• Anonym (Knutkent)

    Varför är det mer ok när kvinnor gör det som är oacceptabelt för män?

    Finns väldigt många exempel på detta som jag har svårt att förstå.

    Ett tydligt exempel är att kvinnor ratar korta män (nej jag är inte bitter, jag är 190 cm). Att en kvinna utryckligen säger att en man måste vara minst xxx cm för att vara tilltalande är fullständigt odramatiskt. Att en kvinna säger att en man med stor ölmage går bort likaså.


    Om en man däremot skulle säga att en överviktig kvinna går bort kommer det garanterat rendera starka reaktioner från kvinnor. Mannen ifråga kommer utmålas som ett riktigt svin!

    Varför denna inkonsekventa diskrepans?


     

  • Svar på tråden Varför är det mer ok när kvinnor gör det som är oacceptabelt för män?
  • Anonym (Rob)
    nihka skrev 2024-04-22 22:07:28 följande:
    Att något förekommer gör det knappast normen eller ens vanligt.
    Nej, precis.  Därför har tjejer har en hangup för korta killar.
    Men är du känd och rik får du en annan status även om du är kort.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Rob) skrev 2024-04-22 22:29:01 följande:
    Nej, precis.  Därför har tjejer har en hangup för korta killar.
    Men är du känd och rik får du en annan status även om du är kort.
    Som tjej på 177 cm vet jag att det finns vissa korta killar som tycker det är snyggt ☺️
    men väldigt många blir osäkra och känner sig omanliga. Och många vill ha en kort liten tjej som får dem att verka stora och starka.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ann) skrev 2024-04-22 22:37:38 följande:
    Som tjej på 177 cm vet jag att det finns vissa korta killar som tycker det är snyggt ☺️
    men väldigt många blir osäkra och känner sig omanliga. Och många vill ha en kort liten tjej som får dem att verka stora och starka.
    Många kvinnor gillar att män är större och starkare. Är korta män svagare än dig?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-22 22:40:24 följande:
    Många kvinnor gillar att män är större och starkare. Är korta män svagare än dig?
    Många kvinnor bryr sig inte om längd
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hm) skrev 2024-04-22 22:42:11 följande:
    Många kvinnor bryr sig inte om längd
    Många kvinnor vill att mannen är större. De känner sig kvinnligare då. De flesta männen är starkare än de flesta kvinnorna.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-22 22:40:24 följande:
    Många kvinnor gillar att män är större och starkare. Är korta män svagare än dig?

    Ja, ts skrev att kvinnor ratar korta män och jag svarade med att män ratar långa kvinnor också. (Självklart ratar inte alla kvinnor korta män och alla män ratar inte långa kvinnor, det är lite väl generaliserande kan jag tycka)


    Det är inte mig vi pratar om, beror väl på hur tränade de är, inte deras längd.

  • Anonym (Va??? går väl åt båda hållen!)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-22 22:43:53 följande:
    Många kvinnor vill att mannen är större. De känner sig kvinnligare då. De flesta männen är starkare än de flesta kvinnorna.
    Det är så intressant att du i ett antal trådar varje vecka alltid ska säga vad kvinnor vill ha, vad kvinnor gör, vad kvinnor tänker.
    Du är ju en av dom som har behov att varje vecka tala om just allt detta om och om igen.
    För vems skulle gör du detta? vem är det du känner att du behöver tala om det för, dvs dina åsikter om kvinnor.
    Är det kvinnor du känner att du behöver upplysa? att du tror att kvinnor inte själva
    vet vad dom vill ha, känner, tänker osv du tror inte kvinnor vet vad dom själva vill ha? så kvinnor behöver dig som upplyser dom om vad dom vill ha, tycka och tänka? för dom själva vet inte det om sig själva?
    Eller är det män du känner att du behöver upplysa om vad kvinnor vill ha, tänker och tycker? du tror att andra män inte vet så mycket om kvinnor att du behöver berätta det för dom? att du vet mer om kvinnor än andra män?
    Känner du att du vet så mycket mer än andra så att du behöver upplysa alla andra i ett antal trådar varje vecka där du tar upp samma saker om igen?
    Känner du att du vet mer om kvinnor än kvinnor själva och att du vet mer om kvinnor än andra män?
    För du har ett behov att hela tiden påpeka hur andra vill ha det, tänker och tycker.
    Du måste hela tiden tala om för andra vad dom vill ha, tänker och tycker.
    Gillar du när folk talar om för dig vad du vill ha, vad du tänker, vad du tycker?
    Om inte ska du nog dra ner lite på att att alltid tala om för andra hur dom är.
  • nihka
    Anonym (Va??? går väl åt båda hållen!) skrev 2024-04-22 23:00:56 följande:
    Det är så intressant att du i ett antal trådar varje vecka alltid ska säga vad kvinnor vill ha, vad kvinnor gör, vad kvinnor tänker.
    Du är ju en av dom som har behov att varje vecka tala om just allt detta om och om igen.
    För vems skulle gör du detta? vem är det du känner att du behöver tala om det för, dvs dina åsikter om kvinnor.
    Är det kvinnor du känner att du behöver upplysa? att du tror att kvinnor inte själva
    vet vad dom vill ha, känner, tänker osv du tror inte kvinnor vet vad dom själva vill ha? så kvinnor behöver dig som upplyser dom om vad dom vill ha, tycka och tänka? för dom själva vet inte det om sig själva?
    Eller är det män du känner att du behöver upplysa om vad kvinnor vill ha, tänker och tycker? du tror att andra män inte vet så mycket om kvinnor att du behöver berätta det för dom? att du vet mer om kvinnor än andra män?
    Känner du att du vet så mycket mer än andra så att du behöver upplysa alla andra i ett antal trådar varje vecka där du tar upp samma saker om igen?
    Känner du att du vet mer om kvinnor än kvinnor själva och att du vet mer om kvinnor än andra män?
    För du har ett behov att hela tiden påpeka hur andra vill ha det, tänker och tycker.
    Du måste hela tiden tala om för andra vad dom vill ha, tänker och tycker.
    Gillar du när folk talar om för dig vad du vill ha, vad du tänker, vad du tycker?
    Om inte ska du nog dra ner lite på att att alltid tala om för andra hur dom är.
    Verkar inte direkt ha knäckt koden om man säger så/understatement of the year.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Är inte en könsgrej!)

    Väldigt många människor har dubbelmoral där man själv får göra saker man inte anser att andra skall få göra. Det är inte något specifikt kvinnligt. Det kan verka vara det men det är istället själviskt. Tex. Kvinnor som kräver att mannen är 190cm + tycker ändå andra kvinnor som gör samma är jäkligt fåniga och ytliga. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Är inte en könsgrej!) skrev 2024-04-23 12:32:55 följande:

    Väldigt många människor har dubbelmoral där man själv får göra saker man inte anser att andra skall få göra. Det är inte något specifikt kvinnligt. Det kan verka vara det men det är istället själviskt. Tex. Kvinnor som kräver att mannen är 190cm + tycker ändå andra kvinnor som gör samma är jäkligt fåniga och ytliga. 


    Jo, det är det.
  • Kvittning
    Anonym (Mandomsmannen) skrev 2024-04-22 18:44:10 följande:

    Du var alltså på tjejfest med 15 tjejer.


    Och du kan då inte genomskåda att tjejen som ratade överviktsmannen säger så ENDAST för att få upp sin egen status i tjejgruppen. Hon vill minsann förklara att hon inte tar vem som helst. Den snygga tjejen lider egentligen svårt av sitt dåliga självförtroende och det verkar som ingen av insåg detta. Hennes beteende är lektion 1 i hur man gör andra tjejer avundsjuka.


     Det ständiga skrytet här på Familjeliv om ratande av män går ju bara ut på att lindra sitt eget stinkande självförtroende.


    Oj, hur kommer du fram till detta? Normalt sett så finns den typen av statusbeteende/tänkande inte hos folk äldre än typ högstadieålder och genomsnittsåldern på aktuell först var nog runt 35 så definitivt växt ifrån den typen av beteende. 

    Skulle säga att hon har bra självförtroende och utgångspunkten var inte "honom tänker jag minsann rata pga vikten", utan utgångspunkten var "tänker jag verkligen rätt som låter utseendet vara så avgörande".
  • Mimosa86

    Det har nog att göra med att kvinnor generellt bedöms och värderas hårdare utifrån sitt utseende. Det är en öm tå för många. Ätstörningar och bantning har söndrar många kvinnors själar. Och alltid tycks det gå mode i just kvinnokroppen. Just nu är det stor rumpa och läppar som gäller, på 90 talet var det stora bröst och liten häck som var normen. Att kvinnokroppen aldrig bara kan få vara utan att behöva uppfattas som  stötande, sexualiserad, provocerande. Kvinnokroppen är alltid ett projekt- något som alltid kan förbättras. En mode och skönhetsbransch som tjänar miljarder på kvinnors självhat och osäkerhet kring sina kroppar.

    Med det sagt så är det självklart fel att kvinnor kommenterar mäns längd, men jag har hört precis lika ofta män som vill ha kortare tjejer. Kvinnan skänker sig okvinnlig om hon är längre än mannen och mannen känner sig obekväm och otillräcklig om hon är längre.

  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-21 12:19:05 följande:
    Jag sprang milen på 46 min, var 21 eller 22 år då. Jag skulle nog ha kunnat pressa den tidne om jag tränat mer på den distansen men jag var inte intresserad. Nu finns det inte en chans att jag kan springa en mil på 45 min.
    Jag var mer vältränad som yngre, men kvinnor tyckte ändå det var ok att klanka ner på min kropp.

    Men vad har de sagt om din kropp då som gjort att du tagit så illa upp?
    För fet?
    För lite muskler? 
    För hårig?
    För bred? 
    För tanig?
    För rynkig?
    För otränad?

    Det låter väldigt suspekt att någon tjej klankat ner på din kropp om du var vältränad. Då måste hon eller de ogillat något annat? Inte normalt att dissa andras kroppar bara sådär.

  • Anonym (Mandomsmannen)
    Kvittning skrev 2024-04-23 15:22:59 följande:
    Oj, hur kommer du fram till detta? Normalt sett så finns den typen av statusbeteende/tänkande inte hos folk äldre än typ högstadieålder och genomsnittsåldern på aktuell först var nog runt 35 så definitivt växt ifrån den typen av beteende. 

    Skulle säga att hon har bra självförtroende och utgångspunkten var inte "honom tänker jag minsann rata pga vikten", utan utgångspunkten var "tänker jag verkligen rätt som låter utseendet vara så avgörande".
    Jo, statustänkande upphör absolut inte för att människor går ut grundskolan. Med 15 tjejer/kvinnor och ev. alkohol är det snarare påtagligt. 

    Angående utgångspunkt, jag var ju inte med på festen utan jag baserade det på din mening 
    "en kvinna pratade om att hon funderade på att rata en man pga vikt."

  • Anonym (Typ)
    Anonym (Ullis) skrev 2024-04-21 10:42:39 följande:

    Jag tror att man säger såna saker att just de är viktigt Lennon man väl träffar en människa o tycker om den så spelar varken längd eller vilt någon roll. 


    Det jag reagerat på är när en kvinnlig kändis med superfin smal kropp lägger ut bikini bilder så får hon en hatstorm från andra kvinnor. men när en annan kvinnlig kändis som är kraftigt överviktig lägger ut samma får hon kärlek o alla påpekar hur fin hon är. Att hon får vara som hon vill osv
    Sjukt konstigt 


    Det stämmer så bra. Dom kändisar som vill ha sympatier lägger mer ut bilder där dom är osminkade, tjocka, eller gråhåriga har varit lite inne nu. Huvudsaken är att kvinnorna inte är heta!

    Om en kvinna är het, så kickar konkurrensen in hos den andra kvinnan och hon försöker på olika sätt att ta ner den fina på jorden. 
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Typ) skrev 2024-04-23 17:31:00 följande:
    Det stämmer så bra. Dom kändisar som vill ha sympatier lägger mer ut bilder där dom är osminkade, tjocka, eller gråhåriga har varit lite inne nu. Huvudsaken är att kvinnorna inte är heta!

    Om en kvinna är het, så kickar konkurrensen in hos den andra kvinnan och hon försöker på olika sätt att ta ner den fina på jorden. 

    Jag som trodde de gjorde så för att visa att de också är mänskliga med fel och brister.? Inte några superwomans bara för att de är kända.


    Det finns inte många perfekta människor som inte har något fel, om det inte är utseendet så är det personligheten.

  • Anonym (S)

    Jag är 156 cm "lång". Är trygg med att inte vilja ha en kille som är kortare än mig! Eller ska man rikta in sig på handikappade, hobbitar eller lågstadiebarn??

Svar på tråden Varför är det mer ok när kvinnor gör det som är oacceptabelt för män?