• Anonym (Mamma)

    Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

    Min son kom hem från skolan i fredags och var milt uttryckt helt förstörd. Läraren som undervisar i årskurs 2 pratade med barnen om att alkohol kunde leda till skrumplever och att om levern pajar så kan man dö.

    Nu skriker min son över att jag inte får dricka vin till maten, han tror att jag och hans pappa nu fått skrumplever eftersom vi gillar gott vin till helgen.

    Vi har kontaktat rektorn också som mer eller mindre hotar med att göra en orosanmälan då vi inte tycker att man behöver berätta om detta för så små barn och då menar rektorn att det bara är alkisar som blir arga om man blir upprörd av att prata om att alkohol är farligt. 


    Min son mår så dåligt och tror att vi ska dö. I helgen har han Gråtit floder och knappt kunnat sova. Han kryper ihop bredvid mig och varje gång jag somnat till på natten så slår han på mig för att se om jag fortfarande lever.

    Vet inte vad jag ska göra. Får en lärare verkligen göra såhär? Och det är högst oprofessionellt av rektorn att säga sådär, rektorn tycker nämligen inte att uttalandet av läraren va problematiskt 

  • Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö
  • Anonym (K)

    Fast alkohol är farligt. Så sonens rädsla är inte inbillning. Inbillning är att tro att man inte kan få skrumplever eller andra åkommor av att alltid dricka några glas vin till maten. Alkohol är ett gift vare sig vi vill det eller inte. 


    Anonym (Signhild) skrev 2024-05-07 11:48:52 följande:
    En sån oresonlig ilska brukar bottna i något... man har ju sina aningar om vad.
    Agda90 skrev 2024-05-07 11:31:07 följande:
    Du pratar bort ditt barns rädsla
    Du slåss med näbbar och klor för att fortsötta dricka.
    Du hittar idiotiska förklaringar till att det finns andra rädslor så att du ska fortsätta dricka. 

    Det är talande nog för mig. Skulle mitt barn komma och säga att hen tycker att det är obehagligt när jag dricker hade jag hällt ut all alkohol och inte rört den igen förrän jag visste att barnet mådde bra. 
    Du skiter i ditt barns mående för du ska ha ditt vin!!

    Du är alkis! 

    Barn med irrelevanta rädslor ska inte "skyddas" mot inbillning utan bevisas motsatsen. Vilket ts gör. Snart nog förstår sonen att det inte alls är farligt att dricka en god måltidsdryck.
  • Ess

    Ts- Skit i att svara idioterna mer. Du bara göder trollen, för de kan väl verkligen inte vara så dumma i verkligheten?.

  • Anonym (L)
    Ess skrev 2024-05-08 19:00:31 följande:

    Ts- Skit i att svara idioterna mer. Du bara göder trollen, för de kan väl verkligen inte vara så dumma i verkligheten?.


    Är du också alkoholist?
  • Ess
    Anonym (L) skrev 2024-05-08 19:12:36 följande:
    Är du också alkoholist?
    Enligt dina/era mått så är jag säkert det, eftersom jag faktiskt dricker alloholhaltiga drycker. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-08 13:19:30 följande:

    Jag vill absolut inte förminska hans känslor. MEN det jag försöker vara tydlig med är att hans oro uppstod ju av att läraren prata om skrumplever? han har inte pratat om vår alkoholkonsumtion tidigare. Han är orolig vad som fysiskt kommer hända i våra kroppar och detta har vi pratat med folk om nu. Det professionella förstår situationen. 

    Jag och min sambo ska gå över oftare nu till alkoholfriare alternativ alltså 70% alkoholfritt och 30% med alkohol. Den nya marknaden har fullständigt exploderat. Så vi är inte alkoholister. Däremot så gillar vi vin och vi har väl insett med åren att vi inte kan anpassa oss efter allt han känner.


    Han visste väl inte att skrumplever fanns förut, eller hur? Eller vilka andra skador alkohol kan ge? Eller vilken mängd som är för mycket? Oron beror på att han först då förstod att det kan vara skadligt med alkohol och han kopplar det till era dryckesvanor. Bra att ni minskar på alkoholen iaf! Inget fel med att inte dricka framför honom öht tills han blir äldre.
  • Anonym (M2)

    Många barn är rädda för irrationella saker. Du TS har fått massa skit i tråden bara för att det råkar handla om alkohol och vi befinner oss på familjeliv. Hade barnet varit rädd för något annat så kan du slå dig i backen på att det hade låtit helt annorlunda.

    Hur många skulle t ex sluta ha sex för att barnet tycker att det är obehagligt att det kanske hörs någon duns i väggen eller ett lågt stön? Eller sluta köra bil för att barnet var rädd att mamma eller pappa ska krocka? Eller sluta jogga på kvällen för att det faktiskt finns en risk att bli överfallen och våldtagen eller mördad?

    Du vet själv med dig hur mycket du dricker. Så länge du inte konsumerar stora mängder regelbundet eller blir påtagligt berusad så far inte ditt barn illa av det. Och du kan strunta i dessa besserwissrar.

  • Anonym (Men suck)
    Anonym (Signhild) skrev 2024-05-07 11:48:52 följande:
    En sån oresonlig ilska brukar bottna i något... man har ju sina aningar om vad.
    Bara aningar? Det borde väl vara ganska självklart för alla med ett uns vett i skallen vad Agdas (och många andras) ilska bottnar i? Varenda normal människa blir väl asförbannad när den får höra talas om (psykisk) barnmisshandel? Och ännu mer asförbannad när det dessutom finns idioter som försvarar misshandeln. Alkoholism är en sjukdom, så i viss mån är ju ts också lite av ett offer (om hon nu faktiskt är alkoholist - är hon det inte är hon ju "bara" 100 % vidrig) men det gör inte situationen mindre förödande för den stackars sonen.

    Skrämmande att det här öht blivit en diskussion...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 19:33:19 följande:
    Han visste väl inte att skrumplever fanns förut, eller hur? Eller vilka andra skador alkohol kan ge? Eller vilken mängd som är för mycket? Oron beror på att han först då förstod att det kan vara skadligt med alkohol och han kopplar det till era dryckesvanor. Bra att ni minskar på alkoholen iaf! Inget fel med att inte dricka framför honom öht tills han blir äldre.
    Jag får inte mindre skrumplever för att han inte ser mig dricka liv, tro mig? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-08 19:58:12 följande:
    Jag får inte mindre skrumplever för att han inte ser mig dricka liv, tro mig? 
    Du får däremot mindre skrumplever av att dricka mindre öht. Nu handlar detta också om sonens välmående. Du har i hela tråden försvarat ert drickande, men när jag föreslår att han ska slippa se det och att ni ändå kan njuta då är det jag som är konstig...?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 20:39:20 följande:
    Du får däremot mindre skrumplever av att dricka mindre öht. Nu handlar detta också om sonens välmående. Du har i hela tråden försvarat ert drickande, men när jag föreslår att han ska slippa se det och att ni ändå kan njuta då är det jag som är konstig...?
    Har du läst allt jag skrivit? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-08 20:59:14 följande:
    Har du läst allt jag skrivit? 
    Ja, tyvärr.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 21:11:01 följande:
    Ja, tyvärr.
    Och var står det att jag dricker massor? Vi har ju nu valt Att dricka 70% alkoholfritt och 30% alkohol?. du ser ändå mig som en alkoholiserad person eller tycker du mest om att kritisera folk för skoj skull? 
  • Anonym (Intressant tråd)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-08 21:17:44 följande:
    Och var står det att jag dricker massor? Vi har ju nu valt Att dricka 70% alkoholfritt och 30% alkohol?. du ser ändå mig som en alkoholiserad person eller tycker du mest om att kritisera folk för skoj skull? 
    Nu har jag inte läst hela tråden, så jag vet inte vad du skrev om detta innan. Blir dock nyfiken på hur du menar - består 70% av det ni dricker totalt på en dag av alkoholfria alternativ, eller dricker ni enbart vin till en måltid och då är det enbart 30% av måltidsdrycken som består av vin, eller dricker ni vin helt och hållet till maten, men bara var tredje/var fjärde måltid, eller...? Ja, hur menar du?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Intressant tråd) skrev 2024-05-08 21:34:20 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, så jag vet inte vad du skrev om detta innan. Blir dock nyfiken på hur du menar - består 70% av det ni dricker totalt på en dag av alkoholfria alternativ, eller dricker ni enbart vin till en måltid och då är det enbart 30% av måltidsdrycken som består av vin, eller dricker ni vin helt och hållet till maten, men bara var tredje/var fjärde måltid, eller...? Ja, hur menar du?

    Haha det här blev riktigt kul. Fattar att det blev fel. Detta handlar om vin nu. Vid tillfällena vi dricker vin vilket inte är varje dag då utan mer 2 ggr i veckan så dricker vi 1-2 dl vin. Men nu kör vi 70% av dessa tillfällen på alkoholfria alternativ. Helt ärligt är vi inte ens riskbrukskonsumenter. 


    Men för mig har det mer handlat om en princip. Vi kan inte anpassa oss till allt vår son är rädd för. Och vi älskar vin men självklart med måtta. 

  • Anonym (Trötter)
    Anonym (M) skrev 2024-05-03 14:12:26 följande:
    *Missbrukar alkohol
    Du glömde att förtydliga angående de som missbrukar mat.
  • Anonym (Trötter)

    Om läraren nu tycker att en 8-åring är mogen att ta sig an all världens elände så kanske de kan diskutera den ökade oron i världen och risken för ett tredje världskrig och hur vi ska leva efter kärnvapenkriget. Möjligen kan de prata om miljöförstöring och hur det kommer att leda till ollika klimatkatastrofer, vattenbrist, svält och annat elände.

  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-08 21:17:44 följande:
    Och var står det att jag dricker massor? Vi har ju nu valt Att dricka 70% alkoholfritt och 30% alkohol?. du ser ändå mig som en alkoholiserad person eller tycker du mest om att kritisera folk för skoj skull? 
    Och var har jag skrivit att ni dricker massor? Du skriver att ni dricker på helgerna, 1-2 glas vin. Så pass att du/ni blir påverkade så att sonen märker av det.

    Du verkar inte begripa dig på vad alkoholism är. Det handlar inte om mängden utan hur man hanterar det. Klarar man inte av att låta bli att dricka inför sina barn så har man problem. Sonen blir orolig av drickandet, han vet kanske inte alltid heller om det är alkoholfritt eller inte vilket också kan skapa oro. Är inte det skäl nog till att låta honom slippa se det ett tag? T ex tills han blir äldre och kan förstå på ett annat sätt.

    En sak till. Om man sitter och försvarar sitt drickande med näbbar och klor, ja då har man ytterligare en stark orsak att fundera på om man har ett riskbruk.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 23:00:39 följande:
    Och var har jag skrivit att ni dricker massor? Du skriver att ni dricker på helgerna, 1-2 glas vin. Så pass att du/ni blir påverkade så att sonen märker av det.

    Du verkar inte begripa dig på vad alkoholism är. Det handlar inte om mängden utan hur man hanterar det. Klarar man inte av att låta bli att dricka inför sina barn så har man problem. Sonen blir orolig av drickandet, han vet kanske inte alltid heller om det är alkoholfritt eller inte vilket också kan skapa oro. Är inte det skäl nog till att låta honom slippa se det ett tag? T ex tills han blir äldre och kan förstå på ett annat sätt.

    En sak till. Om man sitter och försvarar sitt drickande med näbbar och klor, ja då har man ytterligare en stark orsak att fundera på om man har ett riskbruk.
    Helt seriöst, hans grej om att mamma blid fnittrig handlade om lärarens beskrivning av alkoholintag?. Läraren sa att man kan skratta mycket då. Faktum är att jag är en fnissig person och min son ser mig fnissa ofta med väninnor, men nu var det som han kopplade ihop detta? fnissig blir man av alkohol, då är det risk att mamma får skrumplever. Vi har pratat med en psykolog om detta nu?. Det är hans uppfattning utifrån vad läraren sa. Jag fnissar utan alkohol?.

    och det roliga med din retorik är att du har bestämt dig för att jag är alkoholist. Men om jag nu säger att du är alkoholist, skulle du försöka förklara att du inte är alkoholist, för om du skulle försvara dig så skulle det vara ett tydligt tecken på att du är en alkoholist. 
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö