• septembermamma2022

    Låta barnen dela rum trots att plats finns att låta dem ha eget?

    Vi bor stort och köpte boende för ett par år sen med tanken att kunna låta familjen växa. Det finns alltså flera rum vakanta i hemmet. I dagsläget finns ett barn på 1,5 år och hon har en liten svit med lekrum och ett litet sovloft där det får plats två barnsängar.

    Nu planerar vi syskon men vi är inne på tanken att låta barnen dela på de rummen när de är små. Så får de tryggheten och myset med att sova tillsammans med syskonet i samma rum.

    På Familjeliv verkar den allmänna uppfattningen vara att barn ska ha egna rum och detta även till priset att föräldern får sova i kök eller vardagsrum.

    Jag undrar vad ni tycker att det finns för fördelar och nackdelar med att låta barnen dela de första åren. Någon som har valt att låta dem dela även fast plats finns? I vilken ålder börjar barn efterfråga eget rum? Stör barnen varandra mycket på natten om de delar eller upplever ni att de får trygghet av varandra om de vaknar på natten? Fördelar med att ha dem i olika rum?

    Vi tänkte alltså inte att de skulle dela för evigt men

  • Svar på tråden Låta barnen dela rum trots att plats finns att låta dem ha eget?
  • septembermamma2022

    Vi tänkte alltså inte låta dem dela för evigt men fram tills de börjar skolan eller ev lite längre om de inte börjat efterfråga egna rum ännu då.

  • Nässelfjärilen

    Vi har två barn som skulle kunna ha egna rum men vi tänker att det får bli sedan när de faktiskt har behov av egna rum. Nu agerar ett av sovrummen som lekrum och så delar de på det andra sovrummet med en våningssäng (en sådan med 120 säng under och 80 säng över, perfekt om de har behov av att en förälder finns med i rummet). 

    Jag tycker det är perfekt. Vi har ett rum för sova och ett för att leka i. Jag är lite anti att ha leksaker i sovrummet... 🙈

  • myskmalva

    Jag vet familjer som valt att sova i samma rum allihop när barnen var små och syskon som valt att ha ett lekrum och ett sovrum istället för varsitt rum. Man får göra det som funkar bäst för ens familj.

    Men jag undrar lite om det där loftet. Är det alkov du menar? För att ha små barn sovande uppe på ett loft verkar inte särskilt praktiskt.

  • Meddelande borttaget
  • Jemp

    Mina är 6 och 8 och börjar nu vilja ha eget rum så det ska vi fixa iordning. Hittills har de velat dela. (Jag är inte övertygad om att de direkt kommer sova separat heller?)
    Yngsta sov hos oss när vi flyttade hit och flyttade sen in till brorsan. I perioder har de bäddat ner sig ihop också, så hos oss har de varit uppskattat. 

  • septembermamma2022
    myskmalva skrev 2024-04-21 10:45:07 följande:

    Jag vet familjer som valt att sova i samma rum allihop när barnen var små och syskon som valt att ha ett lekrum och ett sovrum istället för varsitt rum. Man får göra det som funkar bäst för ens familj.

    Men jag undrar lite om det där loftet. Är det alkov du menar? För att ha små barn sovande uppe på ett loft verkar inte särskilt praktiskt.


    Oj, autocorrect har varit i farten. Jag tänkte skriva sovkott, alltså ett litet rum ca 2x2 m stort som är som ett litet bihang till lekrummet.
  • septembermamma2022

    Tack för svaren! Då låter det som en plan som kan fungera bra :)

    Nåt som kan vara bra att tänka på? Har ni haft en stor säng som de delat på eller varsin?

    Nån skrev om våningssäng och det kan ju vara en idé.

  • MsM84

    Det är stor skillnad på att ha små barn som delar rum och tonåringar som gör det. När barnen växer kommer viljan att ha eget, typ efter skolstart. Jag önskar att mina barn hade sovit i samma rum då de sovit bäst när de sovit tillsammans. Upptäckte det när äldsta vant sig vid att sova själv och ville inte ändra rummen. Vår bebis kommer få dela rum med vår femåring till början då bebis som mest kommer ha lite saker i rummet och sova där, vi vill inte offra vårt kontor för det. När önskan om eget rum finns kommer vi däremot göra det.

  • elsi
    septembermamma2022 skrev 2024-04-21 09:27:37 följande:
    Låta barnen dela rum trots att plats finns att låta dem ha eget?

    Vi bor stort och köpte boende för ett par år sen med tanken att kunna låta familjen växa. Det finns alltså flera rum vakanta i hemmet. I dagsläget finns ett barn på 1,5 år och hon har en liten svit med lekrum och ett litet sovloft där det får plats två barnsängar.

    Nu planerar vi syskon men vi är inne på tanken att låta barnen dela på de rummen när de är små. Så får de tryggheten och myset med att sova tillsammans med syskonet i samma rum.

    På Familjeliv verkar den allmänna uppfattningen vara att barn ska ha egna rum och detta även till priset att föräldern får sova i kök eller vardagsrum.

    Jag undrar vad ni tycker att det finns för fördelar och nackdelar med att låta barnen dela de första åren. Någon som har valt att låta dem dela även fast plats finns? I vilken ålder börjar barn efterfråga eget rum? Stör barnen varandra mycket på natten om de delar eller upplever ni att de får trygghet av varandra om de vaknar på natten? Fördelar med att ha dem i olika rum?

    Vi tänkte alltså inte att de skulle dela för evigt men


    Du kan ju inte bunta ihop alla "barn" i ett och samma tänk. Det är en enorm skillnad på en 1,5-åring, 5-åring och en 15-åring. 

    En 1,5-åring vet inte vad eget rum är.
    En 5-åring kan vilja ha eget rum, men trivas lika bra att dela med brorsan.
    en 15-åring kan ha stort behov av eget rum att dra sig undan.

    Är ju fint om föräldrarna inser barnets olika utvecklingsstadier och anpassar livet efter deras olika behov. 

    Det du strukit under gäller väl främst de som har äldre barn, eller barn som är styvsyskon och som inte känner varandra så bra när de ska flytta ihop. Då är det ju viktigare med egna rum. 
  • LFF

    Mina tvillingar fyller 11 i höst. De delar fortfarande rum och kommer att göra det så länge de önskar. De har ett rit/pyssel/lekrum som en av dem kan flytta in i den dagen de önskar varsitt rum.

Svar på tråden Låta barnen dela rum trots att plats finns att låta dem ha eget?