Barn påverkas

Doktor Kurt Smith har skrivit en väldigt viktigt text om ämnet i Huffington Post som vi har tagit del av.  

Det gamla uttrycket "sex säljer" verkar ha tagits till en helt ny nivå. Det har blivit obekvämt att lyssna på musik, se på tv eller använda sociala medier tillsammans med sina barn i dag. Många frågar sig nog om detta är något man bara får acceptera och leva med eller om det faktiskt finns sätt att skydda sina barn från flöden med sexuellt innehåll i media. 

Kurt Smith skriver att denna öppenhet och frihet i både traditionella medier och på sociala medier innebär att våra barn utsätts för saker de inte egentligen inte borde vid sådan ung ålder. Detta i sin tur leder till bland annat dessa konsekvenser: 

- Barnen tror sig veta

Texterna till även de mest radioanpassade versionerna av många populära låtar är i dag väldigt suggestiva. Och en hel del tv som sänds under "familje-tv-tider" är betydligt mer riktade till vuxna än barn. För att inte tala om vad barn kan utsättas för på internet. Uppfattningen blir att sex inte verkar som någon stor sak och som ett resultat av allt detta har vi barn som i dag är betydligt mer bekanta med ämnet sex än vad som är normalt vid deras ålder. Faran är att de har sett och hört men inte ännu lärt sig rätt och fel. 

- För tidig sexuell debut. 

Även om tillfället för den sexuella debuten har skett under tonåren i åratal nu har de inte alltid varit så självklart som det verkar vara i dag. Barn har blivit ännu mer påverkade av hetsen att både vara sexiga och att ha sex.

- En felaktig bild av intimitet.  

Oavsett om det handlar om tonåringar eller vuxna så kan för mycket information kring sex och andras privatliv ge en väldigt ytlig bild av intimitet. Vi slutar att värdesätta intimiteten som finns i ett förhållande eftersom det hela verkar vara så självklart och banalt (då det hela tiden visas upp i sociala medier.) 

- Avsensibilisering. 

När vi ser och hör någonting om och om igen så blir vi tillslut avtrubbade. Så när vi sett nakna kroppar, hört nedlåtande låttexter och sett sexistiska reklamer tillräckligt många gånger så bryr man sig till slut inte längre. 


Så vad innebär allt detta?

Kontentan av detta är alltså att vi befinner oss i ett samhälle där privatliv och gränser blir allt mer flytande - och definitionen av vad som är lämpligt och olämpligt är med subjektiv än någonsin. För våra barn är detta såklart ännu svårare att förstå.

Som individer, partners och föräldrar, måste vi alltså bli mer uppmärksamma än någonsin på det som syns på skärmarna i våra hem och kring vad som är tillgängligt för våra barn. Vad som är okej för vuxna har alltid varit annorlunda från vad som är okej för barn, men vi kan tyvärr inte räkna med att media tar hänsyn till detta. Det blir som vanligt eran uppgift som föräldrar. 


     

      



/
stats