• Anonym (Z)

    Hjälp till med min 7,5 åring tack

    Hej 

    min son, på 7,5 år har svår grad av autism och if. han använder fortfarande blöja dygnet runt och har även tutte (napp) dagligen. min son är som en 1,5 åring. 


    jag försöker få han att bajsa inne på toan men lyckas sällan.. när jag ser att han börjar klämma så bär jag in han på toan men då bara springer han iväg. När blöjan är full av kiss och bajs måste jag jaga han för att ens kunna byta blöja. Har ett skötbord när jag lägger honom och byter blöjan. Har testat han få utan kläder och blöja men då händer alla olyckor och han bryr sig inte ens om han kissar eller bajsar på sig. Han kan inte kommunicera, bara med få ord ibland. det han säger mest är ?måste ha blöja? ?blöja? 

    känns som han är en stor bebis och vet inte hur jag sk få han att utvecklas ? 

    jag vill gärna försöka sluta med blöja men bup säger bara att ?vänta tills han är mogen? 

    grejen är att han fyller 8 år och nån månad. Och jag tycker inte åttaåringar ska ha blöja. eller tutte/napp heller. I skolan får han ha tutte.

    jag var en bebis som ammar, vilket leder till att min son vill amma också. jag lät han få små tutta lite igår och nu är han helt fast för att få tutta mera på mitt bröst. Han säger ?tutta? . Var det helt dumt att låta han tutta ? Tänkt att han är inte äldre en en ett åring heller .. 

  • Svar på tråden Hjälp till med min 7,5 åring tack
  • Anonym (könök)
    Anonym (Z) skrev 2024-04-20 16:16:49 följande:
    Hjälp till med min 7,5 åring tack

    Hej 

    min son, på 7,5 år har svår grad av autism och if. han använder fortfarande blöja dygnet runt och har även tutte (napp) dagligen. min son är som en 1,5 åring. 


    jag försöker få han att bajsa inne på toan men lyckas sällan.. när jag ser att han börjar klämma så bär jag in han på toan men då bara springer han iväg. När blöjan är full av kiss och bajs måste jag jaga han för att ens kunna byta blöja. Har ett skötbord när jag lägger honom och byter blöjan. Har testat han få utan kläder och blöja men då händer alla olyckor och han bryr sig inte ens om han kissar eller bajsar på sig. Han kan inte kommunicera, bara med få ord ibland. det han säger mest är ?måste ha blöja? ?blöja? 

    känns som han är en stor bebis och vet inte hur jag sk få han att utvecklas ? 

    jag vill gärna försöka sluta med blöja men bup säger bara att ?vänta tills han är mogen? 

    grejen är att han fyller 8 år och nån månad. Och jag tycker inte åttaåringar ska ha blöja. eller tutte/napp heller. I skolan får han ha tutte.

    jag var en bebis som ammar, vilket leder till att min son vill amma också. jag lät han få små tutta lite igår och nu är han helt fast för att få tutta mera på mitt bröst. Han säger ?tutta? . Var det helt dumt att låta han tutta ? Tänkt att han är inte äldre en en ett åring heller .. 


    Du behöver förlika dig med att ditt barn kanske kommer att ha blöja hela livet. 


    Troligen kommer han dock att mogna, men långt senare i livet än barn utan autism och IF.  Detta är inget du kan påverka, så som sagt, förlika dig med att ditt barn kommer att ha en långsam utveckling och att den förr eller senare stannar av helt.
    Lita på skolans personal, de kan sin sak och de känner ditt barn väl. De vill också det bästa för ditt barn, att han ska utvecklas så långt det bara är möjligt och de kommer också att stötta och hjälpa honom i det. 


    Det du kan göra är att ha ett bra samarbete med skolan, prata med dem om vad de gör där och se om det är något du kan göra hemma också för att stötta ditt barn att bli så självständig han bara kan. 


    Kolla om du kan få bildstöd och utbildning i hur man använder det som hjälp att kommunicera med din son kring detta med blöjbyten så att han förstår vad som ska ske. Det är ett utmärkt sätt även i alla andra situationer också. 

    Ja, det var dumt att låta ditt barn tutta eftersom han inte har förmågan att förstå varför han får testa en gång men inte mer. Så, låt bli att låta honom tutta och säg lugnt nej när han frågar även om han frågar 'tusen' gånger efter varandra. 


     


     


     

Svar på tråden Hjälp till med min 7,5 åring tack