• Anonym (Freja)

    Hur ofta ringer ni äldre föräldrar

    Hej , hur ofta ringer ni era åldrande föräldrar? undrar särskilt de som har ensamstående föräldrar som bor själva. Jag har min ena förälder i en annan stad, som är 70 nu. Frisk vad jag vet. Jag brukar försöka höra av mig 1-2 ggr i veckan (kanske 1 om denne ringer mig en gång också) 

    Hade sms-kontakt fungerat hade det varit ett alternativ till mer kontakt men detta uppskattas inte tyvärr. Får ofta inget svar då


    min andra förälder har jag bättre relation med så vi hörs nästan varje dag, telefon eller sms (80 snart och inte jättegod hälsa) 


    tillägger att jag har syskon men de hör av sig ännu mer sällan till dom vad jag vet. 

  • Svar på tråden Hur ofta ringer ni äldre föräldrar
  • Anonym (Mia)

    Ringer 2-3 gånger om veckan.Familjen är viktig för mig.

  • Anonym (Selma)

    Under pandemin pratade jag varje dag med min pappa. Han var 89 år och hade utegångsförbud av oss släktingar så han kunde inte längre gå och träffa folk på kurser, konserter, affärer etc. Han hade ett väldigt socialt liv innan men plötsligt blev han instängd. 

    När vaccinet kom, när han började kunna röra på sig lite, ändrade jag till att ringa 1 eller 2 ggr i veckan. 

    Nu har han blivit dement och jag måste ringa via sköterskor och då blir det mer sällan. Han klarar inte längre av sin mobil. Och ibland tänker jag, inte sjutton ringde han sina egna föräldrar så ofta, han prioriterade sig själv så det ska väl också jag göra. 

    För några år sedan hade jag en moster i livet. Vi pratade en gång i veckan eller varannan vecka. Vi pratade bara för att hon var så rolig att prata med, vi hade utbyte av varandra, så ingenting att göra med pliktkänslor. 

  • Anonym (Man)

    Extremt sällan. Det går långt mellan gångerna. 

  • Anonym (hepp)

    mina föräldrar är strax över 80. Pratar en gång i veckan, ses typ en eller max två ggr om året. Känns ganska lagom tycker jag.

  • Anonym (Plikt)

    Min mor är 74, lever ensam. Hon SMSar 2-10 ggr/dag, jag svarar sporadiskt. Oftast är det inget viktigt utan suddiga bilder på något hon hittat på promenaden, att hon ber om pengar eller klagomål över hur jobbigt allt är. Vi rings kanske en gång i veckan eller varannan vecka. Det är så lite kontakt jag kan komma undan med utan att hon blir allt för irriterad på min brist på engagemang. Men hon är en rätt besvärlig människa som fullkomligt dränerar mig på energi vid all kontakt. Hälsar på ungefär var sjätte vecka trots fyra timmars enkel resväg.

  • Anonym (K)

    Min mamma har inte kunnat prata i telefon på ganska länge, men fram tills för några månader sedan skickade vi sms nästan varje dag. Nu går inte det heller. Vi träffas några gånger om året. 

  • Anonym (39-åringen)

    Hel ok att säga upp bekantskapen med föräldrar om nån du anser att det är en plikt att ta hand om dom. 

  • Mrs Moneybags

    Ringer mamma varje dag och smsar också haha!
    Mamma är 75+ och har Parkinson så hon kan sällan gå ut själv. 


    Vi är fyra syskon och de andra ringer henne några gånger i veckan vardera. 


    Vi har även en chatt på whatsapp om hon behöver hjälp med något. 

  • Anonym (Molly)

    Mina föräldrar bodde i samma område som jag och några syskon så vi sågs flera ggr i veckan och hade daglig kontakt på något sätt då vi i vår familj är väldigt tajta och hade flertalet gemensamma intressen.
    Vi syskon blev ofta bjudna på middagar och vistades ofta tillsammans med våra föräldrar i våra sommarstugor under helger, högtider och semester med våra syskon och familjer.
    Jag är jätteglad över att vi hade den möjligheten då våra föräldrar gick bort i alldeles för tidigt.
    Jag hoppas att jag kommer att ha samma nära kontakt med mina barn när de flyger ur boet.
    Är fullt medveten att livets olika skeden gör att man har mindre kontakt i perioder men vi har alltid värderat familjen högt och prioriterat den hand i hand med allt annat i livet.
    Har man goda relationer med sina föräldrar och har geografiskt nära är det ju också självklart lättare.

  • Anonym (Y)

    Aldrig. De har behandlat mig så illa. Försökt att prata om dem gällande detta men de vägrar 

  • Anonym (Armerad)

    Mamma 1-2 ggr/v.

    Pappa straffade ut sig för 27 år sen, han är en elak och omoralisk person och jag kommer att bli glad när han är död.

Svar på tråden Hur ofta ringer ni äldre föräldrar