• Anonym (Hur)

    Går det att leva på?

    Blivit erbjuden större boende efter mycket sökande, vilket är mycket svårt att få i min kommun. Den är nybyggd och såklart dyrare.
    Har 3 barn varannan vecka och vi skulle behöva mer plats då barnen nu i princip delar på ett rum och den ena är tonåring.
    Funderar över hur ekonomin ska gå runt. Kommer ha ca 7000 över efter alla räkningar är betalda. Innan matinköp alltså. Skulle det funka? Tänker 5000 i månaden till mat och verkligen försöka hålla det och ha 2000 över till sparande/kläder osv. 


    Vi skulle kunna bo kvar i många år och min ekonomi kommer förbättras betydligt när jag färdigbetalt ett lån men det är inte förrän om 3,5 år. 
    Blir också svårt att hitta billigare och större än detta vi blivit erbjudna nu. 
    Alternativet är att bo kvar och ha mer över i månaden och invänta högre lön eller att lånet ska bli färdigt men känns ju som en evighet dit. 

  • Svar på tråden Går det att leva på?
  • EpicF

    Om man planerar bra så är det inga problem. 2000kr efter att mat och annar är betalt det går så länge man planerar sin ekonomi. 

    Har du möjlighet att spara ihop en buffert nu innan du då ska flytta? 

  • Anonym (Hur)
    Anonym (Kr) skrev 2024-04-17 12:29:24 följande:
    Hur mycket har du efter räkningar idag?
    Ca 9000, men nu har jag unnat mig att köra till jobb och sånt och ha parkering även där fast jag skulle kunna cykla osv. Går ut rätt mycket med vänner också. Så det finns att dra ner på. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-17 12:36:53 följande:
    Ca 9000, men nu har jag unnat mig att köra till jobb och sånt och ha parkering även där fast jag skulle kunna cykla osv. Går ut rätt mycket med vänner också. Så det finns att dra ner på. 
    Lägg då undan 2000 kr/mån nu som en buffert som du inte rör. Klara du inte det ska du inte flytta
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Kr) skrev 2024-04-17 12:38:25 följande:
    Lägg då undan 2000 kr/mån nu som en buffert som du inte rör. Klara du inte det ska du inte flytta
    Bra förslag, ska prova detta. 
  • Anonym (Hur)

    Kollade utgiftskollen i min bank och jag har hållt en matkostnad runt 5000, lite under och lite över från månad till månad så det borde gå. Resten är vad jag kan se rent unnande, lite shopping, sen fika och mat ute, är ju givet inga enorma summor men det är där överskottet har gått, Så blir ju uppoffringen att göra om jag vill bo större..

  • Anonym (Tufft)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-17 12:36:53 följande:
    Ca 9000, men nu har jag unnat mig att köra till jobb och sånt och ha parkering även där fast jag skulle kunna cykla osv. Går ut rätt mycket med vänner också. Så det finns att dra ner på. 
    Hur mkt sparar du per månad?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-17 12:51:47 följande:

    Kollade utgiftskollen i min bank och jag har hållt en matkostnad runt 5000, lite under och lite över från månad till månad så det borde gå. Resten är vad jag kan se rent unnande, lite shopping, sen fika och mat ute, är ju givet inga enorma summor men det är där överskottet har gått, Så blir ju uppoffringen att göra om jag vill bo större..


    Testa nu direkt. Ger två fördelar, du ser om du klarar med mindre pengar och du får en buffert om det blir kris i framtiden

    Börja cykla, mindre kostsamt uteliv
  • Tow2Mater

    Låter knapert. 2000 spänn bränner man ju på minsta lilla oforutsedda utgifter; barnet behöver en ny datormus då knappen på den gamla gick sönder och resistansband som hjälp för att träna upp efter en skada, plantering av lite blommor i krukorna framför ytterdörren, ett extrabatteri för att ladda telefonen i sommar vid behov, nya storpack av chiafrön, oatbran och näsdukar då lagret jag haft tog slut. Swosh, tror det var 2000 kr som försvann oförutsett bara på några dagar.

  • Anonym (Sol)

    Jag skulle inte göra det. Jag vill gärna ha råd med resor, middagar ute osv med mina barn. Det blir för knapert för mig. Jag skulle hellre vänta i 3 år då tills lånet är betalt. 

  • Anonym (Hur)
    baambaam skrev 2024-04-18 12:38:27 följande:

    vad händer om du bli sjuk. där försvinner 2000 kr direkt. vilket innebär att du kommer bara ha råd att betala din räkningar och inget mer. tycker det låter som du kommer leva som en som lever på existensminimum.  


    Nej du har rätt. Har funderat och känner jag behöver få upp min lön mer och ner lånet innan jag flyttar. Känns ovärt att leva väldigt snålt. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-18 13:03:18 följande:
    Nej du har rätt. Har funderat och känner jag behöver få upp min lön mer och ner lånet innan jag flyttar. Känns ovärt att leva väldigt snålt. 
    Har du börjar cykla till jobbet?
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Kr) skrev 2024-04-18 13:28:49 följande:
    Har du börjar cykla till jobbet?
    Ja det har jag, har alltid gjort det förutom när det är vinter och kallt, men det är ändå en väldigt stram budget att hålla sig till. Har precis börjat få mer över och vill inte tillbaka till att vara så fattig igen. 
  • Anonym (Juli)

    Jag hade inte gjort det. Tänk om en tand går sönder eller du eller något av barnen blir sjuk en längre tid. Eller du blir arbetslös. Det måste finnas marginaler. I synnerhet när man har barn.


    Finns det möjlighet att fixa en hörna som är tonåringens där hen kan gå undan, typ under en loftsäng, i klädkammaren, bakom en hylla eller draperi i vardagsrummet eller liknande? Att ha en egen vrå är värdefullt för många. 

  • Anonym (Tufft)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-18 13:37:07 följande:
    Ja det har jag, har alltid gjort det förutom när det är vinter och kallt, men det är ändå en väldigt stram budget att hålla sig till. Har precis börjat få mer över och vill inte tillbaka till att vara så fattig igen. 

    Helt rätt tänkt av dig. 


    Försök att spara lite av det du får över. 

  • Anonym (Hur)
    Anonym (Juli) skrev 2024-04-18 13:44:24 följande:

    Jag hade inte gjort det. Tänk om en tand går sönder eller du eller något av barnen blir sjuk en längre tid. Eller du blir arbetslös. Det måste finnas marginaler. I synnerhet när man har barn.


    Finns det möjlighet att fixa en hörna som är tonåringens där hen kan gå undan, typ under en loftsäng, i klädkammaren, bakom en hylla eller draperi i vardagsrummet eller liknande? Att ha en egen vrå är värdefullt för många. 


    Mitt rum är hans rum dagtid veckorna de är hos mig. Jag bara sover där då. Finns tyvärr inte möjlighet att dela av vardagsrum eller så. 
  • Jemp

    Det låter väldigt tight, men hur ser din budget ut idag? Och har du en befintlig buffert?

  • Anonym (lä nläÅLÄmäå)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-18 13:03:18 följande:
    Nej du har rätt. Har funderat och känner jag behöver få upp min lön mer och ner lånet innan jag flyttar. Känns ovärt att leva väldigt snålt. 
  • Anonym (lä nläÅLÄmäå)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-18 14:15:26 följande:
    Mitt rum är hans rum dagtid veckorna de är hos mig. Jag bara sover där då. Finns tyvärr inte möjlighet att dela av vardagsrum eller så. 

    Skaffa bäddsoffa så tonåringen får sitt rum ifred de v han är hos dig. 


    Börja lägga undan de extra pengarna detta nya boende skulle ha kostat dig och gör det i tre månader så ser du hur det känns att leva så. 


    Sen kan du testa att lägga undan hälften av det och känna efter hur det är att leva så. Då får du fram en summa som känns möjlig att leva på i längden. 


     

  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-18 14:15:26 följande:
    Mitt rum är hans rum dagtid veckorna de är hos mig. Jag bara sover där då. Finns tyvärr inte möjlighet att dela av vardagsrum eller så. 
    Bäddsoffa i vardagsrummet går alldeles utmärkt 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-04-20 09:55:05 följande:
    Bäddsoffa i vardagsrummet går alldeles utmärkt 
    För dig att sova på alltså 
Svar på tråden Går det att leva på?