• journaliststudent123

    Erfarenheter från kvinnojour/skyddat boende?

    Hej alla!


    Jag är journaliststudent och jag och mina klasskompisar har just börjat med en granskning av den nya lagen om tillståndskrav för skyddade boenden, vilket har lett till att många ideella kvinnojourer och skyddade boendet har tvingats stänga ner.

    Vi letar nu efter kvinnor som har varit på ett skyddat boende eller haft kontakt med en kvinnojour och skulle vilja berätta sina erfarenheter. Är det någon av er här på forumet som har erfarenhet av det?
    Har någon av er till och med varit i kontakt med någon av de kvinnojourerna som nu stängt? Snälla berätta om era erfarenheter här eller skicka ett meddelande till mig.


    Vi är jättetacksamma för svar! 

  • Svar på tråden Erfarenheter från kvinnojour/skyddat boende?
  • Anonym (?)

    Om ni inte vill bli misstänkta för att fiska efter information ni inte bör ha ska ni nog ange namn, utbildning, kurs, era kontaktuppgifter på högskolan, handledare

  • Anonym (:/)
    Anonym (?) skrev 2024-04-23 12:13:49 följande:

    Om ni inte vill bli misstänkta för att fiska efter information ni inte bör ha ska ni nog ange namn, utbildning, kurs, era kontaktuppgifter på högskolan, handledare


    Vill understryka detta, just skyddade kvinnoboenden och smart formulerade scam inlägg på forum/social media är vanligt. Fiska efter information. Inte bara för personer som söker specifika kvinnor de jagar, utan för att kunna sälja den informationen vidare.
  • journaliststudent123

    Det har du helt rätt i, tack för det svaret!


    Jag heter Nora Holand och mina klasskompisar heter Josefin Oskarsson, Lina Aili Spjälle, och Anders Fellman. Vi studerar andra året på Mittuniversitetet i Sundsvall, kursen Undersökande journalistik, och har handledare Fredrik Nilsson.

    Viktigt att nämna är att vi gärna tar emot anonyma vittnesmål, vi är absolut inte ute efter någons identitet utan bara berättelser för att få ytterligare insikt om ämnet vi granskar. 

    Om någon inte vill skriva här på forumet så kan hen såklart maila med en anonym mailadress till lajn.dcase@gmail.com.

  • Anonym (?)
    journaliststudent123 skrev 2024-04-23 12:23:34 följande:

    Det har du helt rätt i, tack för det svaret!


    Jag heter Nora Holand och mina klasskompisar heter Josefin Oskarsson, Lina Aili Spjälle, och Anders Fellman. Vi studerar andra året på Mittuniversitetet i Sundsvall, kursen Undersökande journalistik, och har handledare Fredrik Nilsson.

    Viktigt att nämna är att vi gärna tar emot anonyma vittnesmål, vi är absolut inte ute efter någons identitet utan bara berättelser för att få ytterligare insikt om ämnet vi granskar. 

    Om någon inte vill skriva här på forumet så kan hen såklart maila med en anonym mailadress till [email protected].


    Och er email på högskolan är?
  • journaliststudent123
    Anonym (?) skrev 2024-04-23 12:28:29 följande:
    Och er email på högskolan är?
    Vår grupps mail för granskningen är lajn.dcase@gmail.com, men våra skolmailar är noho2200@student.miun.se, liai2200@student.miun.se, anfe2200@student.miun.se och joos2200@student.miun.se.

    Vi förstår självklart att detta är ett känsligt ämne som kräver stor försiktighet och starkt källskydd, och vår största prio är självklart att skydda utsatta kvinnor, så om den här tråden ändå kan tolkas som att fiska efter information är moderator välkommen att låsa den (vet inte om det går att ta bort trådar här?).
  • Anonym (?)
    journaliststudent123 skrev 2024-04-23 12:34:48 följande:
    Vår grupps mail för granskningen är [email protected], men våra skolmailar är [email protected], [email protected], [email protected] och [email protected].

    Vi förstår självklart att detta är ett känsligt ämne som kräver stor försiktighet och starkt källskydd, och vår största prio är självklart att skydda utsatta kvinnor, så om den här tråden ändå kan tolkas som att fiska efter information är moderator välkommen att låsa den (vet inte om det går att ta bort trådar här?).
    Något att lära och ta åt sig. Efterfrågar ni känslig information måste det vara väldigt tydligt vem ni är, vem ni representerar, vad ni ska ha informtionen till  och hur man kan verifiera det.
  • journaliststudent123
    Anonym (?) skrev 2024-04-23 13:20:26 följande:
    Något att lära och ta åt sig. Efterfrågar ni känslig information måste det vara väldigt tydligt vem ni är, vem ni representerar, vad ni ska ha informtionen till  och hur man kan verifiera det.
    Jag förstår det, vi tar absolut åt oss av det, tack för att du tar dig tid att skriva.
Svar på tråden Erfarenheter från kvinnojour/skyddat boende?