• Anonym (TS)

    Göra något åt ventilation i hyresrätt själv?

    Får man göra det om hyresvärden inte vill göra något? Vi har inte ens en fläkt i köket ..
    Besiktning av ventilationen för 3 år sen inte blev godkänd och så har vi enligt snabbmätning (som inte är beslutsgrundande) radonvärden som är över gränsen. Hyresvärden säger bara att de ska fixa ventilationen inom några år när de stambyter.


    Nu måste jag sätta in mig mer i vad man kan göra men kan och får man ens göra något om man bor i hyresrätt? T.ex installera någon slags fläkt eller rensa rören. Menar såklart anlita någon för att göra det, inte att jag själv gör det.

    Vi har fönster öppna men tror inte det räcker om vi har dålig ventilation. Bor här med två små barn, letar efter nytt boende men har tyvärr inte möjlighet att köpa just nu (pga studier) och vill inte slösa bort kötid på något som inte känns bra ..och vill inte flytta för långt bort pga skola och förskola så avvaktar helst. 

  • Svar på tråden Göra något åt ventilation i hyresrätt själv?
  • Anonym (TS)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 13:56:05 följande:
    Nej, absolut inte! All påverkan av ventilationen berör även dina grannar.

    Kolfilterfläkt ovanför spisen. som inte är kopplad på ventilationssystemet är ok att sätta upp.

    Kolla med din hyresvärd om vad protokollen från senaste kontrollmätningarna säger.

    Jag ska kolla med hyresvärden och med Hyresgästföreningen men tror det finns saker man får göra , har kollat runt lite. 


    Eller har du någon källa på att man inte får göra nånting alls? Kan du skicka länk? 

  • Anonym (TS)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 13:56:05 följande:
    Nej, absolut inte! All påverkan av ventilationen berör även dina grannar.

    Kolfilterfläkt ovanför spisen. som inte är kopplad på ventilationssystemet är ok att sätta upp.

    Kolla med din hyresvärd om vad protokollen från senaste kontrollmätningarna säger.
    Vet t.ex att min farmor fick någon slags fläkt installerad eftersom det kom in rök i hennes lägenhet .. 
    Jobbar du med sånt? Eller hur vet du att man inte får göra nånting? Så länge det inte påverkar grannarna negativt borde det väl inte vara ett problem? 
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2024-04-21 14:45:10 följande:

    Jag ska kolla med hyresvärden och med Hyresgästföreningen men tror det finns saker man får göra , har kollat runt lite. 


    Eller har du någon källa på att man inte får göra nånting alls? Kan du skicka länk? 


    Eftersom flerfamiljshus har ett gemensamt ventilationssystem så påverkar ingrepp alla hushåll och i sådant fall kan det hamna under lagen om störning. Det finns säkert också lagar mot hyresgästers ingrepp som påverkar fastigheten, alltså reglerar skyldigheter/ansvar mellan dig och fastighetsägaren/hyresvärden.

    Lagarna handlar mycket om vad som påverkar fastigheten och/eller övriga boende, så du kan i princip förvänta dig att det som inte påverkar fastigheten eller grannarna är okej att göra själv utan tillstånd.

    Vad utgör en störning i hyresrätt enligt hyreslagen? (lawline.se)

    Vad får man installera i en hyresrätt utan samtycke från hyresvärden? (familjensjurist.se)
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2024-04-21 14:56:18 följande:
    Vet t.ex att min farmor fick någon slags fläkt installerad eftersom det kom in rök i hennes lägenhet .. 
    Jobbar du med sånt? Eller hur vet du att man inte får göra nånting? Så länge det inte påverkar grannarna negativt borde det väl inte vara ett problem? 
    Jag har jobbat med ventilation, bl.a. kontrollmätningar och injusteringar, så jag är väl insatt i hur ventilationssystemen ser ut och fungerar.
    När man gör en ändring så måste man mäta och ev justera på alla don som är kopplade å samma system. Har du exempelvis frånluft i kök och badrum så ligger dessa på samma stam som alla andra lägenheters frånluft rakt ovanför och under dig. I regel är det ett system per trappuppgång, men vissa fastigheter kan ha stora fläktar som tar alla trappuppgångar i hela huset.
  • Anonym (An)

    Kolla med hyresrättsföreningen vad du kan göra för att hyresvärden ska åtgärda ventilationen.

    Jag hade inte gjort något själv utan att ha ok från värden. Eftersom det kan påverka hela byggnadens ventilation om man börjar mixtra med den.

    Möjligtvis installera kolfilterfläkt som inte får kopplas på befintlig ventilation men det hjälper väl inte själva radonproblemet.

    Varför är det så bråttom för dig?

  • Anonym (TS)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 15:05:47 följande:
    Eftersom flerfamiljshus har ett gemensamt ventilationssystem så påverkar ingrepp alla hushåll och i sådant fall kan det hamna under lagen om störning. Det finns säkert också lagar mot hyresgästers ingrepp som påverkar fastigheten, alltså reglerar skyldigheter/ansvar mellan dig och fastighetsägaren/hyresvärden.

    Lagarna handlar mycket om vad som påverkar fastigheten och/eller övriga boende, så du kan i princip förvänta dig att det som inte påverkar fastigheten eller grannarna är okej att göra själv utan tillstånd.

    Vad utgör en störning i hyresrätt enligt hyreslagen? (lawline.se)

    Vad får man installera i en hyresrätt utan samtycke från hyresvärden? (familjensjurist.se)

     


    Tack för svar!
    Men hade såklart inte tänkt göra något utan samtycke från hyresvärden. Nu är det helg och jag funderar på hur jag ska göra , flytta så fort som möjligt eller bo kvar. Kommer såklart prata med både hyresvärden och Hyresgästföreningen innan jag gör något. 

    Om det stämmer borde det inte kunna vara skillnad mellan ventilationen i olika lägenheter? Det kan alltså inte vara sämre ventilation i min lägenhet än i lägenheten bredvid? 


    Om det är sämre i min lägenhet borde jag ju antingen kunna få det åtgärdat eller göra något åt det själv. Det känns inte rimligt att man ska bo i en lägenhet med icke -godkänd ventilation i flera år. 
    Om det är så att ventilationen verkligen inte är ok och hyresvärden inte gör något och jag inte får göra något själv heller får vi flytta så snabbt som möjligt men det är inte någon liten grej att ta barnen från skola och förskola så jag vill helst ha uttömt alla andra möjligheter först. Ska be om siffror om de har kontrollerat ventilationen. 

  • Anonym (Frida)

    Jag vet inte om jag kanske missförstått dig, men har du inte kollat och rengjort/justerat ventilationen själv? (Det framgår inte riktigt av dina inlägg)
    I en lägenhet har man tilluftsventiler i vardagsrum och sovrum, och frånluftsventiler i kök och badrum. Dem ska man rengöra själv, och man kan oftast justera dem lite själv också. Jag gör det regelbundet i min lägenhet, och ser till att de är ordentligt öppna, och rena. I mina tilluftsventiler finns det filter, som jag tvättar/diskar, och jag torkar ur delen som sitter fast i väggen med en trasa. I ventilen i badrummet fastnar det massa damm och smuts, som jag städar bort. (med trasa eller dammsugaren)
    Om du söker på youtube hittar du massa filmer om detta. (det finns många olika modeller på ventiler, beroende på hur gamla de är) Här kommer ett par exempel:





  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2024-04-21 15:23:28 följande:

     


    Tack för svar!
    Men hade såklart inte tänkt göra något utan samtycke från hyresvärden. Nu är det helg och jag funderar på hur jag ska göra , flytta så fort som möjligt eller bo kvar. Kommer såklart prata med både hyresvärden och Hyresgästföreningen innan jag gör något. 

    Om det stämmer borde det inte kunna vara skillnad mellan ventilationen i olika lägenheter? Det kan alltså inte vara sämre ventilation i min lägenhet än i lägenheten bredvid? 


    Om det är sämre i min lägenhet borde jag ju antingen kunna få det åtgärdat eller göra något åt det själv. Det känns inte rimligt att man ska bo i en lägenhet med icke -godkänd ventilation i flera år. 
    Om det är så att ventilationen verkligen inte är ok och hyresvärden inte gör något och jag inte får göra något själv heller får vi flytta så snabbt som möjligt men det är inte någon liten grej att ta barnen från skola och förskola så jag vill helst ha uttömt alla andra möjligheter först. Ska be om siffror om de har kontrollerat ventilationen. 


    Jodå, det kan skilja mellan olika lägenheter. Läckage i kanalerna, igensatta ventiler, dåligt justerat mm så kan det bli skillnad. Vanligast är att folk stänger sina fönsterventiler, som ska förse bostaden med friskluft. Då försämras även frånluftsventilationen.
  • Tom Araya
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-21 15:30:49 följande:

    Jag vet inte om jag kanske missförstått dig, men har du inte kollat och rengjort/justerat ventilationen själv? (Det framgår inte riktigt av dina inlägg)
    I en lägenhet har man tilluftsventiler i vardagsrum och sovrum, och frånluftsventiler i kök och badrum. Dem ska man rengöra själv, och man kan oftast justera dem lite själv också. Jag gör det regelbundet i min lägenhet, och ser till att de är ordentligt öppna, och rena. I mina tilluftsventiler finns det filter, som jag tvättar/diskar, och jag torkar ur delen som sitter fast i väggen med en trasa. I ventilen i badrummet fastnar det massa damm och smuts, som jag städar bort. (med trasa eller dammsugaren)
    Om du söker på youtube hittar du massa filmer om detta. (det finns många olika modeller på ventiler, beroende på hur gamla de är) Här kommer ett par exempel:


    Rengöra ventilerna kan man göra själv, men att justera öppningen på eget bevåg ska man inte göra.
  • Anonym (Frida)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 15:50:29 följande:
    Rengöra ventilerna kan man göra själv, men att justera öppningen på eget bevåg ska man inte göra.
    Jag tänkte mer att man kan kolla så att ventilerna är öppna. Den som bodde i lägenheten innan TS kan ju ha stängt dem, tex... Tilluftsventilerna är ju gjorda för att man ska kunna öppna/stänga dem lätt själv, som när det är ett VMA-meddelande i radion då de säger att man ska gå in och stänga fönster och ventilation. 
  • Tom Araya
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-21 18:24:16 följande:
    Jag tänkte mer att man kan kolla så att ventilerna är öppna. Den som bodde i lägenheten innan TS kan ju ha stängt dem, tex... Tilluftsventilerna är ju gjorda för att man ska kunna öppna/stänga dem lätt själv, som när det är ett VMA-meddelande i radion då de säger att man ska gå in och stänga fönster och ventilation. 
    Det är inte alla ventiler som har den funktionen, men visst har du en poäng där.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-21 15:30:49 följande:

    Jag vet inte om jag kanske missförstått dig, men har du inte kollat och rengjort/justerat ventilationen själv? (Det framgår inte riktigt av dina inlägg)
    I en lägenhet har man tilluftsventiler i vardagsrum och sovrum, och frånluftsventiler i kök och badrum. Dem ska man rengöra själv, och man kan oftast justera dem lite själv också. Jag gör det regelbundet i min lägenhet, och ser till att de är ordentligt öppna, och rena. I mina tilluftsventiler finns det filter, som jag tvättar/diskar, och jag torkar ur delen som sitter fast i väggen med en trasa. I ventilen i badrummet fastnar det massa damm och smuts, som jag städar bort. (med trasa eller dammsugaren)
    Om du söker på youtube hittar du massa filmer om detta. (det finns många olika modeller på ventiler, beroende på hur gamla de är) Här kommer ett par exempel:


    Tack för svar! Rengjort har jag men lite osäker på om jag har gjort på rätt sätt , ska kolla på videorna. Justera vet jag inte riktigt hur man gör med mina . Tilluftsventilerna ser inte ut som i videon utan de är liksom med små hål i och sitter över fönstrena. Här är bild  på liknande , kan ta bild på mina sen också .. Vet inte hur man öppnar eller stänger dom? 


     

  • Anonym (TS)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 15:49:16 följande:
    Jodå, det kan skilja mellan olika lägenheter. Läckage i kanalerna, igensatta ventiler, dåligt justerat mm så kan det bli skillnad. Vanligast är att folk stänger sina fönsterventiler, som ska förse bostaden med friskluft. Då försämras även frånluftsventilationen.

    Tack för svar! 


    Borde inte hyresvärden vara skyldig att fixa det isåfall? Om det är något av det du beskriver som är problemet..  så ser mina ut ungefär , är inte hemma nu men hittade bilden på Google . Hur stänger men ens eller öppnar såna? 

  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2024-04-21 20:11:06 följande:

    Tack för svar! 


    Borde inte hyresvärden vara skyldig att fixa det isåfall? Om det är något av det du beskriver som är problemet..  så ser mina ut ungefär , är inte hemma nu men hittade bilden på Google . Hur stänger men ens eller öppnar såna? 


    Att inte påverka ventilationen negativt, exempelvis genom att stänga ventiler e.t.c. är allas ansvar, således även hyresgästens.

    Att kontrollera, rengöra och ev sätta in andra åtgärder som behövs är hyresvärdens/fastighetsägarens ansvar, men ofta är det ett schemalagt arbete då regelverk säger hur ofta det skall ske.
    Har kontroll eller rengöring inte utförts med de jämna mellanrum som regelverket säger så ska det nog anmälas till lämpligt kontrollorgan.

    Alla ventiler är inte stängbara och din kan vara en sådan.
    De jag sett som liknar din och är öppnings- och stängbara skjut i sida, så prova det.
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2024-04-21 20:11:06 följande:

    Tack för svar! 


    Borde inte hyresvärden vara skyldig att fixa det isåfall? Om det är något av det du beskriver som är problemet..  så ser mina ut ungefär , är inte hemma nu men hittade bilden på Google . Hur stänger men ens eller öppnar såna? 


    Även dessa kan rengöras. Skruva bort ventilen och rengör den invändigt samt dammsug i hålen i fönsterkarmen (ev även peta rent). Skruva sedan tillbaka ventilen och se till att den står i fullt öppet läge.
Svar på tråden Göra något åt ventilation i hyresrätt själv?