• Hejhejpådej

    Akassa när man ska börja studera

    Hallå. Jag har sökt in till läkarprogrammet till hösten och blev just klar med mina kompleteringskurser på komvux. Jag hade börjat gå på akassa innan komvux och hade tänkt att påbörja akassan nu när kurserna blev färdiga tills jag hittar ett arbete eller påbörjar studierna. Nu verkar de vilja veta om jag sökt in till någon utbildning i framtiden och jag är rädd att bli utan ersättning om jag svarar ja. Vet någon om jag riskerar att bli av med ersättningen? Bör jag undvika att fylla i att jag sökt en utbildning eller hur ska jag gå till väga? Då jag har småbarn och inte en strålande ekonomi så ställer jag därför gärna till det så lite som möjligt för mig.  Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Akassa när man ska börja studera
  • Silverjenny

    Man kan inte få a-kassa under tiden man studerar och risken finns ju att a-kassan tycker du är aktiv student om du bara har sommaruppehåll och ska fortsätta plugga till hösten.

    Vill du göra det enkelt för dig - svara nej på frågan. A-kassan kan inte kolla upp det utan går på dina uppgifter. Du vet ju inte heller säkert att du faktiskt kommer in på utbildningen och i så fall har du förlorat flera månaders ersättning i onödan, för du kan ju inte få a-kassan retroaktivt om det blir så att du inte kommer att studera i höst. Det är fult att ljuga men nöden har ingen lag och barnen måste få mat...!

  • Hejhejpådej

    Kan inte akassan ta reda på om jag påbörjar studierna senare då?

  • Silverjenny

    Nej de kollar inte sånt. Du vet ju inte än om du kommer in och du slutar ta a-kassa när du börjar plugga eller jobba så du fuskar inte.

    Lycka till med pluggandet!

Svar på tråden Akassa när man ska börja studera