• Kenta76

    Föräldrar som gnäller..

    Jag är så frustrerad på "trötta" föräldrar som gnäller. Vem var det som bestämde att du skulle skaffa barn då? Man är väl inte så naiv att man tror det skulle bli en dans på rosor? Herregud.

    Vi andra är också trötta, men vi gnäller inte.

  • Svar på tråden Föräldrar som gnäller..
  • Anonym (fluffig)
    Anonym (Farmor) skrev 2024-04-18 15:12:45 följande:
    Ok, vad har det med ts att göra?

    Jag hjälpte min gamla mamma med det hemtjänsten inte gjorde. Hade hon inte haft mig så hade det blivit svårt för henne.
    Min mamma avled för ca ett halvår sedan, nästan 95 år gammal. I tacksamt minne bevarad.

    De gamla väljer inte att bli gamla och inte klara av allt längre, det är synd att det finns "barn" som inte begriper det.
    Jag hoppas att du har syskon som har förstånd att ställa upp.
    Dina barn valde ju inte att ha dig som mamma heller
  • Anonym (Så sant)

    Verkligen

    Ingenstans i världen är föräldrar så privilegierade som i Sverige. Men det finns inga som kräver så mycket och gnäller så mycket som svenska föräldrar.

    Testa att vara förälder i vilket annat land som helst och inse sen att du lever i ett paradis.

    Allt som är tufft med att vara förälder är sånt som du borde ha fattat själv skulle bli tufft när du valde att skaffa barn.

    Själv har jag skaffat en häst som tar mycket tid, kostar mycket pengar och som jag måste ut med även om det spöregnar och jag är förkyld. Det är inte kul alla gånger, men jag gnäller inte om det eftersom det är konsekvenserna av mitt val, och jag tycker att det positiva uppväger det negativa hundra gånger om. Men föräldrar kan gnälla om att de behöver skicka med en frukt till sitt egna barn på en fritidsaktivitet och de känner sig kränkta...

  • Anonym (Maria)

     Olika förvecklingar som drabbar en i samband med något man själv skaffat, om man kunde ha förutsett det är alltså inte lämpligt att ventilera med andra? Eller vad räknar du som gnäll?

  • Anonym (Farmor)
    Anonym (fluffig) skrev 2024-04-18 16:41:19 följande:
    Dina barn valde ju inte att ha dig som mamma heller
    Mina barn har ingen nöd, det är inte så att jag struntar i barn och barnbarn.

    Att jag inte ställer upp för "egentid" är till stor del att jag inte är pensionär ännu på minst 5-6 år. Jobbar heltid i ett fysiskt arbete, går upp halv fel och kommer hem 15.30 fem dagar i veckan. 
    Så  när helgen kommer behöver jag återhämta mig. Utöver det lever jag i en särborelation och vill umgås med min partner på helgerna.

    Det händer att vi sitter barnvakt, men som sagt... inte ofta och inte bara för "att".

    Jag umgås dock relativt mycket med barn och barnbarn, men det får ske tillsammans med föräldrarna.
  • Spucks
    Anonym (Så sant) skrev 2024-04-18 16:43:59 följande:

    Verkligen

    Ingenstans i världen är föräldrar så privilegierade som i Sverige. Men det finns inga som kräver så mycket och gnäller så mycket som svenska föräldrar.

    Testa att vara förälder i vilket annat land som helst och inse sen att du lever i ett paradis.

    Allt som är tufft med att vara förälder är sånt som du borde ha fattat själv skulle bli tufft när du valde att skaffa barn.

    Själv har jag skaffat en häst som tar mycket tid, kostar mycket pengar och som jag måste ut med även om det spöregnar och jag är förkyld. Det är inte kul alla gånger, men jag gnäller inte om det eftersom det är konsekvenserna av mitt val, och jag tycker att det positiva uppväger det negativa hundra gånger om. Men föräldrar kan gnälla om att de behöver skicka med en frukt till sitt egna barn på en fritidsaktivitet och de känner sig kränkta...


    Jag håller med att föräldrar i Sverige lever rätt lyxig, när man jämför med andra länder, och att det dem klaga på oftast tyder på väldig mycket "entitlement".
    Men trådstarten handlar inte om det, utan att föräldrar gnälla att de är trötta. Och det tycker jag är något helt annat än den gnäll du beskriver (och som jag också tycker är löjligt). Det handlar ju om det dagliga livet, kanske brist på sömn, att barnen betedde sig jobbiga osv. Detta är oberoende av "systemet". Barnen sover inte bättre i ett bra välfärdssystem. De bråkar inte mindre. 
  • Agda90
    Anonym (Farmor) skrev 2024-04-18 18:43:04 följande:
    Mina barn har ingen nöd, det är inte så att jag struntar i barn och barnbarn.

    Att jag inte ställer upp för "egentid" är till stor del att jag inte är pensionär ännu på minst 5-6 år. Jobbar heltid i ett fysiskt arbete, går upp halv fel och kommer hem 15.30 fem dagar i veckan. 
    Så  när helgen kommer behöver jag återhämta mig. Utöver det lever jag i en särborelation och vill umgås med min partner på helgerna.

    Det händer att vi sitter barnvakt, men som sagt... inte ofta och inte bara för "att".

    Jag umgås dock relativt mycket med barn och barnbarn, men det får ske tillsammans med föräldrarna.
    Men då kommer du väl att förstå att dina barn inte kommer att ha tid (eller lust) att hjälpa dig "bara för att " när du blir äldre? De kommer ha fullt upp med sitt. 
  • Anonym (Eva)
    Agda90 skrev 2024-04-19 09:28:19 följande:
    Men då kommer du väl att förstå att dina barn inte kommer att ha tid (eller lust) att hjälpa dig "bara för att " när du blir äldre? De kommer ha fullt upp med sitt. 
    Ja men lite så. Mina mor- pch farföräldrar ställde med glädje upp. Självfallet gjorde vi detsamma när de sedan behövde hjälp.

    Om man inte kan på grund av jobb pch hälsa är det ju en helt annan sak.
  • Agda90
    Anonym (Eva) skrev 2024-04-19 09:47:11 följande:
    Ja men lite så. Mina mor- pch farföräldrar ställde med glädje upp. Självfallet gjorde vi detsamma när de sedan behövde hjälp.

    Om man inte kan på grund av jobb pch hälsa är det ju en helt annan sak.
    Jag tänkte mer på att du inte vill ställa upp "bara för att" för dina barn nu så du bäddar liksom inte för att de skulle vilja ställa upp för dig när du blir äldre och behöver hjälp utan kommer att skylla på att de har sitt. 

    Jag förstår inte hur en särbo kan komma före ens egna barn. Jag förstår inte heller varför man inte ställer upp för sina barn just "bara för att" så att de kan få pusta ut. 
     
  • Anonym (Eva)
    Agda90 skrev 2024-04-19 10:38:02 följande:
    Jag tänkte mer på att du inte vill ställa upp "bara för att" för dina barn nu så du bäddar liksom inte för att de skulle vilja ställa upp för dig när du blir äldre och behöver hjälp utan kommer att skylla på att de har sitt. 

    Jag förstår inte hur en särbo kan komma före ens egna barn. Jag förstår inte heller varför man inte ställer upp för sina barn just "bara för att" så att de kan få pusta ut. 
     
    Det var nog inte mig du skulle svara. Jag håller med dig
  • Agda90
    Anonym (Eva) skrev 2024-04-19 10:42:31 följande:
    Det var nog inte mig du skulle svara. Jag håller med dig
    Förlåt!!
    Nej, det var verkligen inte dig jag skulle svara där. Börjar få en känsla av att jag behöver nya glasögon Skrattande
  • Jemp
    Anonym (Så sant) skrev 2024-04-18 16:43:59 följande:

    Verkligen

    Ingenstans i världen är föräldrar så privilegierade som i Sverige. Men det finns inga som kräver så mycket och gnäller så mycket som svenska föräldrar.

    Testa att vara förälder i vilket annat land som helst och inse sen att du lever i ett paradis.

    Allt som är tufft med att vara förälder är sånt som du borde ha fattat själv skulle bli tufft när du valde att skaffa barn.

    Själv har jag skaffat en häst som tar mycket tid, kostar mycket pengar och som jag måste ut med även om det spöregnar och jag är förkyld. Det är inte kul alla gånger, men jag gnäller inte om det eftersom det är konsekvenserna av mitt val, och jag tycker att det positiva uppväger det negativa hundra gånger om. Men föräldrar kan gnälla om att de behöver skicka med en frukt till sitt egna barn på en fritidsaktivitet och de känner sig kränkta...


    Ni verkar vara många som både antar att man kan förutse allt, allt känns som en dans på rosor och att gnäll innebär att man ångrar något?

    Jag ångrar absolut inte mina barn, de är fantastiska och det är något av det bästa jag gjort. Det är också något av det svåraste jag gjort och definitivt tuffare än jag trodde. Då har jag ändå friska välfungerande barn. 


    Att gnälla är en ventil, och ibland en förklaring till tex ens humör. Inte nödvändigtvis något man behöver/vill bli räddad ifrån. Jag kan för den delen klaga på vädret när jag ska till stallet också..

  • Anonym (Farmor)
    Agda90 skrev 2024-04-19 09:28:19 följande:
    Men då kommer du väl att förstå att dina barn inte kommer att ha tid (eller lust) att hjälpa dig "bara för att " när du blir äldre? De kommer ha fullt upp med sitt. 
    När skrev jag att jag inte kommer att ställa upp mer när jag väl är pensionär?
    Det är NU när jag fortfarande jobbar, är det som jag berättat.

    Sen så begär inte min son (det enda barnet med egna barn) att jag ska barnvakta heller.
    När de ber så behövs det "på riktigt" och då ställer jag oftast upp, dock händer det sällan.

    Och som sagt, jag umgås ofta med familjen. Alla tillsammans.
Svar på tråden Föräldrar som gnäller..