• Anonym (TS)

    När kan barn börja bo varannan vecka?

    Vad tycker ni? Har läst att de helst inte ska det förrän de har fyllt 3, har hört det från BVC också. Men hört annat från andra.. 

    Nu tänker jag för barnets skull och vad ni tror är bäst för barnet, inte vad som är bäst för mamman eller pappan. 

  • Svar på tråden När kan barn börja bo varannan vecka?
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-19 15:55:32 följande:

    Jag tycker att varannanveckalösningen stinker, oavsett ålder.
    Skulle ni som propsar på detta vilja flytta fyra gånger varje månad i åratal?

    Man har ETT hem och hälsar på i det andra. Jag hade aldrig, frivilligt, gått med på något annat. I värsta fall hade jag fått förlora, allt för att barnet får ha ETT eget hem.

    Dagens föräldrar tänker bara på sig själva.
    Det är jä**igt synd. Om barnen.


    Du verkar lite sårad eller stressad? 
    Har du själv stor erfarenhet av varannan veckas liv eftersom du så självsäkert basunerar ut något som för en normalbegåvad inte kan ses som annat än....okunskap? 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-19 16:04:11 följande:
    Jo, det har jag.
    Min exman hade tre barn som var försökskaniner, det gick inte bra.

    Mitt barns pappa försökte men det slutade med att han insåg att barnets bästa måste gå före hans. Och han var inte beredd att ha barnet på heltid, förutom varannan helg.
    Och där fick jag svaret, du lever i en dysfunktionell familj där din man inte vill ha sitt barn och du är en besserwisser. 
  • Core
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-19 18:11:04 följande:
    Jo, det måste ju ändå vara bra att det finns supermänniskor som du.
    Det krävs inte att vara en supermänniska för att undvika att förstöra för sina barn. Det räcker i regel med att välja partner med omsorg, lära sig leva med sin partners brister INNAN man skaffar barn, för de bristerna lär inte försvinna, snarare förstärkas i vissa fall. Jag håller med föregående skribent, folk förstör sina barn känslomässigt när man hela tiden tar sina egna behov i första rummet.

    Visst har jag och min partner haft kriser, vi skaffade barn tidigt och de första åren tärde. Men vi visste att vi valde bort de egoistiska besluten när vi skaffade barn, vi valde att göra avkall på en viss del av friheten under 20 år framöver. Jobbar man på det så stärks relationen efter varje kris, men många vill knulla annat och känna sig nykär igen istället, så man har en affär med en kollega, eller separerar för att man inte har fjärilar i magen längre.

    Det är inte ansvarstagande beslut, det är ett symtom på att relationen inte var mogen för barn, och inte föräldrarna heller.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-04-19 19:57:09 följande:
    Du verkar lite sårad eller stressad? 
    Har du själv stor erfarenhet av varannan veckas liv eftersom du så självsäkert basunerar ut något som för en normalbegåvad inte kan ses som annat än....okunskap? 
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-04-19 20:00:32 följande:
    Och där fick jag svaret, du lever i en dysfunktionell familj där din man inte vill ha sitt barn och du är en besserwisser. 

    Varken sårad eller stressad, lever som särbo med utflyttade barn numera.
    Barn som inte slängdes fram och tillbaka under sin barndom.
    Och mitt ex som du väljer att kalla för "din man" är död och begravd sedan länge, dessvärre. Han var min bästa vän efter skilsmässan och förstod vad som var bäst för barn. 

    Okunskap? Nej, men flytta varje vecka du om du tycker att det är bra. Gör det.
  • EpicF
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-20 11:54:18 följande:
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-04-19 20:00:32 följande:
    Och där fick jag svaret, du lever i en dysfunktionell familj där din man inte vill ha sitt barn och du är en besserwisser. 

    Varken sårad eller stressad, lever som särbo med utflyttade barn numera.
    Barn som inte slängdes fram och tillbaka under sin barndom.
    Och mitt ex som du väljer att kalla för "din man" är död och begravd sedan länge, dessvärre. Han var min bästa vän efter skilsmässan och förstod vad som var bäst för barn. 

    Okunskap? Nej, men flytta varje vecka du om du tycker att det är bra. Gör det.
    Så i hans ögon var det bästa för hans barn att inte få lov att bo med sin pappa? Starkare barn som hade en sådan korkad pappa.
  • Anonym (Bizz)
    EpicF skrev 2024-04-20 12:01:37 följande:
    Så i hans ögon var det bästa för hans barn att inte få lov att bo med sin pappa? Starkare barn som hade en sådan korkad pappa.
    Ja du, vi ser på saken på världsskilda sätt.
    Jag säger inte att jag har 100% rätt även om jag är övertygad om det. Kan tänka mig in i hur det hade varit att slängas fram och tillbaka som en vante i åratal utan en plats som är HEMMA. På riktigt.

    Om du vill tala illa om en god människa som är avliden så får du göra det. Han var inget helgon, men han var en man med ett stort hjärta som rymde så många. Han var älskvärd och jag saknar honom enormt mycket. Och han var en bra far. Jag skulle önska att fler barn fick en pappa som honom.
  • EpicF
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-20 12:08:30 följande:
    Ja du, vi ser på saken på världsskilda sätt.
    Jag säger inte att jag har 100% rätt även om jag är övertygad om det. Kan tänka mig in i hur det hade varit att slängas fram och tillbaka som en vante i åratal utan en plats som är HEMMA. På riktigt.

    Om du vill tala illa om en god människa som är avliden så får du göra det. Han var inget helgon, men han var en man med ett stort hjärta som rymde så många. Han var älskvärd och jag saknar honom enormt mycket. Och han var en bra far. Jag skulle önska att fler barn fick en pappa som honom.
    En bra far som inte vill ha sitt barn boende hos sig? Nej, det låter absolut inte som någon bra far. 
  • Anonym (Bizz)
    EpicF skrev 2024-04-20 15:48:25 följande:
    En bra far som inte vill ha sitt barn boende hos sig? Nej, det låter absolut inte som någon bra far. 
    Tyck vad du vill.
    Du vet absolut ingenting om detta.
  • EpicF
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-20 15:56:56 följande:
    Tyck vad du vill.
    Du vet absolut ingenting om detta.
    Nej, jag vet bara det du skriver och kan bara utgå från det. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-20 15:56:56 följande:
    Tyck vad du vill.
    Du vet absolut ingenting om detta.
    Vi vet ju det du delar med dig av och baserat på det så tycker vi som vi tycker.
    Easy peasy. 
  • Anonym (Ui)

    Alla barn är olika, och det beror givetvis på föräldrarna och flera andra omständigheter. Bor de väldigt nära varandra kan det vara lättare, exempelvis.
    Jag vet barn som bott varannan vecka när de var tre och fem år, det gick väl sådär. Har ett annat barn i min närhet som har umgängesföräldern väldigt nära men p.g.a. av barnet inte känner sig trygg där så kommer det nog aldrig bli varannan vecka. 

  • Anonym (Bizz)
    EpicF skrev 2024-04-20 16:46:56 följande:
    Nej, jag vet bara det du skriver och kan bara utgå från det. 
    Iofs sant, dock kan jag inte berätta mer ingående av personliga skäl. Man vet aldrig vem som sitter här och läser.

    Men, han var en bra man. Så mycket kan jag säga, sedan får var och en tro vad de vill. Det är helt i sin ordning.
Svar på tråden När kan barn börja bo varannan vecka?