• therese

    Kejsarsnitt vid säte/tvärläge, "ställs det in" om barnet vänder sig själv?

    Ja, just det undrar jag...

    Gjorde ett vändningsförsök i måndags förra veckan, det gick bra men i lördags inne på förl.avd. fick jag veta att barnet vänt sig på tvären. Är nu i v. 38.

    Hur blir det nu då, kommer jag få tid för ett planerat snitt, och vad händer isåfall om det visar sig att barnet vänt sig rätt - blir det inställt då? Eller snittar de iallafall?
    Man kan ju tänka sig att barnet har gott om plats o hinner vända sig fel igen lagom till födseln...
    Eller gör de ingenting och så får man se när man kommer in när förlossningen satt igång?

    Ahhhrgh - förra gången fick jag massor av informationsblanketter osv om allt möjligt, nu är jag omföderska och har inte fått en enda lapp (utom två; om kostråd och om diabetes som jag slarvat bort bägge två). Ska man kunna allt nu andra gången eller??

  • Svar på tråden Kejsarsnitt vid säte/tvärläge, "ställs det in" om barnet vänder sig själv?
  • Tant Green

    Jag har hört båda varianterna, att snittet ställts in för att barnet vänt sig rätt, och att man snittat ändå. Det beror nog både på mammans önskemål och på sjukhusets policy.

    Konstigt att de inte sa något när du fick veta att barnet låg på tvären. Planerade snitt brukar ju göras någon vecka innan bf så det borde ju planeras nu. Ring och fråga!

  • Pixie

    Min trea som föddes 19/11 2004 låg på tvären nästan in i det sista. Men vände sig några dagar innan, jag blev snittad på den planerade tiden ändå.

    Nu är min fyra i säte varannan koll och med huvudet neråt varannan. En bustjej!! Och det blir planerat snitt vilket fall som helst. Om 1 vecka :)

    Är de så rörliga så kan de ju snurra in i det sista.

    Men jag håller med om att du borde få veta dag och tid. Så ring och fråga.

  • Starkast

    Om den vänder sig rätt tror jag du får välja? Det skulle jag få.
    Det enda som sas var att många som inte vänt sig, vänder sig ofta på op-bordet när medicinerna får livmodern att helt slappna av. Men då avbryter de inte utan fortsätter.
    Ville absolut inte snittat och hoppades in i det längsta. Läkaren fick kontrollera saken innan jag åkte ner till op. med. Hade han vänt sig hade jag åkt hem igen. Men det gjorde han inte. så det vart kniven i magen.

    Den info. du vill ha och inte får som omföderska kan du ju fråga din BM om. du får säkert det du vill ha.

  • simi

    Om du kommer in på din bokade snittid och de skulle se att barnet har vänt sig rätt så får man välja enl min bm. Jag tror att det i så fall räknas som ett humansnitt, är man helt inställd på att komma hem med ett barn så är det inte särskilt god behandling att skicka hem en igen. Dessutom är ju risken stor att barnet kanske vänder sig ytterligare en gång så att det ändå blir akutsnitt och det ska ju vara en sämre upplevelse än planerat.

  • Cinnalinna

    Jag har planerat snitt imorgon (20/4) och jag ska in nu ikväll och kolla om han ligger kvar i säte. De sa till mig att har han vänt sig sa ställs snittet in.

  • simi

    Cinnalinna, hoppas att allt går bra!!
    I morgon får du förmodligen träffa din bebis då *stort*!

  • epiphany7
    Cinnalinna skrev 2006-04-19 16:35:57 följande:

    Jag har planerat snitt imorgon (20/4) och jag ska in nu ikväll och kolla om han ligger kvar i säte. De sa till mig att har han vänt sig sa ställs snittet in.


    Hur gick det sen?
Svar på tråden Kejsarsnitt vid säte/tvärläge, "ställs det in" om barnet vänder sig själv?