• Elio3

    V 8 känner ingenting i livmodern

    Hej alla. Är i vecka 7+3 och börjar nu bli så orolig för MF/MA så jag har nästan lite panik. Har varit med om det två gånger tidigare så det hjälper ju inte direkt. 


    Jag har herr betydligt mer symtom denna graviditet än den förra som slutade i MA. Jag hae fortfarande en del symtom som stora bröst, lätt illamående, konstant hunger, trötthet. MEN jag har ingen som helst molvärk/mensvärki livmodern, alltså nada. Inte heller att det känns i ligamenten. Tycker jag borde känns som en liten klunp i livmodern eftersom den nu ska vara stor som en apelsin, men det känns helt platt där. Obs nu menar jag inte på utsidan utan hur jag känner mig inuti om ni fattar. Ska säga också att med den enda friska graviditeten som blev min dotter så hade jag rätt ordentlig molvärk deman vecka ?


    vad tror ni, är det kört? Har ul på tisdag och jag har panik inför detta. Är det ett till MA kommer jag bryta ihop totalt. Vet inte hur jag ska klara av det. 

  • Svar på tråden V 8 känner ingenting i livmodern
  • Anonym (F)

    Var sjutton har du läst att bebisen är som en apelsin?? Om den är som ett knappnålshuvud i vecka 5-6 (som en läkare berättade för mig vid en abort) så är den verkligen inte som en apelsin nu! Enligt 1177 är fostret ca 1,5 cm stort, du kommer inte känna något fysiskt på ett par månader till när sparkarna kan börja kännas.

    www.1177.se/Ostergotland/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/graviditeten-vecka-for-vecka/gravid-i-vecka-8/

    Embryot är ungefär en och en halv centimeter lång i slutet av veckan.

  • Elio3
    Anonym (F) skrev 2024-04-18 08:16:40 följande:

    Var sjutton har du läst att bebisen är som en apelsin?? Om den är som ett knappnålshuvud i vecka 5-6 (som en läkare berättade för mig vid en abort) så är den verkligen inte som en apelsin nu! Enligt 1177 är fostret ca 1,5 cm stort, du kommer inte känna något fysiskt på ett par månader till när sparkarna kan börja kännas.

    www.1177.se/Ostergotland/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/graviditeten-vecka-for-vecka/gravid-i-vecka-8/

    Embryot är ungefär en och en halv centimeter lång i slutet av veckan.


    Jag syftar på att livmodern ska vara ungefär lika stor som en apelsin, står här på 1177 för vecka 8: https://www.1177.se/Vasterbotten/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/graviditeten-vecka-for-vecka/gravid-i-vecka-8/

    d
    ärför jag tycker det borde kännas något.. så jag menar inte att jag bör känna bebisen utan livmodern. Med min dotter så kändes det liksom som en klump.. men är det nån det gått bra för trots det känts helt platt där nere? 
  • Anonym (F)
    Elio3 skrev 2024-04-18 08:51:57 följande:
    Jag syftar på att livmodern ska vara ungefär lika stor som en apelsin, står här på 1177 för vecka 8: https://www.1177.se/Vasterbotten/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/graviditeten-vecka-for-vecka/gravid-i-vecka-8/

    d
    ärför jag tycker det borde kännas något.. så jag menar inte att jag bör känna bebisen utan livmodern. Med min dotter så kändes det liksom som en klump.. men är det nån det gått bra för trots det känts helt platt där nere? 
    Livmoderns storlek behöver du inte alls tänka på, jag kände inte min öht under graviditeten.
  • Anonym (F)

    Det står också ordagrant i texten: Nu växer livmodern och blir lika stor som en apelsin, men den går ännu inte att känna utifrån.

  • Elio3
    Anonym (F) skrev 2024-04-18 09:31:07 följande:

    Det står också ordagrant i texten: Nu växer livmodern och blir lika stor som en apelsin, men den går ännu inte att känna utifrån.


    Ja men det förstår jag, livmodern är ju inte så pass stor så den tagit sig över blygdbenet. Men upplevde som sagt när jag var gravid med dottern att jag kände en klump/tyngd i livmodern, alltså inte genom att klämma på magen. Äh svårt förklara. Ingen som helst värk den här gången heller vilket gör mig orolig. Men jag hoppas innerligt att du har rätt och att det inte ska spela någon roll.
    Har du själv erfarenheter av att du inte känt något kring livmodern men det ändå varit en lyckad graviditet? 
  • Anonym (F)
    Elio3 skrev 2024-04-18 09:47:34 följande:
    Ja men det förstår jag, livmodern är ju inte så pass stor så den tagit sig över blygdbenet. Men upplevde som sagt när jag var gravid med dottern att jag kände en klump/tyngd i livmodern, alltså inte genom att klämma på magen. Äh svårt förklara. Ingen som helst värk den här gången heller vilket gör mig orolig. Men jag hoppas innerligt att du har rätt och att det inte ska spela någon roll.
    Har du själv erfarenheter av att du inte känt något kring livmodern men det ändå varit en lyckad graviditet? 
    Ja jag har varit gravid tre gånger och aldrig känt något av livmodern. Två av dem valde jag att avsluta i abort, en tidig (v 6) och en sen (v 16), en graviditet fullgången med ett fullt friskt barn. Har inte känt någon tyngd eller liknande i livmodern, mer än då barnet förstås började tynga ner själva magen men det var ju då fortfarande i magen och inte livmodern. Hade ingen värk, ingen foglossning, knappt några övriga symptom. Lite morgonillamående några veckor var väl allt.
  • Elio3
    Anonym (F) skrev 2024-04-18 09:55:42 följande:
    Ja jag har varit gravid tre gånger och aldrig känt något av livmodern. Två av dem valde jag att avsluta i abort, en tidig (v 6) och en sen (v 16), en graviditet fullgången med ett fullt friskt barn. Har inte känt någon tyngd eller liknande i livmodern, mer än då barnet förstås började tynga ner själva magen men det var ju då fortfarande i magen och inte livmodern. Hade ingen värk, ingen foglossning, knappt några övriga symptom. Lite morgonillamående några veckor var väl allt.
    Ok tack för ditt svar. Du ger mig lite hopp trots att det känns oerhört mörkt just nu. Det är väl mina två tidigare erfarenheter som gör att jag inte vågar tro på att det ska gå vägen den här gången heller. Usch det är så jobbigt med denna oro. 
  • Anonym (F)
    Elio3 skrev 2024-04-18 09:59:36 följande:
    Ok tack för ditt svar. Du ger mig lite hopp trots att det känns oerhört mörkt just nu. Det är väl mina två tidigare erfarenheter som gör att jag inte vågar tro på att det ska gå vägen den här gången heller. Usch det är så jobbigt med denna oro. 
    Förstår det, men av det du skriver finns ingenting som tyder på annat än en normal graviditet :)
  • Anonym (bfnov)

    jag är också i vecka 7+6 idag och i min förra graviditet kände jag mensvärk/molvärk men inte i denna, inget alls. Jag tror det kan vara olika. Jag mådde inte alls illa i min förra graviditet men nu mår jag jätte illa, kan knappt äta. Tror alla graviditeter är olika, du behöver inte vara orolig. Jag blödde även för 2 veckor sedan och blödde inte en droppe förra gången. Vi fick ett litet hjärta slå i fredags så allt är i sin ordning. 

  • Anonym (Normalt)

    Molvärken kommer ju av att livmodern växer. Om man varit gravid tidigare brukar den växa "lättare" så det är inte ett dugg konstigt att det känns mindre andra gången. 

  • Elio3

    Anonym(bfnov) skönt att det Såg bra ut för dig :) 
    så du känner inte heller nånting alls vid livmodern? Det är bara helt ?platt? känsla där nere precis som när du inte är gravid? Haha ursäkta att jag hakar upp mig vid detta men jag tycker verkligen jag borde känna att det händer nånting i livmodern.. 

  • Anonym (Stina)

    Jag hade fruktansvärd molvärk när livmodern växte i min första graviditet, och märkte inget alls i de senare. Har du barn sen tidigare är din livmoder uttänjd sen tidigare. Tycker det känns helt naturligt att du inte känner något alls.

  • Anonym (Lis)

    Försök ta det lugnt. Det är verkligen inte så att det måste kännas. Framförallt som 
    flera skrivit när det är andra graviditeten. Du har ju jättemycket symptom. 


    Hoppas du kan känna dig lugn efter ditt UL.

  • Elio3

    Uppdatering! Varit på ultraljud och till min stora förvåning var det en liten böna där med ett tickande hjärta. Jag som var säker på att den stannat av. Bara att hålla tummarna att det fortsätter sådär. 

Svar på tråden V 8 känner ingenting i livmodern