• Anonym (Oroli)

    Privatlån

    Hoppas detta hamnade rätt.



    jag har ett privat lån till mina föräldrars som efter konflikter och osämja krävs in.

    lånet var på 180.000 kronor (för ett lägenhets köp) och när de krävde tillbaka sina pengar gick man efter en del förhandlingar att jag skulle betala tillbaka 100.000kr direkt och resten kunde jag betala xxx kronor i månaden.
    sen har jag var 6:e mån skickat över ytterligare 10.000kr upp till. Låker hade en list ränta som jag ej fått reda på än.

    varje gång jag påtalat detta så har man sagt att vi tar det sen?

    jag har snart betalat va hela lånet på 180.000kr men är såå rädd att det blir typ ytterligare 100.000kr att betala för jag vet inte vad räntan varit sen 2008.

    Har som rätt att kräva in räntan efter att lånet betalats? 

  • Svar på tråden Privatlån
  • Anonym (Skipper)

    Bästa lösningen är att ni i sämja pratar igenom situationen. Du kan föreslå något rimligt och se hur de uppfattar saken.


    Försök ansträng dig till att skapa sämja och berätta det.

    Har ni inte skrivit papper så tror jag att det blir svårt att hävda något.

  • Aliona

    Menar du att de kommer att kräva en ränta som ni inte kommit överens om och som du inte vet hur mycket det är? 


    Eller var det avtalat från början? Hur sattes då räntan? 

  • Anonym (Oroli)
    Aliona skrev 2024-04-23 19:21:17 följande:

    Menar du att de kommer att kräva en ränta som ni inte kommit överens om och som du inte vet hur mycket det är? 


    Eller var det avtalat från början? Hur sattes då räntan? 


    En list ränta är där som går enligt jag tror något avtal då som fanns. vi hade gjort ett juridiskt rätt avtal. Räntan sätta efter en så kallad listränta sen hur mycket den är vet jag inte.
    från början va lägenheten familjens men när den såldes och jag fick alla pengar till vårt hus vi byggde så var det ok då min syster fått lika mycket men sen skar det sig mellan oss och sedan dess kräver dom sina pengar tillabaka
Svar på tråden Privatlån