• Anonym (Mamma)

    Han svor över mitt barn, nu arg över att jag blev arg

    Dottern som går i åttan har alltid varit skötsam, strävat efter höga betyg etc... men sen min och pappans skilsmässa för två år sen har hon plötsligt börjat skolka... hon mår inte bra och vi kämpar för att hjälpa henne. Jag berättade för min pojkvän om hennes skolk första gången det hände och han blev arg och svor över henne. Jag blev arg och sa åt honom att jag inte uppskattar att han uttalar sig så, då blev han arg på mig också och menar på att han bara bryr sig och att han har rätt att "lägga sig i". Nej det har han inte, det är inte hans barn och hårda ord finns det nog av i hennes liv.

    Hur mycket har en förälders partner rätt att lägga sig i?

  • Svar på tråden Han svor över mitt barn, nu arg över att jag blev arg
  • Anonym (M)

    Klart att han har rätt att lägga sig i, du har ju valt in honom i din familj eller ser du honom som en utomstående? 


    Däremot har han inte rätt att bete sig illa. Kan han inte bryr sig civiliserat och ni inte komma överens om hur din dotter ska hanteras så får du kanske överväga en separation.

  • Anonym (Lis)

    Är väl inget konstigt om du berättar för honom att hon skolkat och han svarar typ; men vad faan.

    Han har väl den rätt ni ger honom. Han har rätt att ha regler i sitt/ert hus om det är gemensamt men ni kanske ska sätta er ihop om prata om vilka regler ni har och hur mycket ansvar han ska ta över ditt barn.

  • Anonym (Stackars)

    Dottern mår dåligt efter sina föräldrars skilsmässa och den nya pojkvännen agerar självpåtagen pappa och dessutom svär åt henne? Stackars flicka.

    Nej, han borde inte lägga sig i och du borde fokusera på ditt barns mående i stället för att dra in främlingar i hennes liv. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Stackars) skrev 2024-04-27 15:19:57 följande:

    Dottern mår dåligt efter sina föräldrars skilsmässa och den nya pojkvännen agerar självpåtagen pappa och dessutom svär åt henne? Stackars flicka.

    Nej, han borde inte lägga sig i och du borde fokusera på ditt barns mående i stället för att dra in främlingar i hennes liv. 


    Det var inte inför henne, men jag tycker inte om att han svär över henne ändå. Han är ingen främling och han vet mycket väl att mina barn alltid kommer först. Jag gör allt jag kan för att hjälpa henne. Pappan är däremot tydlig med att han och hans nya kommer före våra barn.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-27 15:12:55 följande:

    Är väl inget konstigt om du berättar för honom att hon skolkat och han svarar typ; men vad faan.

    Han har väl den rätt ni ger honom. Han har rätt att ha regler i sitt/ert hus om det är gemensamt men ni kanske ska sätta er ihop om prata om vilka regler ni har och hur mycket ansvar han ska ta över ditt barn.


    Vi bor inte ihop och kommer inte göra heller. Hans enda ansvar är att vara en bra vuxen i deras liv.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-27 16:15:41 följande:
    Vi bor inte ihop och kommer inte göra heller. Hans enda ansvar är att vara en bra vuxen i deras liv.
    Måste han vara en vuxen i deras liv just nu? Du kanske ska träffa honom enbart utan barnen ett tag. Hemma hos honom eller att han bara kommer när barnen inte är hemma?

    Det är trots allt bara 2 år sedan skilsmässan och både du och pappan har redan nya som ska vara del av deras liv. De har väl knappt hunnit landa i att ni inte är en hel familj längre. Särskilt som du säger att pappan beter sig som att den nya kommer först, så hade jag om jag varit du varit extra tydlig om att min pojkvän var en vuxen i MITT liv, men inte deras. Än.
  • Anonym (X)
     men sen min och pappans skilsmässa för två år sen har hon plötsligt börjat skolka... hon mår inte bra och vi kämpar för att hjälpa henne. 

    Känns som att det är bättre att din pojkvän inte är en del av ert liv, att du ska fokusera på din dotters mående istället. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mini) skrev 2024-04-27 16:30:32 följande:
    Måste han vara en vuxen i deras liv just nu? Du kanske ska träffa honom enbart utan barnen ett tag. Hemma hos honom eller att han bara kommer när barnen inte är hemma?

    Det är trots allt bara 2 år sedan skilsmässan och både du och pappan har redan nya som ska vara del av deras liv. De har väl knappt hunnit landa i att ni inte är en hel familj längre. Särskilt som du säger att pappan beter sig som att den nya kommer först, så hade jag om jag varit du varit extra tydlig om att min pojkvän var en vuxen i MITT liv, men inte deras. Än.
    Han har bara träffat dem några få gånger och de hade känt till honom länge innan de träffades, på deras intiativ. De har inga problem med skilsmässan i sig, däremot med hur pappan beter sig. Jag är hela tiden noga med att de ska veta och känna att de är min högsta prio.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2024-04-27 16:46:07 följande:
     men sen min och pappans skilsmässa för två år sen har hon plötsligt börjat skolka... hon mår inte bra och vi kämpar för att hjälpa henne. 

    Känns som att det är bättre att din pojkvän inte är en del av ert liv, att du ska fokusera på din dotters mående istället. 
    Jag fokuserar på henne. Det är inte hos mig problemet ligger, utan hos pappan. Han skulle aldrig prioritera barnen över sig själv.
  • Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-27 16:51:05 följande:
    Jag fokuserar på henne. Det är inte hos mig problemet ligger, utan hos pappan. Han skulle aldrig prioritera barnen över sig själv.
    Fast nu verkar du ju ha problem med pojkvännen också...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2024-04-27 16:53:25 följande:
    Fast nu verkar du ju ha problem med pojkvännen också...
    Att han tycker sig ha rätt att lägga sig i gällande barnen ja, men det har inget med hennes mående att göra.
Svar på tråden Han svor över mitt barn, nu arg över att jag blev arg