• Karl Alexander

    700 000 svenskar är ensamma

    sverigesradio.se/artikel/hundratusentals-saknar-en-nara-van

    Om vi för 20 år sedan sagt att mobilappar kommer bli den största dejtingplattformen hade ingen trott oss. Om vi för 20 år sedan hade sagt att vi kommer skaffa vänner på internet, istället för att träffa folk i verkligheten, hade ingen trott oss.

    Kommer AI att ersätta vänner inom en snar framtid? Dvs nästa steg efter sociala medier: alla skapar sin egen AI-vän som de pratar med hemma. Idag skrattar vi åt tanken, men vi skrattade åt dagens verklighet för 20 år sedan också.

  • Svar på tråden 700 000 svenskar är ensamma
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Eurydike
    Anonym (Anonymt) skrev 2024-04-24 01:08:46 följande:
    Finns ändå allmänna sanningar, både om vad som utgör en attraktiv personlighet eller ett fint utseende. Autistiska män är inte sällan utanför den mallen för vad som anses attraktivt för vänner och partners.

    Det är liksom inte fina, trevliga och socialt kompetenta människor som hamnar utanför i isolering. Det finns oftast en logisk anledning till deras ensamhet. 
    Vissa människor behöver anstränga sig mer, andra mindre. Men övning brukar ge färdighet och den sociala förmågan går att träna upp. Min bästa kompis är både fin, trevlig och socialt kompetent, även om hon började i en uppförsbacke socialt.
  • Anonym (Anonymt)
    Eurydike skrev 2024-04-24 01:17:45 följande:
    Vissa människor behöver anstränga sig mer, andra mindre. Men övning brukar ge färdighet och den sociala förmågan går att träna upp. Min bästa kompis är både fin, trevlig och socialt kompetent, även om hon började i en uppförsbacke socialt.
    Så hon är kvinna? De brukar ha mycket lättare för att vilja anpassa sig och bli mer "som andra".

    Själv har jag aldrig någonsin träffat en autistisk man som inte betett sig udda och asocialt. Då har man ändå rört sig en del bland dem.
  • Eurydike
    Anonym (Anonymt) skrev 2024-04-24 01:21:32 följande:
    Så hon är kvinna? De brukar ha mycket lättare för att vilja anpassa sig och bli mer "som andra".

    Själv har jag aldrig någonsin träffat en autistisk man som inte betett sig udda och asocialt. Då har man ändå rört sig en del bland dem.
    Ja, min ena bästa kompis är en kvinna, den andra en man. Båda har autism och är väldigt fina och kärleksfulla som personer. Jag känner många autistiska män och har i princip enbart positiva upplevelser av dem, så vi får nog enas om att våra upplevelser skiljer sig åt 💔
  • Anonym (Anonymt)
    Eurydike skrev 2024-04-24 01:34:05 följande:
    Ja, min ena bästa kompis är en kvinna, den andra en man. Båda har autism och är väldigt fina och kärleksfulla som personer. Jag känner många autistiska män och har i princip enbart positiva upplevelser av dem, så vi får nog enas om att våra upplevelser skiljer sig åt 💔
    Ja, du har väl haft mer tur. De flesta jag mött genom åren har varit både socialt och intellektuellt nedsatta. Oftast syns det i utseendet också.

    Undrar just var man hittar alla de smarta och socialt smidiga typerna. Inte härinne iallafall. Åtminstone inte bland männen.
  • Eurydike
    Anonym (Anonymt) skrev 2024-04-24 01:43:27 följande:
    Ja, du har väl haft mer tur. De flesta jag mött genom åren har varit både socialt och intellektuellt nedsatta. Oftast syns det i utseendet också.

    Undrar just var man hittar alla de smarta och socialt smidiga typerna. Inte härinne iallafall. Åtminstone inte bland männen.
    Härinne har jag hittat väldigt spännande typer! Det är en färgsprakande blandning av konstnärer, författare och mångmiljonärer. Jag har ingen aning om de har autism eller inte och det är inte min ensak, men det de har gemensamt är att de är ensamma män.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (borderlina)

    Här får folk prata om inavlade folkslag, kalla varandra incel och autister. Men jag får inte prata om bootyshorts.

  • Eurydike
    Anonym (Anonymt) skrev 2024-04-24 03:09:59 följande:
    Den sistnämnda handlar väl mest om mytomaner som låtsas att de är framgångsrika på ett forum där de är anonyma och inte behöver bevisa att det hela är sant? Lite som när kvinnor skapar trådar om hur hemskt det är att vara såååå snygg och att aaaalllla män åtrår dem. Rent skitsnack är det och inget mer.

    Jag själv har svårt för människor som ljuger och hittar på en massa trams om sig själva bara för att göda sin egen narcissism. Meningslöst att ge såna störda personer luft eller ännu mer - berömma dem. 

    Ensamma män har ofta en del mindre trevliga drag som gör dem just ensamma. Såvida det inte är frivillig ensamhet det rör sig om då.
    Nej, det handlar inte om mytomaner som låtsas att de är framgångsrika. Jag har lärt känna personerna i verkligheten och det de har berättat är sant. Det är ingenting de går runt och skryter om, utan något som framkommer när man lär känna varandra och berättar om sina liv. De är allt annat än skrytiga och ljuger gör de inte heller, i alla fall inte om att de skulle vara framgångsrika på olika sätt. Sedan kanske de ljuger om vad de åt till frukost, det går ju inte att kontrollera 🍔
  • Eurydike
    Anonym (borderlina) skrev 2024-04-24 05:52:40 följande:

    Här får folk prata om inavlade folkslag, kalla varandra incel och autister. Men jag får inte prata om bootyshorts.


    Du får väl göra ett nytt försök? Det kanske funkar den här gången 😊????
Svar på tråden 700 000 svenskar är ensamma