• lovbon

    Svårt att bli gravid efter abort

    Hej, först och främst vill jag snälla snälla be om att inte bli dömd.

    Jag blev gravid med mitt tredje barn i november och blev överlycklig. Men efter någon vecka mådde jag skitdåligt. Jag hade en fruktansvärd ångest och kände att jag inte skulle klara av detta. Jag gick på abortrådgivning och väl där pratade jag med en barnmorska som jag förstår nu i efterhand hetsade mig till att göra abort - vilket jag gjorde. Jag har ångrat det sen den dagen. Jag var inte klar i huvudet för att jag hade sådan fruktansvärd ångest. Barnmorskan sa att det inte alls skulle bli några problem för mig att bli gravid efter. Jag gjorde en medicinsk komplikationsfri abort hemma. 
    Nu har jag och min man försökt i varje månad sen min mens kom tillbaka efter aborten. Det är 4 gånger. Det kanske låter lite men alla de 4 gånger jag blivit gravid så har vi blivit det på första försöket. Min ägglossning och mens är regelbunden. 
    Jag har tagit femifert, munkpeppar, EPA-glandin osv. 
    Jag fyller 28 i sommar och min man fyller 38 i höst. Vi överväger t.om att göra ivf. Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Svårt att bli gravid efter abort
  • Anonym (Nej)

    Det är inte pga aborten som du har svårt att bli gravid nu. Mannen är rätt gammal, spermierna kanske inte håller samma kvalitet längre. Börja kolla där skulle jag säga. Det är ändå ett av stegen mot IVF när man gör utredningen före.

    Fertility After Abortion: Does Abortion Affect Fertility? (healthline.com)


    If you?ve had an induced abortion, you may be concerned about what that means for future fertility and pregnancies. However, having an abortion doesn?t usually affect your ability to get pregnant again at a later time.


    A very rare exception is if you have scarring after a surgical abortion, a condition called Asherman syndrome.

    Asherman syndrome is a rare complication that can occur after a woman has a surgical procedure
    , that can potentially damage the uterine lining.

    Asherman syndrome doesn?t happen very often. However, if it does, doctors can often treat the condition with surgery that removes the scarred areas of tissue inside the uterus.

  • Anonym (r)

    Tråkigt att det blev som det blev. 4 ggr är inte mycket alls, att ha ångest över ett väldigt lågt antal ggr är onödigt.

  • Anonym (M)

    Fyra månader är verkligen inte mycket. Kan ni inte ta det lite lugnt bara. Du har mycket tid på dig. Det måste ju funnits nån anledning till att du gjorde abort, är det inte bättre att vänta lite då? Risken att du inte skulle kunna bli gravid igen efter en medicinsk abort är nog i princip 0. 

Svar på tråden Svårt att bli gravid efter abort