• Anonym (Torpägaren)

    Planera kök med mig! :D

    Vi har precis köpt ett torp och det lilla köket behöver renoveras. Planlösningen är svår med fönster och dörrar överallt och det behöver fungera till en familj på 4. Idag ser köket ut som på den inredda bilden. I och med att vatten är draget där är det ju smart att utgå från det, men jag får inte till det. Vi behöver betydligt mer av både bänkyta och skåp, fullhög kyl och frys samt ett bord för i alla fall 6 personer. Någon som har några bra idéer? :) 

  • Svar på tråden Planera kök med mig! :D
  • Anonym (Torpägaren)

    Jag har funderat ett tag över det här och mitt bästa alternativ är att bygga ut köket (åt vänster) och det känns ju tyvärr som att det är svårt att få till något vettigt som det är nu. Jag hade hoppats på att något skulle se nån möjlighet jag själv missat, men det är väl egentligen en omöjlig uppgift att få in mycket på liten yta där det inte ens finns en hel vägg.

  • Anonym (?)

    Flytta den södra dörre västerut.  Gör köket i sydöstra hörnet och sätt matbordet, ev med klapp i nordvästra hörnet

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Ursäkta den något kassa ritningen, men så här hade jag gjort TS.

    Kan ni acceptera ett mindre köksbord, kan det bli jättebra. Och inte så dyrt eller krångligt.

    Då får ni även plats med en hörnskåp som passar i torp.  Som även kan användas till extra förvaring av t ex dukar eller porslin.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Torpägaren) skrev 2024-04-26 14:59:56 följande:

    Jag har funderat ett tag över det här och mitt bästa alternativ är att bygga ut köket (åt vänster) och det känns ju tyvärr som att det är svårt att få till något vettigt som det är nu. Jag hade hoppats på att något skulle se nån möjlighet jag själv missat, men det är väl egentligen en omöjlig uppgift att få in mycket på liten yta där det inte ens finns en hel vägg.


    Har ni råd och möjlighet att bygga ut köket, är det förstås bättre än mitt alternativ. I det nuvarande köket får ni välja mellan mindre köksbord och mer övrig yta, eller tvärtom. Ni får absolut plats med det ena eller det andra, men inte båda, inte utan att det blir väldigt trångt.
  • Anonym (Torpägaren)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-26 14:59:00 följande:

    Ursäkta den något kassa ritningen, men så här hade jag gjort TS.

    Kan ni acceptera ett mindre köksbord, kan det bli jättebra. Och inte så dyrt eller krångligt.

    Då får ni även plats med en hörnskåp som passar i torp. Som även kan användas till extra förvaring av t ex dukar eller porslin.


    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-26 15:01:56 följande:
    Ursäkta den något kassa ritningen, men så här hade jag gjort TS.

    Kan ni acceptera ett mindre köksbord, kan det bli jättebra. Och inte så dyrt eller krångligt.

    Då får ni även plats med en hörnskåp som passar i torp.  Som även kan användas till extra förvaring av t ex dukar eller porslin.

    Tack för tipsen! Lite kul att vi faktiskt har ett hörnskåp idag där du ritat in ett :) Det lutar att vi får "nöja oss" med ett mindre bord nu och gör så som du har ritat, tills vi bygger ut. Då är det ändå lätt att bygga vidare på köket utan att det vi gör nu bli "i onödan". Vi har lite från försäljningen att lägga på huset, men behöver ju se till att vi prioriterar rätt. Det finns ju mkt att göra på gamla hus och det gäller att prioritera smart också:P 
  • Anonym (Hmm)

    Har ju inget mått på väggsmatten mot dörröppningen på övre hörnet men ...
    Hade börjat till höger med kyl/frys. Därefter liten avställningsyta innan spisen. Där kan man ha olja, kryddor och redskap. Till vänster om spisen - bänkskiva för att hacka, skära och preppa. Sedan hörnskåp med karusell för kastruller och stekpannor.
    Sedan efter det på vänstra väggen diskho.
    Då får du nära till råvaror i kylen när du står vid spisen, du kan hämta t.ex grönsaker i kylen - skölja dem - gå till prepp på bänkskivan till vänster om spisen och sedan tillaga dem på spisen. Bra arbetsflöde.

    Dessutom - dörren på nedre väggen öppnar tydligen inåt i rummet. Vart leder den?
    Går det att byta så att den öppnar åt andra hållet eller kanske till och med ersättas med en skjutdörrslösning? Skulle spara massor av plats

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Torpägaren) skrev 2024-04-26 15:18:51 följande:
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-26 15:01:56 följande:
    Ursäkta den något kassa ritningen, men så här hade jag gjort TS.

    Kan ni acceptera ett mindre köksbord, kan det bli jättebra. Och inte så dyrt eller krångligt.

    Då får ni även plats med en hörnskåp som passar i torp.  Som även kan användas till extra förvaring av t ex dukar eller porslin.

    Tack för tipsen! Lite kul att vi faktiskt har ett hörnskåp idag där du ritat in ett :) Det lutar att vi får "nöja oss" med ett mindre bord nu och gör så som du har ritat, tills vi bygger ut. Då är det ändå lätt att bygga vidare på köket utan att det vi gör nu bli "i onödan". Vi har lite från försäljningen att lägga på huset, men behöver ju se till att vi prioriterar rätt. Det finns ju mkt att göra på gamla hus och det gäller att prioritera smart också:P 
    Var så god, där ser man. Det är ett hörn som passar väldigt bra för hörnskåp.

    Ni kan ju inreda köket som på min bild och sedan bygga ut åt väster, som du skrev. Då förlorar ni inget och behöver inte göra om.

    Men du har rätt i att det är viktigt att prioritera rätt. I ert fall skulle det räcka med att bygga ut 1 meter, för att få ett kök som motsvarar många villakök, med gott om förvaringsyta, bänkyta samt plats för ett stort matbord. Men det kanske inte är lönsamt att bygga ut så lite?

    Bygger ni ut 2 meter får ni ett stort härligt allmogekök med plats för många samt kanske även en kökssoffa. Om jag vore er skulle jag antingen behålla det som det är, eller satsa på 2 meter till.

    Släktingar till mig byggde förra året ut köket i sin sommarstuga med 2 meter längs ena väggen. Det ger mer än man tror, men då var det väldigt litet kök innan, mindre än ert. 
  • Anonym (Putte)


    Du har fått massa bra förslsg medan jag ritade, men här är mina ideer. Det ena har kyl o frys precis till vänster när man kommer in. Det ser nog lite trångt ut, men ger en lättare arbetsplats där det är nära mellan det man behöver. 
  • Anonym (Torpägaren)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-26 15:39:23 följande:
    Var så god, där ser man. Det är ett hörn som passar väldigt bra för hörnskåp.

    Ni kan ju inreda köket som på min bild och sedan bygga ut åt väster, som du skrev. Då förlorar ni inget och behöver inte göra om.

    Men du har rätt i att det är viktigt att prioritera rätt. I ert fall skulle det räcka med att bygga ut 1 meter, för att få ett kök som motsvarar många villakök, med gott om förvaringsyta, bänkyta samt plats för ett stort matbord. Men det kanske inte är lönsamt att bygga ut så lite?

    Bygger ni ut 2 meter får ni ett stort härligt allmogekök med plats för många samt kanske även en kökssoffa. Om jag vore er skulle jag antingen behålla det som det är, eller satsa på 2 meter till.

    Släktingar till mig byggde förra året ut köket i sin sommarstuga med 2 meter längs ena väggen. Det ger mer än man tror, men då var det väldigt litet kök innan, mindre än ert. 
    Ja, jag tror också på at göra det rejält, om det ska göras. Jag såg ett så himla fint kök, som jag tyvärr helt har tappat bort nu. Dom hade gjort en utbyggnad som inte gick riktigt över hela väggen (har ju helt tappat vad det kallas) med fönster runt de tre utbyggda väggarna. Lantlig stil, inte fönster från golv till tak. Lite som glasverandorna man ser. Dom hade ett rejält köksbord, med kökssoffa inne i den "nichen" och så hade dom plats för köksö och mycket arbetsyta i resten av köket. Det hade varit trevlig. Helt klart är det ju iaf något som man bör fundera på ett tag så man inte gör något förhastat.
  • Anonym (Torpägaren)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-26 15:20:06 följande:

    Har ju inget mått på väggsmatten mot dörröppningen på övre hörnet men ...
    Hade börjat till höger med kyl/frys. Därefter liten avställningsyta innan spisen. Där kan man ha olja, kryddor och redskap. Till vänster om spisen - bänkskiva för att hacka, skära och preppa. Sedan hörnskåp med karusell för kastruller och stekpannor.
    Sedan efter det på vänstra väggen diskho.
    Då får du nära till råvaror i kylen när du står vid spisen, du kan hämta t.ex grönsaker i kylen - skölja dem - gå till prepp på bänkskivan till vänster om spisen och sedan tillaga dem på spisen. Bra arbetsflöde.

    Dessutom - dörren på nedre väggen öppnar tydligen inåt i rummet. Vart leder den?
    Går det att byta så att den öppnar åt andra hållet eller kanske till och med ersättas med en skjutdörrslösning? Skulle spara massor av plats


    Om jag förstår dig rätt så är det 38 cm till dörröppningen. Överskåpen som är där idag är lite mindre än 30 djupa. Det funkar okej när bänkskivan sticker ut men jag tror det känns trångt med kylskåp som täcker mer. Det blir nog också svårt att få plats med allt eftersom vi behöver fullstor kyl och frys. Jag får nog inte in de två, spis och diskmaskin där, även om jag flyttar på diskhon till andra väggen. 

    Den dörren leder till tvättstugan. Det borde gå att vända på dörren kan man tycka, och som dus äger så skulle det göra stor skillnad. Att jag inte tänkt på det innan. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Torpägaren) skrev 2024-04-26 15:49:13 följande:
    Ja, jag tror också på at göra det rejält, om det ska göras. Jag såg ett så himla fint kök, som jag tyvärr helt har tappat bort nu. Dom hade gjort en utbyggnad som inte gick riktigt över hela väggen (har ju helt tappat vad det kallas) med fönster runt de tre utbyggda väggarna. Lantlig stil, inte fönster från golv till tak. Lite som glasverandorna man ser. Dom hade ett rejält köksbord, med kökssoffa inne i den "nichen" och så hade dom plats för köksö och mycket arbetsyta i resten av köket. Det hade varit trevlig. Helt klart är det ju iaf något som man bör fundera på ett tag så man inte gör något förhastat.


    Jag tror du tänker nåt sånt här? Det kallas burspråk. Och ja, det kan bli väldigt fint. Då har man fortfarande ett hörn för hörnskåpet
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Torpägaren) skrev 2024-04-26 15:52:16 följande:
    Om jag förstår dig rätt så är det 38 cm till dörröppningen. Överskåpen som är där idag är lite mindre än 30 djupa. Det funkar okej när bänkskivan sticker ut men jag tror det känns trångt med kylskåp som täcker mer. Det blir nog också svårt att få plats med allt eftersom vi behöver fullstor kyl och frys. Jag får nog inte in de två, spis och diskmaskin där, även om jag flyttar på diskhon till andra väggen. 

    Den dörren leder till tvättstugan. Det borde gå att vända på dörren kan man tycka, och som dus äger så skulle det göra stor skillnad. Att jag inte tänkt på det innan. 
    Ok, bara 380 mm i djup. Då faller ju min idè eftersom det inkräktar på öppningen.
    Då är nog lösningen att lägga hela köket utmed vänster eller höger långvägg vilket som blir enklast med anslutningar som vatten avlopp och fläktutsug. 
    Kan ju vara trevligt med ett fönster med utsikt när man lagar mat.
    Är det bara en tvättstuga så borde ju en snygg skjutdörr med lite ladugårdskänsla funka kalas i ett torp.Inkräktar inte heller på utrymmet i något av rummen då jag kan tänka mig att tvättstugan inte är jättestor heller.
    Finns riktigt snygga beslag för skjutdörrar.
  • Anonym (Torpägaren)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-26 16:06:01 följande:
    Jag tror du tänker nåt sånt här? Det kallas burspråk. Och ja, det kan bli väldigt fint. Då har man fortfarande ett hörn för hörnskåpet

    Exakt! Det var burspråk jag menade! Avskyr när man tappar orden och inte lyckas googla tillräckligt nära för att hitta rätt haha. 


    Precis sådär tänkte jag :) Exakt, vill inte offra det charmiga hörnskåpet :) 

  • Tom Araya
    Anonym (Torpägaren) skrev 2024-04-26 14:59:56 följande:

    Jag har funderat ett tag över det här och mitt bästa alternativ är att bygga ut köket (åt vänster) och det känns ju tyvärr som att det är svårt att få till något vettigt som det är nu. Jag hade hoppats på att något skulle se nån möjlighet jag själv missat, men det är väl egentligen en omöjlig uppgift att få in mycket på liten yta där det inte ens finns en hel vägg.


    Då skulle jag ha gjort så här:

    Skåp i sydöst är för glas. porslin, bestick och annat man har på bordet, så kan skåpen i norr användas till det som enbart hör till matberedning.
  • Anonym (Putte)

    Det jag tror att ni ska prioritera är närhet mellan spis-diskbänk-kyl/frys - kökets treenighet. Ett kök med långt mellan dessa är svårarbetat och man blir tokig rätt snabbt av allt spring. Spisen i mitten och kyl/frys och diskbänk lätt åtkomliga (helst bara något steg bort) på varsin sida av den är enligt min erfarenhet bäst. 

    Prio 2 är förvaring. I synnerhet om man ska bo en tvåbarnsfamilj i ett torp. Effektiv förvaring är guld när man bor litet. Tänk inte bara köksprylar i köket utan det gäller att maxa förvaring där det går. 

  • Anonym (K)
    Anonym (Torpägaren) skrev 2024-04-26 14:57:45 följande:
    Det är tyvärr inte optimalt, då hamnar den i ett av barnens rum. 
    Anonym (Kök) skrev 2024-04-26 14:17:59 följande:

    Som du nämner är det lite svåra villkor du angivit (tänker specifikt på matbordet för 6 i ett litet kök) att få till en bra arbetstriangel. Men men. Två förslag jag kan se är

    - Ett parallellkök som börjar vid ingången och slutar ca halvvägs in (kanske som längst vid slutet av det större fönstret?). Matbordet är ställt mot väggen längst "upp" i ritningen (något åt vänster för att lämna utrymme att gå genom dörren mot resten av huset), alt. vridet 90 grader så att alla sidor av matbordet är fria om det får plats. På så vis drar ni nytta av det obrukbara utrymmet vid den dörren. Med parallellkök får du möjlighet till en bra arbetstriangel. En nackdel med denna lösning är att ni inte har bordet vid något fönster.

    - Ha köket som det är nu, fast utnyttja hela utrymmet på väggen längst ner i ritningen, på båda sidor av dörren och inte bara ena där ni har kyl och frys just nu. Sämre ur ett arbetstriangelsperspektiv men ni är ju ändå vana vid att ha kyl/frysen där sedan innan. I denna lösning står matbordet mot det större fönstret. Om det inte blir för trångt kan ni på den högra väggen (alltså från det hörn där kyl/frysen står idag till dörren mot resten av huset) ha skåp med väggskåpsdjup (30cm) antingen hängandes eller fullhöjd, bra förvaring.


    Tack för tipsen, ska fundera lite på de alternativen. Tänka om angående boendet är inte aktuellt då det är perfekt på så många andra sätt. 

    Det finns tyvärr ingen plats i något annat rum och det blir svårt att klara oss utan då vi ofta har besök. Det känns lite sådär att inte ha en enda plats över vid bordet, bortsett från till oss i familjen. 

    Rummet till höger är en hall och rummet nedanför är en tvättstuga.
    Vad pratar du om när du skriver om att tänka om angående boendet? Personen du citerade skrev klart och tydligt BORDET, inte BOENDET. 
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2024-04-26 19:11:29 följande:
    Vad pratar du om när du skriver om att tänka om angående boendet? Personen du citerade skrev klart och tydligt BORDET, inte BOENDET. 
    Autocorrect tror att jag vill skriva inre nästan varje gång jag försöker skriva inte. Knappast ts fel att det råkade bli boendet istället för bordet.
  • Anonym (K)
    Anonym (.) skrev 2024-04-26 19:25:10 följande:
    Autocorrect tror att jag vill skriva inre nästan varje gång jag försöker skriva inte. Knappast ts fel att det råkade bli boendet istället för bordet.
    Det märktes på hela hennes svar att hon tolkade det som boende och inte bordet. 
  • Anonym (Torpägaren)
    Anonym (K) skrev 2024-04-26 19:11:29 följande:
    Vad pratar du om när du skriver om att tänka om angående boendet? Personen du citerade skrev klart och tydligt BORDET, inte BOENDET. 
    Personen skrev som du säger klart och tydligt bordet men jag läste fel. Det händer ibland :) 
Svar på tråden Planera kök med mig! :D