• Anonym (Bräcklig 42-åring?)

    Ont i vaden efter kort promenad - vad kan det bero på?

    Jag har fått plötslig "lätt kramp" i hela vaden efter promenerande. Ibland går det helt bra att gå i 20 minuter plus. alltså utan att krampen/smärtan uppstår, ibland gör det förbannat ont efter 500 meter, så att jag måste stanna och flämta av smärta!

    Googlande gör ju ingen nytta, verkar kunna vara kärlen eller muskulärt.

    Jag är kvinna, 42 år, väger 58kg (164 lång), och har levt ett relativt rörligt liv - kanske är lite "smal-fet". Men har periodvis löptränat... Så känns osannolikt att det skulle vara blodkärlen som förfettats - eller?

    Muskulärt då... Har inte promenerat mycket vintertid, så kanske gick på för hårt när våren kom? Ökade från ca 7-8000 steg per dag till 10-15000 steg per dag. Tills det började göra ont då. Senaste halvåret eller så så har jag också börjat använda klackskor på jobbet - kan det ha påverkat vaderna?

    Alla tips på vad jag kan göra åt detta välkomnas!!  Det är allmänt känt att

    Familjeliv ska vara bättre än att gå till vårdcentralen :) Upp till bevis!

  • Svar på tråden Ont i vaden efter kort promenad - vad kan det bero på?
  • Anonym (AB)

    Det kan vara en vanlig inflammation, det kan lätt uppstå vid överansträngning. Prova att gå i mer fotriktiga skor när du behöver skor och låt vaderna få vila sig så mycket som möjligt i 4 veckors tid.

  • Anonym (Bräcklig 42-åring?)

    Är det inte konstigt att inflammationen inte känns alltid? Märker inget när jag går på gym tex...

  • Anonym (AB)

    Om du använder hela vadmuskulaturen med mycket repetitiv ansträngning under en längre period på gymmet, borde du känna smärta där också, om det är en inflammation. I så fall är det nog bättre att kontakta en vårdcentral för att få ett utlåtande.

Svar på tråden Ont i vaden efter kort promenad - vad kan det bero på?