• sailormoon81

    karelisk björnhund???

    Nån som har en sådan, min pojkvän funderar på att kanske nån gång i framtiden skaffa en att ha att jaga älg med. HUrdan är rasen?

  • Svar på tråden karelisk björnhund???
  • Vargtass

    Svår.... Men den är som sagt ämnad åt jakt på storvilt och inte en stadshund! Som jakt hund är den säkert bra!

  • sailormoon81

    Är den svår? Landet kommer vi ju att bo...och han ska ha den till jakt på älg som sagt

  • Vargtass

    Ja, den är ju inte lämpad som sällskapshund vad jag har förstått. Sen har den svårt för att komma överense med andra hundar. Men är lojal mot sin ägare.

    Men den är kanon som jakthund!!! Hård och orädd..!

  • E l l a

    En av mina släktingar har en sådan. De bor faktiskt i en förort, men han är ute mycket själv på dagarna samt att de motionerar honom väldigt mycket. Det är absolut ingen hund som gillar ligga i en lägenhet hela dagarna.
    Rent personlighetsmässigt så är just den hunden ganska, som sagt ovan, lojal till sin ägare, verkar vara det främst till en person. Den är ganska beskyddande mot ägaren, men ägaren får nästan göra vad den vill mot hunden.

  • sailormoon81

    ok, det lät ju inte så bra. Man vill ju att den ska vara snäll mot andra i familjen oxå. Vi har ju en hund redan oxå

  • babytrin

    TS: Du behöver inte vara rädd för att den inte kommer vara snäll mot resten av familjen! det kommer den säkert att vara!

    www.alghundklubben.com/raser.asp Här hihttar du lite info om karelsk björnhund och andra älghundar.

    Du kan ju alltid kontakta lite olika uppfödare och prata med dom, där får du den bästa informationen!

    Lycka till!

Svar på tråden karelisk björnhund???