• SvartPudel

    Hjälp mig att kriga mot grannarna!

    Blev som vanligt väckt imorse av att grannarna ovanför härjar runt från cirka 05-06 en lördagmorgon.
    De är ett par ovanför i 70-års åldern som passar sina två barnbarn 360 dagar om året. Barnen går inte på dagis och de passar ungarna även under helger. Flickan är 4 och pojken är cirka 1 år. Föräldrarna dumpar av ungarna varje vardagsmorgon (runt 06-07) och på helgerna sover de ofta över.

    Barnen springer fram och tillbaka konstant, skriker både i hemmet och ute. Studsbollar studsas runt, böcker och saker slängs i golvet. Bord och stolar byter plats. Flickan brukar ställa sig och skrika i trappuppgången samtidigt som hon håller fast i trappräcket och skakar det så det dånar i hela trapphuset, detta händer nästan dagligen. När de badar i poolen ute på balkongen så gapas det och skvätts vatten ner på vår balkong utan att de säger till. Men det värsta av allt är att de har s.k "pianolektioner" med flickan nästan dagligen och hon kan sitta och banka på pianot i en timme. 
    Vi bor i ett hus från 89 så det är inte jättedålig isolering heller om man jämför med tidigare lägenheter.

    Nu har jag tröttnat på detta och vill starta ett litet krig genom payback.
    De har väckt mig dagligen i snart 2-års tid.
    Mor/Farföräldrarna ska få sota för att de inte kan säga till sina barnbarn.
    Jag är inte den som lämnar lappar och säger till utan jag vill ge tillbaka med samma mynt. Vad kan jag göra för att jävlas med dem?
    Spela hög musik (gör jag redan) /utföra taksnickerier på natten/skaffa 2 dobermann så ungarna blir rädda? Är beredd att ta detta till en ny nivå. 
    Tips mottages!
  • Svar på tråden Hjälp mig att kriga mot grannarna!
  • SvartPudel
    EnAnon­umius : Jag vill inte slösa min tid på att säga till dem när jag redan vet att de varken kommer våga säga till barnen eller förstå problemet. De har liksom fri uppfostran där uppe och att banka piano har blivit deras vardagsrutiner...De har hållit på så länge nu och värre blir det så nu är mitt mått rågat.

    Fossil: Ja, payback är nog det bästa i detta fallet. Sen är det ju lite kul att jävlas tillbaka också.

    Myskmalva:  Det handlar mest om att jag är trött på detta och vill ge tillbaka på något sätt, göra det jobbigt för dem i deras vardag.
  • SvartPudel
    Litorina skrev 2024-04-20 13:46:15 följande:

    De har hållt på så i två år och du har fortfarande inte pratat med dem? Varför? 


    I början var det mest att flickan var högljudd i trappan vid hämtning/lämning dagligen sedan har det eskalerat i takt med att barnen växer. Nu är det cirkus där uppe varje dag och på ett sätt har man vant sig. Jag är den typen av person som lider mig igenom saker men nu börjar det bli outhärdligt.
  • glassgumman78

    Vad är det du vill?
    Vill få dem att sluta störa eller vill du bara få jävlas?

    Om det är bara för att jävlas vill jag påminna dig om det gamla talesättet: den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri....
    För risken att dina hämndplaner slår tillbaka på dig är ju överhängande

    För även om du blivit störd i 2 år så har du ingen laglig rättighet att störa dem. Om de eller någon annan blir störda av dig och anmäler dig till störningsjouren kan du inte komma dragandes med "de har stört mig"...
    Det blir en anmärkning och hur kul är det. 
    Så risken är ju att dina tilltag kan göra att du förlorar din bostad...Du kanske tycker att det är värt det, att behovet av hämnd är viktigare, vad vet jag...jag är inte den hämndlystne personen, så kan inte riktigt förstå känslan riktigt.

    Så mitt råd är ju att tala med dem, ge dem en chans att ändra på sig och sedan anmäla om det fortsätter...

  • EnAnonumius
    SvartPudel skrev 2024-04-20 14:14:42 följande:
    EnAnon­umius : Jag vill inte slösa min tid på att säga till dem när jag redan vet att de varken kommer våga säga till barnen eller förstå problemet. De har liksom fri uppfostran där uppe och att banka piano har blivit deras vardagsrutiner...De har hållit på så länge nu och värre blir det så nu är mitt mått rågat.
    Okey..

    Du vill inte slösa din tid med att snacka med dem.,

    Hur vet du redan att de inte "vågar säga till barnen" och/eller "först¨å problemet".
    Hur vet du det av fakta?

    Ja de kanske har hållit på länge. Men du saknar ju själv lika mycket folkvett som inte snackar med dem, som är det vettiga, vuxna och civiliserade sättet att göra det på.

    Låter mer som att du har stor konflikträdsla, så¨ et leder till att du tappar all form av folkvett och ber om tips om att bete sig som en tjurig barnrumpa i stället.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Djärven
    EnAnonumius skrev 2024-04-20 15:23:41 följande:
    Okey..

    Du vill inte slösa din tid med att snacka med dem.,

    Hur vet du redan att de inte "vågar säga till barnen" och/eller "först¨å problemet".
    Hur vet du det av fakta?

    Ja de kanske har hållit på länge. Men du saknar ju själv lika mycket folkvett som inte snackar med dem, som är det vettiga, vuxna och civiliserade sättet att göra det på.

    Låter mer som att du har stor konflikträdsla, så¨ et leder till att du tappar all form av folkvett och ber om tips om att bete sig som en tjurig barnrumpa i stället.
    Bra att du orkade prata klarspråk med honom.

    Jag orkade inte med det själv ska jag erkänna.
  • SupersurasunkSara
    SvartPudel skrev 2024-04-20 11:26:46 följande:
    Hjälp mig att kriga mot grannarna! Blev som vanligt väckt imorse av att grannarna ovanför härjar runt från cirka 05-06 en lördagmorgon.
    De är ett par ovanför i 70-års åldern som passar sina två barnbarn 360 dagar om året. Barnen går inte på dagis och de passar ungarna även under helger. Flickan är 4 och pojken är cirka 1 år. Föräldrarna dumpar av ungarna varje vardagsmorgon (runt 06-07) och på helgerna sover de ofta över.

    Barnen springer fram och tillbaka konstant, skriker både i hemmet och ute. Studsbollar studsas runt, böcker och saker slängs i golvet. Bord och stolar byter plats. Flickan brukar ställa sig och skrika i trappuppgången samtidigt som hon håller fast i trappräcket och skakar det så det dånar i hela trapphuset, detta händer nästan dagligen. När de badar i poolen ute på balkongen så gapas det och skvätts vatten ner på vår balkong utan att de säger till. Men det värsta av allt är att de har s.k "pianolektioner" med flickan nästan dagligen och hon kan sitta och banka på pianot i en timme. 
    Vi bor i ett hus från 89 så det är inte jättedålig isolering heller om man jämför med tidigare lägenheter.

    Nu har jag tröttnat på detta och vill starta ett litet krig genom payback.
    De har väckt mig dagligen i snart 2-års tid.
    Mor/Farföräldrarna ska få sota för att de inte kan säga till sina barnbarn.
    Jag är inte den som lämnar lappar och säger till utan jag vill ge tillbaka med samma mynt. Vad kan jag göra för att jävlas med dem?
    Spela hög musik (gör jag redan) /utföra taksnickerier på natten/skaffa 2 dobermann så ungarna blir rädda? Är beredd att ta detta till en ny nivå. 
    Tips mottages!

    Problemet är ju att även om man aldrig får störa sina grannar oavsett tid på dygnet så får man tåla lite mer dagtid. Och barn får man tåla lite mer från då de är just barn. Det du funderar på är dock sådana störningar som inte är tillåtna, dvs du själv kan bli vräkt om det vill sig illa. 


    De flesta hyresvärdar har en riktlinje på tider då man får låta lite mer, en vanlig tid är mellan 07:00-22:00. 


    Spela in ljuden och kontakta din hyresvärd. Denne kommer dock förmodligen säga att du själv ska prata med grannarna först. 


    Det kan ju vara så att grannarna inte fattar att alla ljud de gör stör grannarna om ingen säger nåt. (Även om en tycker att det är självklart) Trappskriken borde de ju dock inse att det hörs.


    Jag har själv haft grannar som haft sina barnbarn på besök och som startade kl 5 på mornarna med oljud. Hoppa från soffan, kasta bollar till hunden, springa osv och de hade en hel del energi så det kunde pågå ett par timmar. 


    De kunde man dock säga till, de ville gärna att vi skulle göra det, men man  ledsnar ju när de nästa helg väsnas lika mycket. 


    Om du väljer att vända dig till värden men denne inget gör återstår väl bara att flytta eg. Då kan du 'hämnas' på värden genom att berätta om störningarna för alla som kommer och tittar på lgh. 


    Jag hoppas du löser problemet utan att du själv blir vräkt på kuppen. 


     


     


     

  • Litorina
    SvartPudel skrev 2024-04-20 14:24:45 följande:
    I början var det mest att flickan var högljudd i trappan vid hämtning/lämning dagligen sedan har det eskalerat i takt med att barnen växer. Nu är det cirkus där uppe varje dag och på ett sätt har man vant sig. Jag är den typen av person som lider mig igenom saker men nu börjar det bli outhärdligt.
    Du är med andra ord konflikträdd. Då får du börja med att ta tag i det så att du sen kan bete dig som folk och på ett sansat sätt kontakta din granne. 
  • Melvineriksson

    Det där låter bara hemskt. Skaffa en hobby istället

  • glassgumman78
    EnAnonumius skrev 2024-04-20 15:23:41 följande:
    Okey..

    Du vill inte slösa din tid med att snacka med dem.,

    Hur vet du redan att de inte "vågar säga till barnen" och/eller "först¨å problemet".
    Hur vet du det av fakta?

    Ja de kanske har hållit på länge. Men du saknar ju själv lika mycket folkvett som inte snackar med dem, som är det vettiga, vuxna och civiliserade sättet att göra det på.

    Låter mer som att du har stor konflikträdsla, så¨ et leder till att du tappar all form av folkvett och ber om tips om att bete sig som en tjurig barnrumpa i stället.
    håller helt med...

    Alltid intressant med människor...här har vi alltså en som hellre än att åtminstone försöka lösa det verbalt är villig att gå och köpa en basketboll och ligga och kasta upp mot taket dagarna igenom i hopp om att åsamka ett äldre par och deras barnbarn så mycket lidande som möjligt...och sen frågar hen om vart folkvettet tagit vägen....
    Ja inte återfinns den hemma i den lägenheten i alla fall....
  • Djärven
    glassgumman78 skrev 2024-04-20 16:11:09 följande:
    håller helt med...

    Alltid intressant med människor...här har vi alltså en som hellre än att åtminstone försöka lösa det verbalt är villig att gå och köpa en basketboll och ligga och kasta upp mot taket dagarna igenom i hopp om att åsamka ett äldre par och deras barnbarn så mycket lidande som möjligt...och sen frågar hen om vart folkvettet tagit vägen....
    Ja inte återfinns den hemma i den lägenheten i alla fall....
    Ja, det hela är tragikomiskt.
  • Lynx123

    Bor det inga andra människor i huset? 

    Självklart måste du först prata med grannarna. Om du inte vågar det så får du prata med hyresvärden och/eller andra grannar. 

    Du löser inte problemet genom att bli en del av det.

  • SvartPudel

    OK, jag ska plinga på och snacka med dem bara för att ni säger det men det löser inte problemet. Har väldigt svårt att tro att barnen plötsligt blir lugna för all framtid och de byter livsstil och rutiner. Det kommer fortsätta, det vet jag.

    Eftersom det har pågått under lång tid är jag väldigt hämndlysten och imorse blev det droppen för mig. Under dagen har de varit extrema och skrapat grejer i golvet och skrikit både inomhus och utomhus. 

    Kan tillägga att vi bor i bostadsrätt. 

  • Mentat
    SvartPudel skrev 2024-04-20 11:26:46 följande:
    Jag är inte den som lämnar lappar och säger till utan jag vill ge tillbaka med samma mynt. Vad kan jag göra för att jävlas med dem?
    Spela hög musik (gör jag redan) /utföra taksnickerier på natten/skaffa 2 dobermann så ungarna blir rädda? Är beredd att ta detta till en ny nivå. 
    Tips mottages!
    Låter ju som om det är de som ger igen...?
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Hjälp mig att kriga mot grannarna!