• Anonym (1234)

    Socialtjänst gör polisanmälan!?

    Hej! 

    Hur vanligt är det att socialtjänsten gör en polisanmälan?

    Jag fick idag ett samtal från polisen att de hämtat mina barn i skolan då socialtjänsten gjort en polisanmälan på våld i hemmet mot mina barn. Vi har inte kunnat få någon information alls pga sekretess under förundersökningen, men jag fick iallafall hämta barnen och enligt soc ska de fortsätta ha umgänge med pappan. Den enda informationen vi fått är att anmälan ska ha gjorts av socialen till polisen efter att det inkommit en orosanmälan. Varken polis eller orosanmälan får vi ta del av. På attityden från socialen känns det dock ganska tydligt att anmälan gäller pappan, även bakgrunden förstärker detta.

    Barnens pappa (som jag inte lever med men som barnen har umgänge med) har frivillig kontakt med socialen sedan mer än ett halvår för att få stöd då han är för hårdhänt med barnen. Stöd han efter ett halvår fortfarande gjort eftersom att det inte är prioriterat att slutföra utredningen som krävs för att bli beviljad stöd. De har till och med ansökt om förlängd utredningstid då socionomer börjat och slutat. Hittills på ett halvår har utredningen bestått av 3 möten, så det är inte mängden som är problemet. Situationen är iallafall alltså känd hos socialen sedan länge, men det är först nu de gör en polisanmälan. 

  • Svar på tråden Socialtjänst gör polisanmälan!?
  • Anonym (Bleep)

    Det låter som att det hänt något allvarligt nyligen som de nu reagerar på?
    Det är väl inte ovanligt att de gör polisanmälan om våld förkommit, det är ju olagligt att slå sina barn. 

  • Anonym (A)

    Om socialtjänsten fått misstanke att våld kan ha begåtts mot barn måste de göra en polisanmälan.
    Polisen agerar snart och förhör barnen.

    De säger ingenting iförväg för att inte förstöra bevis, men när polisutredningen är klar skall du ha rätt till hela anmälan från/till soc.

    Vårat fall lades ner direkt. Missförstånd mellan barn och skolsköterska. Traumatiskt ändå.

  • Anonym (1234)
    Anonym (A) skrev 2024-04-25 20:03:26 följande:

    Om socialtjänsten fått misstanke att våld kan ha begåtts mot barn måste de göra en polisanmälan.
    Polisen agerar snart och förhör barnen.

    De säger ingenting iförväg för att inte förstöra bevis, men när polisutredningen är klar skall du ha rätt till hela anmälan från/till soc.

    Vårat fall lades ner direkt. Missförstånd mellan barn och skolsköterska. Traumatiskt ändå.


    Fick du all information från polis och social fast det lades ner?
  • Anonym (1234)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-04-25 19:34:33 följande:

    Det låter som att det hänt något allvarligt nyligen som de nu reagerar på?
    Det är väl inte ovanligt att de gör polisanmälan om våld förkommit, det är ju olagligt att slå sina barn. 


    Jag vet inte eftersom att de inte säger något. Vad jag vet har det inte hänt något nyligen, varken vad barnen sagt eller vad jag märkt. Socialen har vetat sedan slutet av förra året att pappan ibland är hårdhänt mot barnen. Vad jag förstod det så hade det kommit in en orosanmälan som lett till att socialen gjorde anmälan just nu, vad den skulle handla om säger de ingenting om. 

    (socialen har inte sagt att det kommit in en oroasanmälan och när jag frågade sa de att de inte kunde svara pga sekretess. Men sociala stödteamet kom hem för de ville prata med barnen för att bearbeta upplevelsen av att hämtas på skolan av polis, och de sa att dom fått informationen att polisanmälan berodde på en orosanmälan men att de inte heller visste mer än så)
  • Anonym (Kim)

    Det råder sekretess just nu i inledande skede. Det är mycket allvarligt när soc går vidare med polisanmälan och barnen omhändertas på en gång. Barnen måste skyddas till varje pris och just nu från båda föräldrar tills utredningen får lite substans. Förstår att det ä jobbigt just nu. Riktigt jobbigt men det ska komma bra saker ur detta. Barnen är viktigast. 

  • Anonym (A)
    Anonym (1234) skrev 2024-04-25 20:10:51 följande:
    Fick du all information från polis och social fast det lades ner?
    Bara från socialen. Polisförhöret är hemligt med jag fick veta att inga misstankar kvarstår.

    Socialen berättade allt om första anmälan och hur de gått vidare. Men de berättade inte förrän polisförhöret var klart.
  • Anonym (1234)
    Anonym (Kim) skrev 2024-04-25 20:16:49 följande:

    Det råder sekretess just nu i inledande skede. Det är mycket allvarligt när soc går vidare med polisanmälan och barnen omhändertas på en gång. Barnen måste skyddas till varje pris och just nu från båda föräldrar tills utredningen får lite substans. Förstår att det ä jobbigt just nu. Riktigt jobbigt men det ska komma bra saker ur detta. Barnen är viktigast. 


    Barnen är inte omhändetagna utan bor fortfarande hos mig. De ska också ha umgänge somvanligt med pappan enligt soc. 
  • Anonym (Anmälan)

    Vi genomgår just en liknande process. För två veckor sedan fick jag ett samtal från polisen om att de haft barnförhör med mina barn. Soc ville träffa oss lite senare samma dag. Fick inte veta vad anmälan gällde, varken polisanmälan eller orosanmälan pga förundersökningssekretess. Jag gick dit, barnens pappa (min sambo) skyllde på att han inte kunde pga jobb. Innan mötet pratades vi vid några gånger på telefon och han var hyfsat irriterad över att barnen "pratat en massa skit på skolan". 

    Vi kom inte hem den kvällen och har inte varit hemma sen dess. Jo, jag har varit hemma och hämtat kläder. Vi har båda varit på polisförhör men inte fått veta så mycket om vad som föranlett detta. 

    Till skillnad från ert fall så vill inte vår socialtjänst att barnen och pappa ska ses just nu. De får dock ha videosamtal. 

    Jag har ett hum om vad det är som ligger bakom det hela däremot. Vår relation är på väg till tippen iom detta då han tycker att jag lyssnar för mycket på soc när jag håller emot när han vill träffa barnen. Aty de vill ha en långsiktig planering struntar han i.

  • Anonym (1234)
    Anonym (Anmälan) skrev 2024-04-25 22:14:58 följande:

    Vi genomgår just en liknande process. För två veckor sedan fick jag ett samtal från polisen om att de haft barnförhör med mina barn. Soc ville träffa oss lite senare samma dag. Fick inte veta vad anmälan gällde, varken polisanmälan eller orosanmälan pga förundersökningssekretess. Jag gick dit, barnens pappa (min sambo) skyllde på att han inte kunde pga jobb. Innan mötet pratades vi vid några gånger på telefon och han var hyfsat irriterad över att barnen "pratat en massa skit på skolan". 

    Vi kom inte hem den kvällen och har inte varit hemma sen dess. Jo, jag har varit hemma och hämtat kläder. Vi har båda varit på polisförhör men inte fått veta så mycket om vad som föranlett detta. 

    Till skillnad från ert fall så vill inte vår socialtjänst att barnen och pappa ska ses just nu. De får dock ha videosamtal. 

    Jag har ett hum om vad det är som ligger bakom det hela däremot. Vår relation är på väg till tippen iom detta då han tycker att jag lyssnar för mycket på soc när jag håller emot när han vill träffa barnen. Aty de vill ha en långsiktig planering struntar han i.


    Är det allvarliga saker som du har ett hum som ligger bakom? 
    Vad menar du med att ni inte kommit hem? Har du och barnen fått bo på annat ställe sålänge? 


    I Vårt fall fick jag hämta barnen och fick till mig att allt ska vara somvanligt.. känns jätte konstigt när de gjort en stor grej och sen ska allt va som vanligt?

  • Anonym (?)

    Det kan ha framkomit saker vid samtal med soc som bedöms behöv polisanmälan.

    Polisen brukar vilja vara snabba kring detta, när det gäller barn,  även om själva händelsen var för länge sedan. Det behöver heller inte vara något där barnen är brottsoffret eller pappan är förövaren

    Soc gör sen en bedömning om det finns någon risk för barnen. Gör det inte det kan umgänge mm fortsätta som vanligt.

  • Anonym (Anmälan)
    Anonym (1234) skrev 2024-04-26 07:25:32 följande:

    Är det allvarliga saker som du har ett hum som ligger bakom? 
    Vad menar du med att ni inte kommit hem? Har du och barnen fått bo på annat ställe sålänge? 


    I Vårt fall fick jag hämta barnen och fick till mig att allt ska vara somvanligt.. känns jätte konstigt när de gjort en stor grej och sen ska allt va som vanligt?


    Jag och barnen är hos mormor. Det som ligger bakom är bland annat alkohol och dess biverkning i form av dåligt humör. Vår socialtjänst tar det allvarligt och därmed så är vi hos mormor än så länge eftersom vi är sambos och de inte vill att barnen ska träffa sin pappa just nu. 
  • Anonym (1234)
    Anonym (A) skrev 2024-04-25 20:26:10 följande:
    Bara från socialen. Polisförhöret är hemligt med jag fick veta att inga misstankar kvarstår.

    Socialen berättade allt om första anmälan och hur de gått vidare. Men de berättade inte förrän polisförhöret var klart.
    Hur lång tid tog det innan ni fick ?alla svar?? 
  • Anonym (A)
    Anonym (1234) skrev 2024-04-27 21:40:50 följande:
    Hur lång tid tog det innan ni fick ?alla svar?? 
    Samma dag som anmälan kom in åkte socialen till barnens skola och pratade med dem. De ringde sedan mig och träffade mig samma dag. Jag fick veta att jag var barnens skyddsperson och inte fick lämna dem ensamma med deras pappa, men han fick vara kvar hemma. De sade att de ville träffa mig och min man tillsammans inom några veckor och även prata med barnen igen, men de sade inte att de polisanmält.
    De berättade redan då vem som anmält och i grova drar vad det gick ut på, men inga detaljer.

    Efter ett par veckor ringde polisen mig och berättade att de haft barnförhör, men att inga misstankar om brott kvarstod och de inte skulle gå vidare.

    Då kunde socialen träffa oss igen (efter ytterligare någon vecka) för ytterligare samtal och därefter lades allt ner. Efter att polisen haft förhöret kunde vi få läsa hela första anmälan till socialen i detalj, men fick inte veta något om innehållet i polisförhöret. Dottern berättade enstaka saker själv.

    Socialen har tre månader på sig att utreda färdigt för att sedan lägga ner med eller utan åtgärd (tex rekommendation om föräldrakurs).
Svar på tråden Socialtjänst gör polisanmälan!?