• Anonym (Emil)

    Kompensera för att barn ska slippa långa dagar på förskolan

    Borde inte samhället gå in och ekonomiskt kompensera för exempelvis ensamstående så att det ska slippa ha barnet långa dagar på förskolan alternativt erbjuda barnvakt i hemmet.

    Alltså antingen att föräldern ska kunna gå ner i arbetstid och får kompensation ekonomiskt. Om detta inte går att lösa på bästa sätt utifrån arbetsförhållandena så ska man erbjudas förskolehämtning. Om barnet blivit lämnad klockan 7 på morgonen så borde barnet senast bli hämtad klockan 15 av en skattefinanserad barnvakt så barnet slipper gå mer än heltid. 


    Vad tycker ni? 


     

  • Svar på tråden Kompensera för att barn ska slippa långa dagar på förskolan
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-26 04:48:37 följande:
    Jag tar inget för givet. Men man får planera in det tillsammans i tid och inte komma i sista minuten. Våra föräldrar vill så gärna att barnen sover över ibland.. Hur är det för dig eftersom du inte verkar gilla det? 
    Du får läsa #90, det funkar som svar här också.

    Sen får jag tillägga att min son med fru ytterst sällan har barnvakt, de tar med barnen om de ska göra något. Till 98%.
    För att de vill.

    Nu är det väldigt enkla barn som vet att bete sig, och min son vill absolut inte att de ska lämnas hemma. Frun hade säkert velat ha mer barnvakt, eller det är vad jag tror... fast hon gör saker på egen hand ibland och min son är hemma med barnen. 

    Kanske har med att göra att de väntade med barn tills de var 35/35+ och hade "lekt av sig".
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-26 05:26:25 följande:
    För att jag behöver helgerna till att sova ut, inte göra mer än jag orkar och vill. Även om mina barnbarn är relativt stora, 6 och 8, så sitter de inte bara som ljus. Jag bor i en liten tvåa som definitivt inte på något vis är anpassad för barn.

    Jag är liksom inte pensionär utan jobbar heltid i ett fysiskt krävande arbete och har faktiskt inte ork att ta hand om barnbarnen när helgen äntligen är här.

    Det kan förekomma undantag, att jag är barnvakt. Men bara om det verkligen är nödvändigt. Som t ex föräldrarna (min son och hans fru) skulle på bröllop med övernattning, för långt att åka hem.
    Men, då bodde jag i deras hus. Där kan jag ställa upp, men som sagt inte bara för "att".

    När jag väl är pensionär är de så stora att de inte behöver vaktas längre. Fast då kanske jag har nya barnbarn, men det får vi ta då.
    Att vakta i mitt hem är iaf uteslutet.
    Fattar helt!! Tycker ärligt talat att det är befriande med en människa som vågar erkänna att hen inte fullständigt utplånar sig för barnbarnens (eller, för den delen: barnens) skull 🙂 Själv har jag en drös ungar; ibland tänker jag med skräckblandad förtjusning att om mina ungar själva får lika många barn som jag så kommer jag att få 25 barnbarn - då lär jag behöva sätta ner foten en hel del beträffande passning 😆 Mina ungar är dessutom nära varandra i ålder, så det är ju inte helt otroligt att barnbarnen kommer att vara det också.
  • Mickezzz

    Varför då?

    var det staten som du skaffade barn med?

    När vi separerade så valde jag att jobba 7 timmar per dag dom veckorna som barnet var hos mig, just för att förskole dagarna skulle bli kortare och våran tid längre.
    Allt handlar om prioteringar, 

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Meh) skrev 2024-04-27 04:07:56 följande:
    Fattar helt!! Tycker ärligt talat att det är befriande med en människa som vågar erkänna att hen inte fullständigt utplånar sig för barnbarnens (eller, för den delen: barnens) skull 🙂 Själv har jag en drös ungar; ibland tänker jag med skräckblandad förtjusning att om mina ungar själva får lika många barn som jag så kommer jag att få 25 barnbarn - då lär jag behöva sätta ner foten en hel del beträffande passning 😆 Mina ungar är dessutom nära varandra i ålder, så det är ju inte helt otroligt att barnbarnen kommer att vara det också.
    Bra, människor som jag brukar få sig överöst med skit från småbarnsföräldrar som tycker att mor- och farföräldrar ska lägga sin lediga tid på barnbarnen.

    Jag är på riktigt välsignad som slipper dessa "krav". Men å andra sidan är mina söner helt införstådda med att jag behöver min egentid. Jag har lagt många, många år (30+) på hemmaboende barn.

    Kom bara ihåg att sätta ner foten redan i början, innan du ses som en självklarhet att ta hand om barnbarn.
  • Anonym (Emil)
    Mickezzz skrev 2024-04-27 04:21:38 följande:

    Varför då?

    var det staten som du skaffade barn med?

    När vi separerade så valde jag att jobba 7 timmar per dag dom veckorna som barnet var hos mig, just för att förskole dagarna skulle bli kortare och våran tid längre.
    Allt handlar om prioteringar, 


    Om du läst så handlar detta inte om par som har varannan vecka utan heltidsensamstående. För mig är det självklart att ingen annan ser sig som ensamstående eftersom man faktiskt inte är ensam. Det finns ju då minst 2 föräldrar! 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-26 05:26:25 följande:
    För att jag behöver helgerna till att sova ut, inte göra mer än jag orkar och vill. Även om mina barnbarn är relativt stora, 6 och 8, så sitter de inte bara som ljus. Jag bor i en liten tvåa som definitivt inte på något vis är anpassad för barn.

    Jag är liksom inte pensionär utan jobbar heltid i ett fysiskt krävande arbete och har faktiskt inte ork att ta hand om barnbarnen när helgen äntligen är här.

    Det kan förekomma undantag, att jag är barnvakt. Men bara om det verkligen är nödvändigt. Som t ex föräldrarna (min son och hans fru) skulle på bröllop med övernattning, för långt att åka hem.
    Men, då bodde jag i deras hus. Där kan jag ställa upp, men som sagt inte bara för "att".

    När jag väl är pensionär är de så stora att de inte behöver vaktas längre. Fast då kanske jag har nya barnbarn, men det får vi ta då.
    Att vakta i mitt hem är iaf uteslutet.
    Om du fortfarande arbetar så kan jag förstå dig. Våra föräldrar är pensionärer och gör inte så mycket om dagarna. Vi fick båda våra yngsta barn när vi var 40+..
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-28 01:55:54 följande:
    Om du fortfarande arbetar så kan jag förstå dig. Våra föräldrar är pensionärer och gör inte så mycket om dagarna. Vi fick båda våra yngsta barn när vi var 40+..
    Ok, ja pigga pensionärer är ju bra!
    Är de dessutom två så hjälper man ju varandra.

    Barnbarnens farfar är avliden sedan länge, barnen fick aldrig träffa honom. Så ledsamt, en fruktansvärd olycka tog honom från oss. Jag kommer nog aldrig till 100% över det. Fast det är ot... sorry.

    Jag fick mitt första barn som 18-åring, kunde tekniskt sett varit farmor innan jag fyllt 40. Fast så blev det inte, min son var 34 när första barnet kom.
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-27 13:31:32 följande:
    Kom bara ihåg att sätta ner foten redan i början, innan du ses som en självklarhet att ta hand om barnbarn.
    Will do 😊
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-28 12:55:59 följande:
    Barnbarnens farfar är avliden sedan länge, barnen fick aldrig träffa honom. Så ledsamt, en fruktansvärd olycka tog honom från oss. Jag kommer nog aldrig till 100% över det. Fast det är ot... sorry.
    Så sorgligt... beklagar verkligen sorgen ♥️
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Meh) skrev 2024-04-29 04:07:58 följande:
    Will do 😊
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-28 12:55:59 följande:
    Barnbarnens farfar är avliden sedan länge, barnen fick aldrig träffa honom. Så ledsamt, en fruktansvärd olycka tog honom från oss. Jag kommer nog aldrig till 100% över det. Fast det är ot... sorry.
    Så sorgligt... beklagar verkligen sorgen ♥️
    Tack snälla!  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Lisa)

    Kollegor blir avundsjukA och sura när man går ner i tid ,för att man man har rättighet och vilja att umgås med sina barn.

  • Anonym (Mannen)

    Jag tycker att är man två med inkomst så kan båda turas om att gå ned i arbetstid, är man två varav en med inkomst så får den utan inkomst skaffa ett jobb. Är man singel så kanske man bör fundera på vad som gick fel. 

  • Tow2Mater
    Anonym (Lisa) skrev 2024-04-29 19:12:00 följande:

    Kollegor blir avundsjukA och sura när man går ner i tid ,för att man man har rättighet och vilja att umgås med sina barn.


    Förmodligen för att de får dra ett extra tungt lass på jobbet istället för att vikarie sätts in.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2024-04-30 01:12:41 följande:
    Förmodligen för att de får dra ett extra tungt lass på jobbet istället för att vikarie sätts in.
    Eller för att de också egentligen vill gå ner i tid men inte tycker sig kunna av tex ekonomiska skäl.
Svar på tråden Kompensera för att barn ska slippa långa dagar på förskolan