiktigt med att kasta menande blickar, får man inget "gehör" så är det bara att lägga ner. 


    Man kan börja dansa framför henne och se vad som händer.

    "Oh la la...titta på mig".
  • Anonym (Aa)

    Det bästa är att låta bli. Kvinnor generellt är inte intresserade så varför störa? För mig blir det att ignorera kvinnor och så ignorera de mig. Undantag om man behöver interagera i affären, på jobb eller liknande, men då ska det hållas professionellt.

    Sen finns det kvinnor i mitt liv jag bryr mig om, såsom mamma och syster. Resten skiter jag i. Samma sak med män egentligen.

  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Aa) skrev 2024-05-09 17:40:15 följande:

    Det bästa är att låta bli. Kvinnor generellt är inte intresserade så varför störa? För mig blir det att ignorera kvinnor och så ignorera de mig. Undantag om man behöver interagera i affären, på jobb eller liknande, men då ska det hållas professionellt.

    Sen finns det kvinnor i mitt liv jag bryr mig om, såsom mamma och syster. Resten skiter jag i. Samma sak med män egentligen.


    Den insikten kom jag också till för 5 år sedan. Bara glömma allt vad kvinnor heter. Jag finns inte för dem. Varför bryr sig då? Mamma som bor 80 mil bort är den enda. I övrigt tomt i skafferiet.....
Svar på tråden Varför gillar inte tjejer att man visar intresse?