• Anonym (Hjälp)

    Natta två barn själv?

    Har en 2,5-åring och en 8mån bebis. Vi två föräldrar har konsekvent delat upp oss vid läggning för att maximera nattsömnen. Men, vi skulle ju vilja KUNNA hitta sätt att en tar bägge,om den ene föräldern tex blir sjuk.

    Men just nu ser vi inte hur det skulle gå. Hur skulle ni göra?

    -8 mån bebis ammar till sömns och tvärvägrar flaska. Skriker sig till illrosande rödmosiga tårar när vi försökt ha flaska då.

    -8 mån bebis hatar alla selar.

    - 2,5-åringen  är ett sånt barn som behöver aktiveras innan läggning, inte ett barn som sakta varvar ned.När vi insåg det gick hans nattningstid ned från 2-2,5 h till 30 min.


    -8 hjälpmån bebisen däremot  är tvärtom och behöver dämpad belysning och lugn för att komma till ro. 
    Båda behöver mkt närhet och vill somna nära intill.

    Hur hade ni löst det?
  • Svar på tråden Natta två barn själv?
  • Anonym (Mami)
    Anonym (H) skrev 2024-05-07 18:06:07 följande:

    Ursäkta mig, men ni har två barn och är två föräldrar..... Hur kan det ara ett problem? Finns ensamstående eller flerbarnsfamiljer.jag är ingen supermänniska och hade 2 små barn helt själv, träffade ny man och hade plötsligt 4 barn och en resande man i jobbet. Som sagt, det är bara att lösa, vilket i te är ovanligt på något sätt


    Exakt. Men ingen klarar att göra nånting själv nuförtiden. Vet flera mammor som inte ens kan handla mat med sina barn. 
  • Anonym (Lättare än vad man tror)

    Jag tar med mig båda på samma våning, startar tvn för stora barnet (också 2,5 år) och säger "jag ska natta lillasyskon nu, jag kommer alldeles strax". Dörren står på glänt, ibland står hen och kikar i dörren och ibland sätter sig hen med napp/gosedjur i soffan och väntar. Det gick kanske 2-3 gånger sen fattade stora barnet att jag kommer så småningom. Direkt efter nattar jag stora barnet.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (H) skrev 2024-05-07 18:06:07 följande:

    Ursäkta mig, men ni har två barn och är två föräldrar..... Hur kan det ara ett problem? Finns ensamstående eller flerbarnsfamiljer.jag är ingen supermänniska och hade 2 små barn helt själv, träffade ny man och hade plötsligt 4 barn och en resande man i jobbet. Som sagt, det är bara att lösa, vilket i te är ovanligt på något sätt


    Läste du min trådstart? Frågan gällde just om man skulle natta ensam. Natta varsitt barn har vi inga problem med, men bortavistelse pga jobb eller sjukdom kan ju komma.

    Varför kände du att du behövde vara så sarkastisk? Vad har jag gjort dig?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mami) skrev 2024-05-07 20:12:49 följande:
    Exakt. Men ingen klarar att göra nånting själv nuförtiden. Vet flera mammor som inte ens kan handla mat med sina barn. 
    Läs om trådstarten. Varför upplever du att du måste vara så sarkastisk?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-08 15:13:20 följande:
    Läs om trådstarten. Varför upplever du att du måste vara så sarkastisk?
    Ta inte åt dig - sådana kommentarer säger mer om personen som uttrycker dem än den som de riktar sig mot. Det är så smart och förutseende att be om råd och tänka igenom scenarier i förväg, och överväga alternativa sätt att göra saker på. Det gör dig till en bättre förälder på alla plan.
  • Anonym (Mami)

    Jag förstår bara inte problemet att natta barn. Men många krånglar till de för sig själva 

  • Anonym (.)
    Anonym (Mami) skrev 2024-05-08 17:44:00 följande:

    Jag förstår bara inte problemet att natta barn. Men många krånglar till de för sig själva 


    Du kanske aldrig haft barn som varit krångliga att natta.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mami) skrev 2024-05-08 17:44:00 följande:

    Jag förstår bara inte problemet att natta barn. Men många krånglar till de för sig själva 


    Du förstår verkligen inte problematiken att ha en 8-mån som behöver varva ned med amning och en vild 2,5-åring som vill hoppa och dansa av sig för att få ro i kroppen och att få ihop nattningen då om man är ensam nån gång? När 2,5-åringen inte skulle sitta lugnt och kolla en bok utan busa med lillasyskonet?.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-08 16:48:45 följande:
    Ta inte åt dig - sådana kommentarer säger mer om personen som uttrycker dem än den som de riktar sig mot. Det är så smart och förutseende att be om råd och tänka igenom scenarier i förväg, och överväga alternativa sätt att göra saker på. Det gör dig till en bättre förälder på alla plan.
    Tack. Jag vill gärna ha en tanke för det fall det blir aktuellt. Har aldrig nattat båda ensam liksom men skulle det behövas vill jag gärna ha nån plan.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-08 19:13:19 följande:
    Du förstår verkligen inte problematiken att ha en 8-mån som behöver varva ned med amning och en vild 2,5-åring som vill hoppa och dansa av sig för att få ro i kroppen och att få ihop nattningen då om man är ensam nån gång? När 2,5-åringen inte skulle sitta lugnt och kolla en bok utan busa med lillasyskonet?.
    Då får man lära den äldre att somna själv
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mami) skrev 2024-05-08 20:12:24 följande:
    Då får man lära den äldre att somna själv
    Det säger du alltså? Kan du beskriva hur också eller? Och den insatsen känns ju också svårarbetad när vi i 99,9% av fallen kommer vara två som nattar, men ensamma nattningar är sällsynta då (0 st har hänt på 8 mån). 

    Men såna här tips är ju helt meningslösa. Det är som att någon ber om råd mot övervikt och får svaret "bli lättare". Utan förklaring eller tips om HUR säger de ju noll.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-08 19:14:50 följande:
    Tack. Jag vill gärna ha en tanke för det fall det blir aktuellt. Har aldrig nattat båda ensam liksom men skulle det behövas vill jag gärna ha nån plan.
    Jag tror att du behöver inse att det inte kommer gå perfekt och sömlöst när du nattar själv. Någon kommer somna senare, någon kommer kanske somna vid teven, nån kommer gråta, du kommer säkert vara stressad. Men, båda barnen kommer att somna och världen kommer inte att gå under för att allt inte är som vanligt. 
  • Anonym (Process)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-08 20:18:41 följande:
    Det säger du alltså? Kan du beskriva hur också eller? Och den insatsen känns ju också svårarbetad när vi i 99,9% av fallen kommer vara två som nattar, men ensamma nattningar är sällsynta då (0 st har hänt på 8 mån). 

    Men såna här tips är ju helt meningslösa. Det är som att någon ber om råd mot övervikt och får svaret "bli lättare". Utan förklaring eller tips om HUR säger de ju noll.
    Alltså, jag fattar att du inte klarar natta ungarna, när du inbillar dig att det är en process som kan lösas av främlingar på nätet och att du förtjänar en väldigt tydlig och bra förklaring till hur man gör 

    Det är inte raketforskning att lägga sina barn och det är du och din partner som krånglat till det hela genom att faktiskt inte ens FÖRSÖKA göra det själv en enda gång, utan ha mage att inte bara be folk om råd, utan också kräva att råden ska vara både bra, fungerar och inte vara meningsfulla.

    Se till att leva livet utan att någon av er lämnar bostaden då! Om det nu är så omöjligt. För jag som har två barn kan inte begripa varför ni helt behöver överanalysera något som de flesta tvåbarnsföräldrar löser. 

    Du kanske inte bara ska fundera på de exakta detaljerna kring en läggning, när nån av er föräldrar vill, eller behöver vara borta, utan också om vilka konsekvenser er nattningsrutin får. 

    Alltså jag är helt för att man har en ide om hur barnen lättas lägger sig, men spontant låter det som att du är "fast" i en rutin som faktiskt inte är ett dugg hälsosam. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Process) skrev 2024-05-08 21:25:58 följande:
    Alltså, jag fattar att du inte klarar natta ungarna, när du inbillar dig att det är en process som kan lösas av främlingar på nätet och att du förtjänar en väldigt tydlig och bra förklaring till hur man gör 

    Det är inte raketforskning att lägga sina barn och det är du och din partner som krånglat till det hela genom att faktiskt inte ens FÖRSÖKA göra det själv en enda gång, utan ha mage att inte bara be folk om råd, utan också kräva att råden ska vara både bra, fungerar och inte vara meningsfulla.

    Se till att leva livet utan att någon av er lämnar bostaden då! Om det nu är så omöjligt. För jag som har två barn kan inte begripa varför ni helt behöver överanalysera något som de flesta tvåbarnsföräldrar löser. 

    Du kanske inte bara ska fundera på de exakta detaljerna kring en läggning, när nån av er föräldrar vill, eller behöver vara borta, utan också om vilka konsekvenser er nattningsrutin får. 

    Alltså jag är helt för att man har en ide om hur barnen lättas lägger sig, men spontant låter det som att du är "fast" i en rutin som faktiskt inte är ett dugg hälsosam. 
    Gud vad du läser in saker och samtidigt lyckas trycka in nedvärderande stycken. Grymt jobbat, känns det bra när du fått vara så elak mot en främling på nätet?

    Jag har aldrig sagt att jag förtjänar något alls. Jag skriver en tråd på ett diskussionsforum och hör om råd, vilket är, tja, något av det man gör på forum på nätet. Att jag och min partner prioriterat hemmavistelse före tex AWs för att förenkla just nattning är vår prio ja. Det utesluter inte att jag kan vilja få tips på hur andra med liknande åldersskillnad och behov på barn gjort.

    Du borde kanske logga ut och rannsaka dig varför du känner ett sånt behov att gå in i en främlings tråd och vara så oerhört nedlåtande. Vad är ditt problem? Om du nu anser min tråd så oerhört provocerande för att jag ställer en fråga, så behöver du ju inte svara i den utan syfte att försöka svara på frågan utan bara vara dryg och nedlåtande.
  • Anonym (B)

    Jag nattade min väns treåring och femveckors baby när hon åkte in på akuten. Som tur är kände jag treåringen väldigt väl. 


    Jag gjorde som så att jag nattade treåringen först i sitt rum och hade babyn bredvid mig. Sedan gick jag in i ett annat rum och nattade babyn. 


    Treåringen vaknade på natten och det blev lite stressigt för jag kunde inte lämna babyn själv för då vaknade hon. Men det gick till slut. 


    Man klarar det man måste klara. Det blir ett äventyr och lite stress, men du är ju deras förälder. Om inte du kan göra det, vem ska då fixa det?

  • Anonym (Clive)

    För det första så kanske ni behöver bryta era nattning rutiner lite då det låter rätt osunt att inte kunna vara borta en kväll. Rutiner är bra, men det kan också bli skadande då ni nu målat in er i ett hörn.

    Gör det som krävs för att få 2,5åringen att sova men låt 8mån vara med i famnen. Sen när 2.5åringen tillslut somnat så nattar du 8månaders med amning i ett annat rum. Det behöver inte vara svårare än så och är så många föräldrar gör när de har flera småbarn och natta.
    eller omvänt som någon annan skrev 2,5åringen ser på tv/ipad i rummet bredvid eller en bit bort i samma rum och är införstådd att liten ska nattas så det ska vara tyst och lugnt. även den mest stökiga 2.5åring ska kunna förstå detta och lär sig nog rätt snabbt att följa reglerna

    ni måste väl ändå haft liknade situationer där bebisen skulle sova medan 2,5åringen var hemma med någon av er under fl?

Svar på tråden Natta två barn själv?