Dyrare att mätta små magar. Arkivbild.
Dyrare att mätta små magar. Arkivbild. - Foto: Foto: Isabell Höjman/TT

Rekordökning på matpriser – barnfamiljer drabbas hårdast

Rekord i prisrallyt på mat – igen. Priserna rusade med hela 1,7 procent i augusti. – – Värst blir det för barnfamiljerna denna gång. Sådant som barnmat, välling och blöjor har stigit mest, enligt Matpriskollen.


Prisökningen bara under augusti, jämfört med juli, är större än under hela förra året, berättar Ulf Mazur, grundare av prisjämförelseföretaget Matpriskollen. Hans företag har undersökt 41 700 dagligvaruartiklar hos de största kedjorna.

– Rysaren är på intet sätt över, säger han, och konstaterar att den här månaden är det barnfamiljernas ekonomi som drabbas hårdast.

Barnprodukter skenar i pris

Sådant som blöjor, välling, barnmat och andra produkter som barnfamiljer köper mycket av skenar i pris. Vissa blöjsorter har till exempel gått upp med över 25 procent jämfört med i januari.

Foto: Anders Humlebo - Butikspriser, utveckling i augusti samt jan–aug, procent.

Prishöjningar förhandlas

Ulf Mazur förklarar att då en producent vill höja sitt pris så måste det förhandlas med butikskedjorna. Då sker förhandlingar om en produktkategori i taget.

Den här gången ser det ut att ha handlat om barnprodukterna, men även om sådan mat som barn brukar tycka om. Färdiga köttbullar, makaroner och ketchup – en vanlig vardagsmatkasse i en barnfamilj kostar nu betydligt mer.

– En del produktkategorier är inte höjda ännu. Ta till exempel kroppsvård, där har inte priserna höjts särskilt mycket ännu. Men de producenterna har också fått höjda kostnader. De kommer också att rassla iväg, och inga prisökning blir under 10 procent.

Därför kommer prisrallyt bara att fortsätta. Dessutom, prishöjningsprocessen är ganska långsam. Då producenterna förhandlar med butikskedjorna så behöver de presentera gedigna underlag för att styrka sina kostnadsökningar. Oftast baseras dessa på priserna några månader innan. Men nu har alla priser på energi, råvaror och transporter bara fortsatt att stiga. Så bara för att priserna redan har höjts så betyder det inte att det är sluthöjt för producenterna, förklarar han.

Många funderar nog över om butikerna passar på att smyghöja, när konsumenterna är luttrade över alla prishöjningar och inte reagerar. Bland andra har Riksbanken vevat om att företag passar på att ta ut mer. Nyss kom en bonde i Sandviken på en Ica-handlare med att höjt priset på mjölet som han producerar, utan att han själv tagit mer betalt för sina påsar.

Smyghöjningar i enstaka butiker

Ulf Mazur tror att det i så fall är aktuellt för enskilda butiker. De stora kedjorna är skraja för konkurrens och håller emot, förklarar han.

– De vill inte släppa igenom prishöjningar, och det är inte lätt att få igenom ett högre pris som producent. Det ska i så fall vara enskilda handlare som höjer mer.

Men smyghöjningar eller inte, klart är att priserna rusar. Frågan är hur folk ska göra för att få matpengarna att räcka till. Ulf Mazur tror att det handlar om att lägga mer tid på matinköp och matlagning. Både för att planera inköpen, jaga extrapriser och också köpa mindre halvfabrikat.

– Nu är det helt okej att prata om matpriser. Det var det inte tidigare, då var det lite fult att kolla vad saker kostade, säger Ulf Mazur.

Fakta: Prisutveckling på dagligvaror

Enligt Matpriskollen, som undersökt 41 700 artiklar i augusti, är prisutvecklingen 1,7 procent under månaden, jämfört med juli. Det är rekord. Tidigare rekordmånad var maj, då priserna ökade med 1,4 procent.

De ackumulerade ökningarna i år är 10,3 procent för dagligvaror. För matrelaterade artiklar är prisökningen i år högre, 12,5 procent.

Källa: Matpriskollen

Fakta: Matpriskollen

Det finns olika tjänster och appar för konsumenter som vill ha koll på priserna. Dels har butikerna egna appar med sina erbjudanden, dels finns appar som Matpriskollen och Ereklamblad.se

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

/
/
/
stats