• Anonym (Att passa in)

    Svårt att passa in. Någon mer?

    Jag är snart 30 år och har alltid känt att jag haft svårt att passa in och vara en i gruppen. Jag har alltid haft vänner och inte varit mobbad men har ändå känt mig väldigt utanför i sällskap, som om man vore allas sistahandsval. Jag gillar inte att stå i centrum och vara den som tar plats men hade gärna viljat känna känslan av att vara förstahandsvalet. 

    Med åren har jag förstått att känslan av att inte passar in återkommer när jag är i sällskap med jämngamla och yngre personer. 


    Någon mer här som också har svårt att passa in? 

  • Svar på tråden Svårt att passa in. Någon mer?
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Att passa in) skrev 2024-04-30 17:19:17 följande:
    Svårt att passa in. Någon mer?

    Jag är snart 30 år och har alltid känt att jag haft svårt att passa in och vara en i gruppen. Jag har alltid haft vänner och inte varit mobbad men har ändå känt mig väldigt utanför i sällskap, som om man vore allas sistahandsval. Jag gillar inte att stå i centrum och vara den som tar plats men hade gärna viljat känna känslan av att vara förstahandsvalet. 

    Med åren har jag förstått att känslan av att inte passar in återkommer när jag är i sällskap med jämngamla och yngre personer. 


    Någon mer här som också har svårt att passa in? 


    Känslan av att passa in handlar om att bidra. Bidrar man inte så hamnar man utanför. Så mitt råd till dig är att bidra. Då kommer människor att se dig med helt andra ögon. Men du lär vara tvungen att byta umgänge för gamla roller tenderar att stanna kvar.
  • Anonym (Att passa in)
    Anonym (Luke) skrev 2024-04-30 17:22:49 följande:
    Känslan av att passa in handlar om att bidra. Bidrar man inte så hamnar man utanför. Så mitt råd till dig är att bidra. Då kommer människor att se dig med helt andra ögon. Men du lär vara tvungen att byta umgänge för gamla roller tenderar att stanna kvar.

    Haha, visste att denna kommentaren skulle dyka upp! Ja, självklart handlar det om att GE och ta men du verkar ta för givet att jag inte ger något och står som ett tänd ljus i ett hörn för att hoppas på att någon ser mig. Jag säger ju specifikt att det år med jämngamla och yngre det blir såhär. 

  • Anonym (Att passa in)
    Anonym (Att passa in) skrev 2024-04-30 18:49:29 följande:

    Haha, visste att denna kommentaren skulle dyka upp! Ja, självklart handlar det om att GE och ta men du verkar ta för givet att jag inte ger något och står som ett tänd ljus i ett hörn för att hoppas på att någon ser mig. Jag säger ju specifikt att det år med jämngamla och yngre det blir såhär. 


    tänt ljus*
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Att passa in) skrev 2024-04-30 18:49:29 följande:

    Haha, visste att denna kommentaren skulle dyka upp! Ja, självklart handlar det om att GE och ta men du verkar ta för givet att jag inte ger något och står som ett tänd ljus i ett hörn för att hoppas på att någon ser mig. Jag säger ju specifikt att det år med jämngamla och yngre det blir såhär. 


    Nej, det utgår jag inte alls ifrån. Du missuppfattar helt mitt inlägg.

    Ska tilläggas att det i alla relationer är viktigt att utgå ifrån att människor har goda intentioner.
  • Anonym (Manne)
    Anonym (Att passa in) skrev 2024-04-30 17:19:17 följande:
    Svårt att passa in. Någon mer?

    Jag är snart 30 år och har alltid känt att jag haft svårt att passa in och vara en i gruppen. Jag har alltid haft vänner och inte varit mobbad men har ändå känt mig väldigt utanför i sällskap, som om man vore allas sistahandsval. Jag gillar inte att stå i centrum och vara den som tar plats men hade gärna viljat känna känslan av att vara förstahandsvalet. 

    Med åren har jag förstått att känslan av att inte passar in återkommer när jag är i sällskap med jämngamla och yngre personer. 


    Någon mer här som också har svårt att passa in? 


    Samma här. Är 55+ och har känt så hela livet. 
  • Anonym (40+)

    Jo men jag känner igen mig. Försöker vara aktiv på jobb och är bland annat med i några arbetsgrupper som arbetar med trivsel och fest. Märker dock att folk egentligen nog mest finner mig jobbig, eller det är svårt att förklara. Försöker jag exempelvis prata med någon så får jag alltid korta svar, som att jag bara stör (Detta sker alltså inte under tiden som vi arbetar, utan vid exempelvis AWn och liknande).

    Jag är nog bara en person folk tycker är störig. Jag tänker nog gå ur tidigare nämnda grupper och hålla mig för mig själv.

  • Anonym (L)

    Är 35+ och har också känt så hela livet. Trots vänner och kollegor så känner jag alltid att jag inte trivs eller passar in. Känner mig helt enkelt inte bekväm. Har inget tips och ge mer än att man lär sig leva med den känslan och hanterar den bättre. 

  • Anonym (Att passa in)
    Anonym (L) skrev 2024-05-05 11:13:11 följande:

    Är 35+ och har också känt så hela livet. Trots vänner och kollegor så känner jag alltid att jag inte trivs eller passar in. Känner mig helt enkelt inte bekväm. Har inget tips och ge mer än att man lär sig leva med den känslan och hanterar den bättre. 


    Det värsta är att jag inte vet om det bara är en känsla eller om jag faktiskt är lite utanför i större grupper. Kan ju vara så att jag har otroligt dålig självkänsla och tänker att alla egentligen inte gillar mig och att jag är konstig. 

  • Anonym (Luke)
    Anonym (Att passa in) skrev 2024-05-05 19:48:44 följande:

    Det värsta är att jag inte vet om det bara är en känsla eller om jag faktiskt är lite utanför i större grupper. Kan ju vara så att jag har otroligt dålig självkänsla och tänker att alla egentligen inte gillar mig och att jag är konstig. 


    Sluta bry dig om vad andra tycker om dig. Gör du det kommer du också att bli trevligare att umgås med och du kommer att slappna av mer.

    Se även till att förbättra din självkänsla. Med det följer också det förstnämnda.
Svar på tråden Svårt att passa in. Någon mer?