• Anonym (Mamma)

    Gör jag fel som inte nattvandrar?

    Jag har två barn, ett i gymnasiet och ett i högstadiet. Jag har varit själv med dem sen de var små. De är båda skötsamma, sportar mycket, spelar spel med kompisar över nätet osv och har aldrig varit ute och hängt på IP och liknande som vissa barn i området gör. 


    Det finns en mamma med barn i samma ålder, vi har aldrig varit kompisar direkt men barnen har växt upp i samma område och skola så vi känner varandra ändå. Hon är en sån där som alltid tar på sig uppdrag och fixa med insamlingar, klasskassor osv och när barnen blivit större även nattvandringar.

    Då jag varit själv med barnen har det aldrig varit ett alternativ för mig att vara med på vandringarna och dessutom har aldrig mina barn varit ute i området på helgkvällarna. Sedan i vintras har dock min särbo sedan många år börjat bo med oss på helgerna. Han jobbar i en annan stad och har övernattningslägenhet där men brukar vara hemma från torsdag eller fredag till måndag. 

    Jag nämnde nåt om det till den där mamman som då direkt frågade om hon kunde förvänta sig att se mig på några nattvandringar nu när det finns en annan vuxen som kan vara hemma med mina barn. Jag blev helt paff och svarade att jag dels inte vill lägga det på honom, att vi vill umgås på helgerna och framförallt- att mina barn inte är ute på nätterna så jag förstår inte varför jag ska vara ute och passa andras. 


    Då blev hon riktigt upprörd och jag fick en lång harang om solidaritet och gemensamt ansvar för våra ungdomar. Jag sa igen att jag faktiskt inte tycker det är mitt ansvar att ta hand om främmande tonåringar som blivit fulla eller rökt på när deras egna föräldrar uppenbarligen struntar i det ansvaret. Då blev hon ännu surare och vi skildes åt.

    Tänker jag helt galet här? Vi bor i ett område med både lugna och lite stökiga kvarter både jag eller barnen håller oss helst i vår egen del. Det kanske är själviskt men det är också så samhället ser ut. 

  • Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?
  • EpicF
    Rockärbäst skrev 2024-04-27 13:11:49 följande:

    Vi har 2 vuxna barn och de har alltid varit skötsamma // Glad
    Men jag och maken har ÄNDÅ nattvandrat för vi tycker att de ungdomar vars föräldrar skiter i dom behöver någon att prata med när de driver omkring.  


    Samtidigt så är det ni som gjort det helt frivilligt. Nattvandring är frivillig och inget man ska tvingas att göra oavsett om man har egna tonåringar eller inte. 
  • Anonym (Hatar den typen)

    Nej du tänker inte galet, det är den kvinnan som har för stort självhävdelsebehov. Strunta i det bara. 

    Usch, jag känner den typen från när mina barn gick i skolan och dessa var klassmammor - och även från när jag själv var barn och det fanns sådana klassmammor.

    Klassmamman hittade på saker som skulle göras på fritiden, men som egentligen bara hon och någon mer var intresserad av. Det skulle t.ex. vara skolresa, och barn och föräldrar skulle lägga en stor del av sin fritid på att på olika sätt samla ihop pengar till skolresan.

    Övriga föräldrar utbytte blickar som betydde "kan inte någon säga åt henne att vi inte vill". Men ingen vågade, så hon styrde och ställde. Och när hon märkte folks ovilja så SKREK hon: "LITE KAN NI VÄL STÄLLA UPP FÖR ERA BARN!" Fastän detta handlade om aktiviteter som barnen inte heller ville ha. Utom möjligen HENNES skrikhalsunge då, som var precis likadan som hon. Det är oftast ärftligt.

    Min son ville inte tillbringa en enda timme extra med dessa klasskamrater utöver obligatorisk skoltid, för honom blev insamlandet till skolresan som att binda ris till sin egen rygg. 

  • Anonym (Hatar den typen)
    Anonym (H) skrev 2024-04-27 13:55:58 följande:

    Nu för tiden är det väl inte mycket vuxna kan göra för att skapa ordning och reda bland andras ungdomar, då risken att dö på kuppen blir allt vanligare. Det är bättre att föräldrar tar sitt ansvar och har koll på sina egna barn eventuellt med med hjälp av de instanser som behövs för att vi ska få ett samhälle utan huliganer. 


    Ja DET också. Det handlar ju inte längre om svenska ungdomar som smygröker bakom knuten, pangar fönster, snattar någon folköl i livsmedelsbutiken. Det handlar om beväpnade unga kriminella, helt utan självkontroll. Inte ens polisen klarar av dem. Om man som vanlig medelålders morsa skulle ryta i mot dem, så bleve man väl skjuten...
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Hatar den typen) skrev 2024-04-27 18:21:34 följande:

    Nej du tänker inte galet, det är den kvinnan som har för stort självhävdelsebehov. Strunta i det bara. 

    Usch, jag känner den typen från när mina barn gick i skolan och dessa var klassmammor - och även från när jag själv var barn och det fanns sådana klassmammor.

    Klassmamman hittade på saker som skulle göras på fritiden, men som egentligen bara hon och någon mer var intresserad av. Det skulle t.ex. vara skolresa, och barn och föräldrar skulle lägga en stor del av sin fritid på att på olika sätt samla ihop pengar till skolresan.

    Övriga föräldrar utbytte blickar som betydde "kan inte någon säga åt henne att vi inte vill". Men ingen vågade, så hon styrde och ställde. Och när hon märkte folks ovilja så SKREK hon: "LITE KAN NI VÄL STÄLLA UPP FÖR ERA BARN!" Fastän detta handlade om aktiviteter som barnen inte heller ville ha. Utom möjligen HENNES skrikhalsunge då, som var precis likadan som hon. Det är oftast ärftligt.

    Min son ville inte tillbringa en enda timme extra med dessa klasskamrater utöver obligatorisk skoltid, för honom blev insamlandet till skolresan som att binda ris till sin egen rygg. 


    Fast lite får ni ju skylla er själva som inte sa ifrån? Ni lät henne hållas.

    Ni hade kunnat fråga runt lite diskret hur många som egentligen ville och sedan sagt ifrån vänligt men bestämt. Därefter låtit henne gapa. Sådana personer gör ofta bort sig ifall omgivningen bara slutar stryka dem medhårs.
  • Rockärbäst
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-27 17:05:16 följande:
    Ni gjorde en jättefin insats, men man ska inte pressas till det eller få skit för att man inte gör det.
    Vi har inte pressat någon eller gett någon skit!!
    EpicF skrev 2024-04-27 17:13:37 följande:
    Samtidigt så är det ni som gjort det helt frivilligt. Nattvandring är frivillig och inget man ska tvingas att göra oavsett om man har egna tonåringar eller inte. 

    Har jag skrivit att det inte är frivilligt?

    Jag är iofs inte TS men om ngt skulle hända dennes barn så hoppas jag att h*n INTE förväntar sig att ngn ska utomstående ska hjälpa dennes barn eftersom det tydligen är "sköt dig själv och skit i andra".
    Min s.k. mamma har aldrig brytt sig om mig och jag  för illa hemma.
    Om ngn utomstående hade "lagt sig i" så hade jag nog mått bättre idag.
  • Anonym (Hatar den typen)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-27 18:30:22 följande:
    Fast lite får ni ju skylla er själva som inte sa ifrån? Ni lät henne hållas.

    Ni hade kunnat fråga runt lite diskret hur många som egentligen ville och sedan sagt ifrån vänligt men bestämt. Därefter låtit henne gapa. Sådana personer gör ofta bort sig ifall omgivningen bara slutar stryka dem medhårs.
    Idag skulle jag ha gjort det. Jag var en ung ensamstående mamma då, hon var äldre, gift och hade hög utbildning och bra jobb, och familjen bodde i hus och allt det där som bidrog till att jag kände mig underlägsen. Men tycker att andra borde ha haft styrkan att säga ifrån. 

    Det bästa skulle vara att helt sluta med klassmammor. Och med elevråd. Sådant drar bara åt sig skrikhalsar av en viss typ, som sedan driver igenom saker som ingen annan vill ha. Det är nästan som en naturlag. 

    På högstadiet gick min son på Kunskapsskolan, och det var mycket bättre. Där hade de inga klassföräldrar, utan allt sköttes professionellt av skolans egen personal. Det var också förbjudet för föräldrar att försöka dra igång något med klassen eller skolan som bas, t.ex. insamlingar, klassfester eller helgutflykter. Mycket, mycket lugnare och bättre. Jag fattar inte varför de kommunala skolorna fortsätter att ha detta system med klassföräldrar. 
  • Rockärbäst
    Anonym (Hatar den typen) skrev 2024-04-27 18:39:36 följande:
    Idag skulle jag ha gjort det. Jag var en ung ensamstående mamma då, hon var äldre, gift och hade hög utbildning och bra jobb, och familjen bodde i hus och allt det där som bidrog till att jag kände mig underlägsen. Men tycker att andra borde ha haft styrkan att säga ifrån. 

    Det bästa skulle vara att helt sluta med klassmammor. Och med elevråd. Sådant drar bara åt sig skrikhalsar av en viss typ, som sedan driver igenom saker som ingen annan vill ha. Det är nästan som en naturlag. 

    På högstadiet gick min son på Kunskapsskolan, och det var mycket bättre. Där hade de inga klassföräldrar, utan allt sköttes professionellt av skolans egen personal. Det var också förbjudet för föräldrar att försöka dra igång något med klassen eller skolan som bas, t.ex. insamlingar, klassfester eller helgutflykter. Mycket, mycket lugnare och bättre. Jag fattar inte varför de kommunala skolorna fortsätter att ha detta system med klassföräldrar. 
    Vår dotter gick på Entréskolan när hon gick på högstadiet och där finns det klassföräldrar trots att det inte är en kommunal skola.
  • Anonym (M)
    Rockärbäst skrev 2024-04-27 18:37:23 följande:
    Vi har inte pressat någon eller gett någon skit!!
    EpicF skrev 2024-04-27 17:13:37 följande:
    Samtidigt så är det ni som gjort det helt frivilligt. Nattvandring är frivillig och inget man ska tvingas att göra oavsett om man har egna tonåringar eller inte. 

    Har jag skrivit att det inte är frivilligt?

    Jag är iofs inte TS men om ngt skulle hända dennes barn så hoppas jag att h*n INTE förväntar sig att ngn ska utomstående ska hjälpa dennes barn eftersom det tydligen är "sköt dig själv och skit i andra".
    Min s.k. mamma har aldrig brytt sig om mig och jag  för illa hemma.
    Om ngn utomstående hade "lagt sig i" så hade jag nog mått bättre idag.
    Men här går du faktiskt bort dig fullständigt. Läs gärna mitt andra inlägg, om att göra saker som inte syns. Det här är så typiskt en viss typ av människor, självförhärligande typer som gärna, med illa dolt förakt, dömer var andra gör. Det är härligt att göra saker som syns, så att andra kan klappa dig på axeln.

    Jag gissar att du inte är svagbegåvad, utan kan, om du bara vill, se att ovilja att nattvandra inte korrelerar med "sköt dig själv och skit i andra".
  • Anonym (M)
    Anonym (Hatar den typen) skrev 2024-04-27 18:39:36 följande:
    Jag fattar inte varför de kommunala skolorna fortsätter att ha detta system med klassföräldrar. 
    Jag håller på att bli galen på vår föräldraförening. En grupp mammor har totalt kapat verksamheten och kommer med den ena "roliga" idéen efter den andra. Nu senast kom de på att de ska anordna en fest på skolgården. Alla föräldrar som kan ombeds ställa upp. Samling klockan 12, en vardag. Till skolavslutningen som sker efter lunch, vill de att vi kommer och dekorerar klockan 10. För ett par veckor sen efterlyste de föräldrar som kunde hjälpa till med ett evenemang klockan 14. Till terminens första dag ville de ha föräldrar på plats klockan 07, som kunde blåsa upp ballonger att välkomna barnen med.

    Det är helt verklighetsfrånvänt! Vi har förvisso tämligen flexibla arbetstider, men att släppa allt för att blåsa ballonger mellan klockan 12 och 16 en onsdag, finns det liksom inte tid till.
  • Anonym (Hatar den typen)
    Anonym (M) skrev 2024-04-27 19:05:40 följande:
    Jag håller på att bli galen på vår föräldraförening. En grupp mammor har totalt kapat verksamheten och kommer med den ena "roliga" idéen efter den andra. Nu senast kom de på att de ska anordna en fest på skolgården. Alla föräldrar som kan ombeds ställa upp. Samling klockan 12, en vardag. Till skolavslutningen som sker efter lunch, vill de att vi kommer och dekorerar klockan 10. För ett par veckor sen efterlyste de föräldrar som kunde hjälpa till med ett evenemang klockan 14. Till terminens första dag ville de ha föräldrar på plats klockan 07, som kunde blåsa upp ballonger att välkomna barnen med.

    Det är helt verklighetsfrånvänt! Vi har förvisso tämligen flexibla arbetstider, men att släppa allt för att blåsa ballonger mellan klockan 12 och 16 en onsdag, finns det liksom inte tid till.
    Jo, dessa privilegierade kvinnor har ingen förståelse för att andra föräldrar kan ha en annan situation, som inte möjliggör detta. 

    Och även detta att de inte fattar att alla inte har råd. Jag tänker på de där aktiviteterna man skulle göra för att få in pengar till klasskassan, t.ex.. Egentligen så var det ju föräldrarna som betalade ändå, för det skulle inte ha varit möjligt att prissätta de hembakade bullarna eller den hemgjorda saften så att det gick med vinst, utan ingredienserna (och även flaskor t.ex.) kostade mera för den som bakade/saftade än priset. Annars hade de inte blivit sålda.

    Detta att det skulle vara tillverkning och försäljning av något, var bara ett sätt att komma runt skolans regler om att skolan skulle vara avgiftsfri - det hade gått lika bra att bara ta ett belopp i reda pengar från varje familj. Men detta gjordes med lärarnas och skolans goda minne.

    Och ett annat exempel är de eviga insamlingarna till fröken. 50 kronor till varje fröken två gånger om året, och 100 kronor vid den avslutning då hon ska tackas av, kan vara väldigt mycket pengar för en ensamstående mamma med flera barn. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hatar den typen) skrev 2024-04-27 19:20:07 följande:
    Jo, dessa privilegierade kvinnor har ingen förståelse för att andra föräldrar kan ha en annan situation, som inte möjliggör detta. 

    Och även detta att de inte fattar att alla inte har råd. Jag tänker på de där aktiviteterna man skulle göra för att få in pengar till klasskassan, t.ex.. Egentligen så var det ju föräldrarna som betalade ändå, för det skulle inte ha varit möjligt att prissätta de hembakade bullarna eller den hemgjorda saften så att det gick med vinst, utan ingredienserna (och även flaskor t.ex.) kostade mera för den som bakade/saftade än priset. Annars hade de inte blivit sålda.

    Detta att det skulle vara tillverkning och försäljning av något, var bara ett sätt att komma runt skolans regler om att skolan skulle vara avgiftsfri - det hade gått lika bra att bara ta ett belopp i reda pengar från varje familj. Men detta gjordes med lärarnas och skolans goda minne.

    Och ett annat exempel är de eviga insamlingarna till fröken. 50 kronor till varje fröken två gånger om året, och 100 kronor vid den avslutning då hon ska tackas av, kan vara väldigt mycket pengar för en ensamstående mamma med flera barn. 
    Jag tror just det är oförståelsen för min situation som triggade mig mot den där mamman. Hon sitter i sin kärnfamilj där pappan står för de mesta pengarna så hon kan jobba deltid och hitta på skolaktiviteter. Jag är tacksam för att det finns den typen av människor som har tid och lust. Själv hade jag inga bra förutsättningar när jag fick barn. Var lite ung och blåögd och blev dumpad av barnens pappa när den yngste var ett år. Men jag har ändå fixat en bra tillvaro för oss. Jag har en bra utbildning så vi har aldrig varit fattiga och vi bor bra. Jag la all ledig tid under flera år på barnens sportande. Skjutsade, sålde korv, bakade bullar, tvättade matchtröjor. La mitt personliga liv på hyllan. Det är först nu jag börjar få lite andrum och då ska hon komma och kräva mer av mig. Jag är inte alls bitter över mitt liv, det har varit tufft men väldigt givande och jag är stolt över mig själv, mina barn och det liv jag skapat åt oss. Men attans vad det stör mig när nån som hon ska komma och ha synpunkter.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-27 19:41:22 följande:
    Jag tror just det är oförståelsen för min situation som triggade mig mot den där mamman. Hon sitter i sin kärnfamilj där pappan står för de mesta pengarna så hon kan jobba deltid och hitta på skolaktiviteter. Jag är tacksam för att det finns den typen av människor som har tid och lust. Själv hade jag inga bra förutsättningar när jag fick barn. Var lite ung och blåögd och blev dumpad av barnens pappa när den yngste var ett år. Men jag har ändå fixat en bra tillvaro för oss. Jag har en bra utbildning så vi har aldrig varit fattiga och vi bor bra. Jag la all ledig tid under flera år på barnens sportande. Skjutsade, sålde korv, bakade bullar, tvättade matchtröjor. La mitt personliga liv på hyllan. Det är först nu jag börjar få lite andrum och då ska hon komma och kräva mer av mig. Jag är inte alls bitter över mitt liv, det har varit tufft men väldigt givande och jag är stolt över mig själv, mina barn och det liv jag skapat åt oss. Men attans vad det stör mig när nån som hon ska komma och ha synpunkter.
    Du har säkerligen gjort den insats du kan utifrån dina förutsättningar. Ingen , varken på FL eller i verkliga livet har rätt att ifrågasätta det!

    Det finns mycket man som förälder / vuxen gör som kanske inte syns så mycket i samhället men som kan ha en avgörande betydelse för det enskilda barnet / ungdomen.
Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?