• Anonym (Jag)

    Känns som de fryser ut dottern

    Har en dotter på 10 år som brukar umgås med tre andra tjejer. Två av dom har hon varit vän med sen förskolan. Det har ju varit upp och ner mellan dom som det oftast är mellan tjejer i grupp men överlag bra. De brukar leka på rasterna i skolan och dottern leker med dom på fritiden men bara hon och en åt gången. 


    Nu har de andra tre tjejerna gått hem till varandra tre måndagar i rad, min dotter har aldrig fått frågan. De får bara ta hem två vänner åt gången och då har det varit dom. Men det känns ju som man inte kan görs något ! De måste ju få välja själva vem de ska vara med på fritiden men det känns otroligt jobbigt i mitt hjärta. För dottern bryr sig. Och undrar. Vi tar ofta hem dessa tjejer hit. Och det funkar bra. Men varför får min dotter aldrig frågan när de ska leka tre. Har bra kontakt med de andre föräldrarna och särskilt ett av dom, vi pratar ofta om att inkludera osv

    vad gör man ? Låter det va? Har själv blivit utfryst så därför känns det superjobbigt för mig.

  • Svar på tråden Känns som de fryser ut dottern
  • Anonym

    TS ska inte springa och köpa smink till en liten tjej som inte ens önskat sig smink

  • Anonym (T)
    Anonym skrev 2024-04-22 21:52:08 följande:

    TS ska inte springa och köpa smink till en liten tjej som inte ens önskat sig smink


    Och den diskussionen har ni haft telepatiskt redan, eller har ni?
  • Anonym

    Ts har inte skrivit att dottern önskar sig smink och inte heller tagit upp smink för diskussion. Därför finns ingen anledning att dra upp att ts som vuxen ska springa och köpa smink till minderårig för att duga för kompisar

  • Anonym (T)
    Anonym skrev 2024-04-22 22:09:47 följande:

    Ts har inte skrivit att dottern önskar sig smink och inte heller tagit upp smink för diskussion. Därför finns ingen anledning att dra upp att ts som vuxen ska springa och köpa smink till minderårig för att duga för kompisar


    Finns ingen anledning för dig att argumentera om något, enbart för att du råkar ha det tråkigt.. 
  • Anonym (Miss X)
    Anonym (T) skrev 2024-04-22 21:46:40 följande:
    Men har inte du varit en liten tjej själv? Då vet du väl vad som gäller eller inte i dom åldrarna eller hur?

    Gissar på att i den åldern sitter alla tjejer och snackar eller försöker umgås med alla killar.. 

    Om din dotter då är i stadiet att hon fortfarande är ute efter att leka eller umgås med sina vänner, så går ju hon väl "automatiskt ut"?

    Vet inte om de har börjat sminka sig ännu. Men kan ju vara värt att köpa hem något slags smink kit om det är det som de håller på med? 

    Annars kan man hitta flera vänner, behöver inte umgås med bara samma hela tiden. 
    Men oj!

    I den åldern lekte vi med Barbie när vi var inomhus, eller lekte kontor och satt och skrev och "svarade i telefon". Eller spelade kula, hoppade hopprep eller twist. Killar var det minsta man var intresserad av.

    Och sen ännu värre, intrducera smink till en liten tioåring??? Hinns inte sånt med när ungen själv vill ha det? Varför ska man skönhetshetsa ett litet barn menar du?
    Får mig att tänka på de där hemska skönhetstävlingarna för småtjejer i USA.

    Herrgud, ungen är TIO år!!!
  • Anonym (Miss X)
    Anonym (T) skrev 2024-04-22 22:28:49 följande:
    Finns ingen anledning för dig att argumentera om något, enbart för att du råkar ha det tråkigt.. 
    Finns all anledning att argumentera om man tycker att någon har katastroffel. Det tycker jag också att du har.
    Anonym skrev 2024-04-22 22:09:47 följande:

    Ts har inte skrivit att dottern önskar sig smink och inte heller tagit upp smink för diskussion. Därför finns ingen anledning att dra upp att ts som vuxen ska springa och köpa smink till minderårig för att duga för kompisar



    Håller med till 100%.
  • Anonym (Ghila)
    Anonym (T) skrev 2024-04-22 21:46:40 följande:
    Men har inte du varit en liten tjej själv? Då vet du väl vad som gäller eller inte i dom åldrarna eller hur?

    Gissar på att i den åldern sitter alla tjejer och snackar eller försöker umgås med alla killar.. 

    Om din dotter då är i stadiet att hon fortfarande är ute efter att leka eller umgås med sina vänner, så går ju hon väl "automatiskt ut"?

    Vet inte om de har börjat sminka sig ännu. Men kan ju vara värt att köpa hem något slags smink kit om det är det som de håller på med? 

    Annars kan man hitta flera vänner, behöver inte umgås med bara samma hela tiden. 
    Ingen i min skola sminkade sig i trean på lågstadiet! Låter inte normalt.
    I sexan började jag, och alla många andra tjejer i min skola, intressera sig för killar och utseende. För vissa tog det längre tid, för andra aldrig. Låter inte alls sunt att börja med smink i trean!
  • Anonym (Jag)

    Nej, dottern sminkar sig definitivt inte eller är intresserad av det. Killar är inte det minsta intressant heller . De är ju bara 10! 


    Jag sminkade mig definitivt inte i den åldern eller satt och pratade om killar. 


    Vi har pratat lite nu med ena tjejens föräldrar som vi har bra kontakt med. Är nöjd med samtalet och vi ska försöka få med de andra föräldrarna också att samlas och prata. 

  • mamaleona

    Tänkte just föreslå det, att diskutera med föräldrarna. Och spec om regeln "bara 2", det är ju lite knasigt om dom e 4 i gänget, lite som bäddat för intriger.

  • Anonym (T)
    Anonym (Miss X) skrev 2024-04-23 05:40:37 följande:
    Men oj!

    I den åldern lekte vi med Barbie när vi var inomhus, eller lekte kontor och satt och skrev och "svarade i telefon". Eller spelade kula, hoppade hopprep eller twist. Killar var det minsta man var intresserad av.
    Dåså, då vet ni även vad TS borde fokusera på..

    Trodde det var i den åldern som tjejerna stod vid fotbollsplanen och kollade på alla killar när de spelade. Det gjorde de iaf i vår..  

    Men det kanske behöver läggas till kanske 2-3 år då. Anywho.. Poängen är att om tjejerna har någon sorts intresse som inte TS flicka tycker är något roligt alls, så är det inte så konstigt att de inte umgås. 
  • Studentpappa

    Bra att ni pratar med föräldrarna, många tänker inte på hur det är för barn som blir utanför. Antar att har man ett barn med massor av kompisar behöver man liksom inte tänka på det.

    Äldsta dottern var väldigt ensam i många år och det var fruktansvärt för både henne och oss. Det släppte för några år sedan och nu är det inget problem längre, men vi är väldigt noga med att hon är snäll med de kompisar hon har nu och inte utesluter någon. Hon har ju favoriter och någon som är lite jobbig tycker hon, men vi lägger oss i och ser till att dom är schyssta.

    Men samtidigt så säger vi nej ibland då det alltid är kompisar här hemma numer. Och det blir jobbigt ibland även om det är snälla barn. Vi har till exempel nästan alltid ett par extra barn varje fredag från skolan slutar till 20-21 någon gång på kvällen, och då är man ju rätt seg...

    Det har varit kompisar nu fre-mån så idag blev det nej och inte på fredag heller. Men då nekar vi alla och andra sidan.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (D)
    Anonym (Miss X) skrev 2024-04-23 05:40:37 följande:
    Men oj!

    I den åldern lekte vi med Barbie när vi var inomhus, eller lekte kontor och satt och skrev och "svarade i telefon". Eller spelade kula, hoppade hopprep eller twist. Killar var det minsta man var intresserad av.

    Och sen ännu värre, intrducera smink till en liten tioåring??? Hinns inte sånt med när ungen själv vill ha det? Varför ska man skönhetshetsa ett litet barn menar du?
    Får mig att tänka på de där hemska skönhetstävlingarna för småtjejer i USA.

    Herrgud, ungen är TIO år!!!
    Fast helt ärligt är det helt irrelevant vad vi gjorde för 20-30 år sen... 

    Det är andra tider idag och vi behöver anpassa oss till det nya. Vare sig vi gillar det eller ej. 
  • Anonym (D)
    mamaleona skrev 2024-04-23 08:42:32 följande:

    Tänkte just föreslå det, att diskutera med föräldrarna. Och spec om regeln "bara 2", det är ju lite knasigt om dom e 4 i gänget, lite som bäddat för intriger.


    Handlar förmodligen om att det inte finns utrymme för 4 kompisar en måndag. Föräldrarna jobbar förmodligen och det finns kanske syskon som också vill ta hem nån kompis. 
  • Anonym (Ghila)
    Anonym (D) skrev 2024-04-23 19:58:02 följande:
    Fast helt ärligt är det helt irrelevant vad vi gjorde för 20-30 år sen... 

    Det är andra tider idag och vi behöver anpassa oss till det nya. Vare sig vi gillar det eller ej. 
    Bara för att tiden rör sig konstant så behöver vuxenvärlden inte acceptera vad för tokigheter som helst från barnens håll. Det ingår i föräldraskapet. I det ingår att stoppa när 3djeklassare sminkar sig dagligen och börjar kråma sig för det andra könet.
    Som tur är verkar det inte vara vanligt bland småbarn idag om man läser alla förvånade inlägg som svar på att flickor i trean bara skulle bry sig om smink och killar.
    Förmodligen någon som inte alls minns sin egen barndom (eller att den var dysfunktionell) som skrev det.
  • Anonym (tx)
    Anonym (Ghila) skrev 2024-04-24 23:00:27 följande:
    Förmodligen någon som inte alls minns sin egen barndom (eller att den var dysfunktionell) som skrev det.
    Jo precis, för det var "ordet smink" som var andemeningen med hela det där inlägget... Finns ingenting som användaren kunde menat med det den skrev bakom den där meningen... Fasen vad ni här inne är dum..
  • Anonym (Ghila)
    Anonym (tx) skrev 2024-04-24 23:07:09 följande:
    Jo precis, för det var "ordet smink" som var andemeningen med hela det där inlägget... Finns ingenting som användaren kunde menat med det den skrev bakom den där meningen... Fasen vad ni här inne är dum..
    Andemeningen i mitt inlägg var iaf att det inte är barn som går i trean som är drivande i hur tiderna förändras.

    Är jag dum eller är vi dumma allihopa som skriver här?
    Vi är många som skriver med helt egna åsiktsregister, även om de stämmer överens ibland. Så att kalla alla dumma om du egentligen menar att jag är den dumma är att slänga skit på oskyldiga. Det får dig att framstå som om du attackerar alla som skriver här inne, vilket nog inte var ditt syfte.
  • Anonym (tx)
    Anonym (Ghila) skrev 2024-04-25 00:05:20 följande:
    Är jag dum eller är vi dumma allihopa som skriver här?
    Du, då du fokuserar på ett ord som gjorde dig hetsig. Medans hela inlägget har en poäng också..

    Byt ut smink emot pokemon kort om det är så jävla svårt för er att förstå.. 

    Men idioti här inne råder det ju ingen brist på, då poängen alltid på något sätt lyckas flyga över alla era huvuden.... 
  • Anonym (tx)
    Anonym (tx) skrev 2024-04-25 00:11:53 följande:
    Byt ut smink emot pokemon kort om det är så jävla svårt för er att förstå.. 

    Om det är så jävla svårt för er att förstå något bortom ett litet "trigger ord"..


    Gå och slösa någon annans tid med att diskutera det ni hellre diskuterar om.. Men du är garanterat inte rätt person att kalla någon annan för dysfunktionell när det är ni som är idiot. 

  • Anonym (Miss X)
    Anonym (D) skrev 2024-04-23 19:58:02 följande:
    Fast helt ärligt är det helt irrelevant vad vi gjorde för 20-30 år sen... 

    Det är andra tider idag och vi behöver anpassa oss till det nya. Vare sig vi gillar det eller ej. 
    Ibland glömmer jag hur gammal jag är i förhållande till majoriteten här. För  20-30 år sedan hade ett småbarn och en mellanstadieunge!

    Jag gick i mellanstadiet för... (herregud alltså) 50 år sedan. Oskyldig

    Men oavsett, jag tror att vi hade det bättre då. På de flesta sätt.
Svar på tråden Känns som de fryser ut dottern