• Anonym (FLvetalrtid)

    Halsen krånglar, inga andra symtom?

    För ca 1 vecka sedan började det, dvs halsont BARA på natten och varade ca 1 timme efter jag vaknat. Men annars på dagen har jag inte alls ont i halsen MEN tappar rösten/är jätte hes vilket jag börjar bli så trött på!

    Visst skönt att inga andra symtom men vad tusan är detta? Någon som varit med om liknande?

    Om jag hostar så kommer det upp slemklumpar som smakar otroligt äckligt. 

    Mår annars inte dåligt, ingen feber, inget snor osv.

    Störande att låta såhär sjuk när jag mår bra liksom!

  • Svar på tråden Halsen krånglar, inga andra symtom?
  • Anonym (FLvetalrtid)

    Kanske borde tillägga, är inte rökare och är gravid om den infon gör någon nytta. 

  • Anonym (ont)
    Anonym (FLvetalrtid) skrev 2024-05-06 13:35:41 följande:
    Halsen krånglar, inga andra symtom?

    För ca 1 vecka sedan började det, dvs halsont BARA på natten och varade ca 1 timme efter jag vaknat. Men annars på dagen har jag inte alls ont i halsen MEN tappar rösten/är jätte hes vilket jag börjar bli så trött på!

    Visst skönt att inga andra symtom men vad tusan är detta? Någon som varit med om liknande?

    Om jag hostar så kommer det upp slemklumpar som smakar otroligt äckligt. 

    Mår annars inte dåligt, ingen feber, inget snor osv.

    Störande att låta såhär sjuk när jag mår bra liksom!


    Det låter som reflux. Det gör mer ont när man ligger ner och det rinner upp i strupen. Kan bilds mer slem i svalget för att skydda luftvägarna. Och du är gravid, vilket ger ökad risk för reflux. 

    Jag hade reflux när jag var gravid som gjorde att jag tappade rösten och hade ont i halsen, främst på natten. Inga andra symtom som jag tolkade som reflux. men en läkare tittade ner i halsen på mig och konstaterade reflux. 
  • Anonym (FLvetalrtid)
    Anonym (ont) skrev 2024-05-06 14:19:35 följande:
    Det låter som reflux. Det gör mer ont när man ligger ner och det rinner upp i strupen. Kan bilds mer slem i svalget för att skydda luftvägarna. Och du är gravid, vilket ger ökad risk för reflux. 

    Jag hade reflux när jag var gravid som gjorde att jag tappade rösten och hade ont i halsen, främst på natten. Inga andra symtom som jag tolkade som reflux. men en läkare tittade ner i halsen på mig och konstaterade reflux. 
    Var du hes på dagen? Jag låter som sagt som att jag är jätte förkyld på dagen men mår bra. Och ibland tappar jag rösten nästan helt. 

    Gick det att göra något åt din reflux och gick de över sen?

    Kanske borde kontakta läkare nästa vecka om det inte går över då..
  • Anonym (ont)
    Anonym (FLvetalrtid) skrev 2024-05-06 14:38:21 följande:
    Var du hes på dagen? Jag låter som sagt som att jag är jätte förkyld på dagen men mår bra. Och ibland tappar jag rösten nästan helt. 

    Gick det att göra något åt din reflux och gick de över sen?

    Kanske borde kontakta läkare nästa vecka om det inte går över då..
    Ja, hes och tappade rösten ofta. Ont i struphuvudet, och som vanligt halsont. Lite torrhosta. Men ingen sån brännande känsla vid bröstbenet eller så. Det var därför jag inte fattade på lång tid vad det var. 

    Jag åt antirefluxmedicin resten av graviditeten. När barnet var född gick det över av sig självt. Gaviscon fungerar som ett lock över syran, eller syrahämmare som Omeprazol/Losec. 
  • Anonym (FLvetalrtid)
    Anonym (ont) skrev 2024-05-06 14:45:00 följande:
    Ja, hes och tappade rösten ofta. Ont i struphuvudet, och som vanligt halsont. Lite torrhosta. Men ingen sån brännande känsla vid bröstbenet eller så. Det var därför jag inte fattade på lång tid vad det var. 

    Jag åt antirefluxmedicin resten av graviditeten. När barnet var född gick det över av sig självt. Gaviscon fungerar som ett lock över syran, eller syrahämmare som Omeprazol/Losec. 
    Jag har omeprazol hemma, kan det kanske vara värt att prova? Fick det utskrivet förra graviditeten då jag har svårs bränningar (vilket jag inte haft nu, än iallafall).
  • AndreaBD

    Allergi! Just den senaste veckan har varit som värst. Jag har också haft besvär de senaste dagarna, framför allt om jag haft fönstret öppet på natten. Sover du med öppet fönster? 

  • Anonym (FLvetalrtid)
    AndreaBD skrev 2024-05-06 15:27:20 följande:

    Allergi! Just den senaste veckan har varit som värst. Jag har också haft besvär de senaste dagarna, framför allt om jag haft fönstret öppet på natten. Sover du med öppet fönster? 


    Japp sover med öppet fönster största delen av natten. 
    Tänkte först allergi men blev osäker eftersom jag inte har dessa klassika symtom som att nysa/snyta sig osv. Men kanske kan vara det ändå?
  • AndreaBD
    Anonym (FLvetalrtid) skrev 2024-05-06 15:29:44 följande:
    Japp sover med öppet fönster största delen av natten. 
    Tänkte först allergi men blev osäker eftersom jag inte har dessa klassika symtom som att nysa/snyta sig osv. Men kanske kan vara det ändå?
    Man kan få så många olika symptom och ibland får man bara en av dem, ibland allihopa. Det är extremt olika.  Just nu har jag också mest ont i halsen. Annars brukar jag ha mer snuva och ibland kliar det i ögonen. Ibland mår jag dåligt, känner mig verkligen sjuk, andra gånger inte.  Och folk kan börja få allergi-symptom i vilken ålder som helst. 
Svar på tråden Halsen krånglar, inga andra symtom?