• Anonym (Mellis)

    Billigt mellis utan fett 300kcal

    Ah jag behöver alltså förslag på billiga mellis på ca 300kcal som inte innehåller nåt fett (lr iaf väldigt lite). Med billigt menar jag max 5 spänn. Nån som har några förslag? Helst nåt som är lätt att ta med o äta när man typ går t bussen lr så.

  • Svar på tråden Billigt mellis utan fett 300kcal
  • Anonym (Mellis)
    Lönnsirap skrev 2024-05-10 08:53:08 följande:

    Jag tycker att en sån där yoghurt/müsli-burk är rätt prisvärd, just eftersom man kan ha lite olika varje dag. 

    Havregryn, musli, frukt och annat + nån vätska. Och en sked. 


    Absolut - om jag hade hittat sånt för max en femma! Och som, som sagt innehåller minimalt med fett. Har du tips på var man kan hitta det?
  • EpicF
    Anonym (Mellis) skrev 2024-05-10 18:43:00 följande:
    Haha - ja, det är ju ytterligare en anledning till att inte ha ägg 😆 men vad är grötpinnar? Det låter spännande!
    Grötpinnar är egentligen ugnsbakad gröt som skärs i avlånga bitar. Men nuförtiden kan det vara bakat av vad som helst. 

    Är väldigt bra som mellanmål för 1-åringar och uppåt. 

    Här är ett grundrecept för grötpinnar
    www.knatteplock.se/blogs/enkla-recept-for-barn-familj/grotpinnar

    Grötpinne är också en sidorätt som man ofta serverade till gröt/risgrynsgröt för. Används fortfarande som skdorätt till risgrynsgröt inom äldreomsorgen i bla Norge. 
  • EpicF
    Anonym (Mellis) skrev 2024-05-10 18:39:20 följande:
    Oj - hade jag ingen aning on att man kunde göra! Det ska jag definitivt kolla upp! Tack!
    Aniiee skrev 2024-05-09 21:39:51 följande:
     Och sedan kommer plommonen och päronen men de ska man ju vara lite försiktig med. Sen blir det svamptider och man kan också göra egen jerky, men det kostar ju en slant. 
    På vad sätt ska man vara försiktig ned dem? Att de inte är så lätta att torka kan jag tänka mig, men är det nåt annat du tänker på?

    Vad är "jerky"?
    Jerky är torkat kött. 
  • Aniiee
    Anonym (Mellis) skrev 2024-05-10 18:39:20 följande:
    Oj - hade jag ingen aning on att man kunde göra! Det ska jag definitivt kolla upp! Tack!
    Aniiee skrev 2024-05-09 21:39:51 följande:
     Och sedan kommer plommonen och päronen men de ska man ju vara lite försiktig med. Sen blir det svamptider och man kan också göra egen jerky, men det kostar ju en slant. 
    På vad sätt ska man vara försiktig ned dem? Att de inte är så lätta att torka kan jag tänka mig, men är det nåt annat du tänker på?

    Vad är "jerky"?
    Plommon och päron har en tendens att sätta fart på magen om man äter.för många. 

    Jerky är torkat kött. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Mellis)
    EpicF skrev 2024-05-10 20:55:25 följande:
    Grötpinnar är egentligen ugnsbakad gröt som skärs i avlånga bitar. Men nuförtiden kan det vara bakat av vad som helst. 

    Är väldigt bra som mellanmål för 1-åringar och uppåt. 

    Här är ett grundrecept för grötpinnar
    www.knatteplock.se/blogs/enkla-recept-for-barn-familj/grotpinnar

    Grötpinne är också en sidorätt som man ofta serverade till gröt/risgrynsgröt för. Används fortfarande som skdorätt till risgrynsgröt inom äldreomsorgen i bla Norge. 
    Tack! Aldrig hört talas om innan, haha. Men supersmidigt ju, och känns enklare än att baka bröd dessutom
  • Anonym (Mellis)
    Aniiee skrev 2024-05-10 21:00:00 följande:
    Plommon och päron har en tendens att sätta fart på magen om man äter.för många. 
    Aja, du menar så 😊
    Aniiee skrev 2024-05-10 21:00:00 följande:
    Jerky är torkat kött. 
    EpicF skrev 2024-05-10 20:56:27 följande:
    Jerky är torkat kött. 

    Tack - då har jag lärt mig ytterligare en sak idag 😊
  • Lönnsirap
    Anonym (Mellis) skrev 2024-05-10 18:49:05 följande:
    Absolut - om jag hade hittat sånt för max en femma! Och som, som sagt innehåller minimalt med fett. Har du tips på var man kan hitta det?
    www.rusta.com/se/sv/yoghurtbagare-med-sked-p803513570101.aspx..&gclid=CjwKCAjwi_exBhA8EiwA_kU1MtOus3-ugy2LesMr1GXQuG08GpSGHsldmgjp2sA8O331CN4L7HsnYRoCcuAQAvD_BwE

    Jag menar att du köper en sån liknande burk. Så kör du det torra i musli-delen och har lite vätska i yoghurt-delen. Yoghurt håller sig hela dagen, och fil också. Och är det längre än så får du väl ta vatten eller någon av de andra tipsen. 
  • Anonym (Mellis)
    Lönnsirap skrev 2024-05-10 21:53:07 följande:
    www.rusta.com/se/sv/yoghurtbagare-med-sked-p803513570101.aspx..&gclid=CjwKCAjwi_exBhA8EiwA_kU1MtOus3-ugy2LesMr1GXQuG08GpSGHsldmgjp2sA8O331CN4L7HsnYRoCcuAQAvD_BwE

    Jag menar att du köper en sån liknande burk. Så kör du det torra i musli-delen och har lite vätska i yoghurt-delen. Yoghurt håller sig hela dagen, och fil också. Och är det längre än så får du väl ta vatten eller någon av de andra tipsen. 
    Aha! Nu fattar jag hur du menade 😊 tack för tips!
  • Anonym (Man)

    Varför undvika fett? Det är viktigt för att kroppen ska kunna ta upp vitaminer. Bättre isf att undvika snabba kolhydrater. 

  • Anonym (Mellis)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-11 19:46:39 följande:

    Varför undvika fett? Det är viktigt för att kroppen ska kunna ta upp vitaminer. Bättre isf att undvika snabba kolhydrater. 


    Hm, var har jag sagt att jag undviker fett?
  • Anonym (H)
    Anonym (Mellis) skrev 2024-05-11 21:19:17 följande:
    Hm, var har jag sagt att jag undviker fett?
    i din trådstart
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mellis) skrev 2024-05-11 21:19:17 följande:
    Hm, var har jag sagt att jag undviker fett?
    Du skrev mellis utan fett...
  • Anonym (Mellis)
    Anonym (Mellis) skrev 2024-05-11 21:19:17 följande:
    Hm, var har jag sagt att jag undviker fett?
    Anonym (H) skrev 2024-05-12 00:30:23 följande:
    i din trådstart
    Var då? Jag efterlyser ett mål - och dessutom bara ett mellanmål - utan fett; hur lyckas man tolka det som att jag undviker fett?
    Anonym (Man) skrev 2024-05-12 00:43:37 följande:
    Du skrev mellis utan fett...
    Precis. Mellis. Ett enda mål, som dessutom bara är ett mellanmål. Så igen: var säger jag att jag undviker fett?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mellis) skrev 2024-05-12 05:09:44 följande:
    Anonym (H) skrev 2024-05-12 00:30:23 följande:
    i din trådstart
    Var då? Jag efterlyser ett mål - och dessutom bara ett mellanmål - utan fett; hur lyckas man tolka det som att jag undviker fett?Precis. Mellis. Ett enda mål, som dessutom bara är ett mellanmål. Så igen: var säger jag att jag undviker fett?
    Men varför får just detta mål inte innehålla fett? 
  • Anonym (Mellis)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-12 18:20:51 följande:
    Men varför får just detta mål inte innehålla fett? 
    För att jag redan är uppe i rekommenderat dagsintag av fett via övriga måltider 🙂 

    Sen vill jag även be om ursäkt för att jag lackade ur lite innan; jag hade en skitdag (och natt) och mitt tålamod var inte på topp... ingen ursäkt, iofs, men möjligtvis en förklaring. Sen sov jag fram till lunch, så nu är jag lite trevligare igen, haha.
Svar på tråden Billigt mellis utan fett 300kcal