• Anonym (Liten ensam tjej)

    Det tog 15 år inman psykiatrin visste vad det var med mig

    Jag borde väl egentligen vara glad. Jag hade hela tiden känt att något hände när jag var tonåring. Att gå från att vara en helt vanlig glad och sprallig tjej med tusen idéer, många vänner och full av energi, till tvångstankar och tvångshandlingar så pass att jag inte kom ur sängen och hade självmordstankar. Det kunde vara inte vara normalt. 

    Jag har genom åren av flera (läkare och sköterskor) fått höra, men släpp det, det är längesen nu. Men jag kunde inte. Det var det värsta jag hade varit med om. Det var som att min hjärna togs över fullständigt av tvångstankar. Jag kunde bara upprepa, upprepa och upprepa allt jag gjorde. Om det så var röra mig en millimeter, blinka med ögonen eller svälja saliv. Jag har och har haft en sådan oerhörd rädsla för att bli sådan igen. 

    Dessa besvär försvann lite i taget av sig självt. Jag har provat säkert 10 olika antidepressiva läkemedel, där inget har hjälpt. 


    Mitt kvarvarande besvär är att jag har en väldig orkeslöshet och blir utmattad väldigt lätt i omgångar, då får jag panikångest för jag är helt slut. Av vården hade jag bara fått höra att det inte är något fel på mig. Att jag inbillar mig. 


    Men nu, 15 år senare fick jag en helt suverän läkare. Han följde mig varje eller varannan vecka. Fanns alltid där. Stöttade mig. Han kom på att jag hade fått PANDAS. I efterhand ME/CFS. 


    Äntligen fick jag en förklaring på allt som stämde. 


    Nu har det gått 17 år sedan det började. Denna läkare har lärt mig hur jag ska hantera detta. Han har lagt så oerhört mycket tid på att stötta mig. 


    Jag borde som sagt vara glad. Det är jag också. Men jag är samtidigt så arg, ledsen och besviken. 17 år är över halva mitt liv. Varje dag har jag undrat vad det varit för fel på mig, varför ingen förstår och vet vad det har varit med mig. Tänk vad det måste förstört mitt självförtroende.

    Jag känner mig helt utmattad nu i efterhand. Det är som att luften gick ur. Det jag undrar är, är jag konstig som reagerar såhär? Är det bearbetning jag håller på med just nu? Jag gråter och är glad omvartannat. Jag har känt mig så ensam. Så oerhört ensam. Men denna läkare , jag är så tacksam. Men nu har han slutat (blivit chef). Nu behöver jag stå på egna ben. jag är rädd. Klarar jag det? Efter 17 år (varav 2 där han följde mig) är jag så oerhört rädd för jag har som blivit han vid att gå på psykiatrin trots att detta egentligen inte ens var psykiskt .

    Är mina tankar och rädslor överdrivna, eller hur ser ni på det? Tacksam för alla tankar/stöttning. 

  • Svar på tråden Det tog 15 år inman psykiatrin visste vad det var med mig
  • Anonym (Liten ensam tjej)

    Puff 

    Ni behöver inte ha svar på frågor eller så utan jag ville med bara veta vad andra tycker om att det tagit så oerhört lång tid. Om jag är konstig som tänker och känner som jag gör, när jag nu efteråt blir som utmattad. Jag borde väl bara vara glad. Men det är så svårt

  • Anonym (blandade känslor)

    Jag har inte varit med om samma sak som du, men vissa likheter finns det. Precis som du var jag i många år feldiagnosticerad, vilket i sin tur har förstört vissa delar av mitt liv, samt gjort att jag mist större delen av mitt självförtroende. 


    (Precis som du fick jag psykiska symtom av en fysisk sjukdom.) 


    Jag tror det är oundvikligt att man har blandade känslor inför allt som har hänt. Glädjen över att äntligen ha fått rätt diagnos (och därmed kanske också rätt behandling) grumlas lätt av allt man fått utstå på vägen dit. 


    Jag känner djupt med dig, och hoppas att du har någon annan att prata med om det trauma (jo, jag ser det faktiskt som det) som du har upplevt och genomlevt.


    Det kommer säkert att ta tid för dig att komma ut på andra sidan. Samtidigt får man försöka vara glad åt att man till slut ändå fick rätt svar på vad det var som var fel.


    Personligen tror jag att jag hade varit död annars. Så illa var det. 


    Många kramar från en som i alla fall delvis förstår vad du har varit med om. 

  • Eurydike

    Plötsliga förändringar kan vara extra jobbiga när man mår dåligt eller är psykiskt skör. På grund av att du blir av med någon som har hjälpt dig och gett dig stöd, så känner du dig extra utsatt, vilket inte alls är konstigt. Att känna sorg över saker som man har fått utstå och då framförallt onödigt lidande, är inte alls konstigt. Tyvärr går det inte att vrida tiden tillbaka och därför är det bäst att försöka blicka framåt. Men jag tror ändå att det kan vara bra att fortsätta gå och prata med någon om alla dina känslor kring det här. Du kommer klara att stå på egna ben. Det kommer säkert bli jobbig eftersom det är en omställning, men försök intala dig det.

Svar på tråden Det tog 15 år inman psykiatrin visste vad det var med mig