• Anonym (Helt lost)

    Behöver dra in 300tkr-400tkr

    Som sagt så skulle jag behöva tjäna lite pengar då jag vilja starta om vuxen livet. 

    Men finner inget sätt att göra detta på. Sparar ca 2000-4000kr i månaden. Det går alldeles för sakta. 

    Inser att jag har brist på kunskap när det gäller precis allt. 

    Meka med bilar känns inte som något att ens fundera på då marknaden är helt fel samt riktigt odräglig just nu. 

    Daytrader lockar ju, men självklart inser man att det knappt finns en chans när det kommer till det. 

    Programmera? Vilket program, o hur skulle jag hinna det med heltidsarbete som gör mig helt förstörd på "fritiden"

    Studera vill jag, men har inte tillräckligt med csn efter misslyckade försök tidigare när jag inte ens var fullt motiverad till att studera. 

    Starta eget? Nej, ser hur folk köper o säljer konstant på Marketplace osv. Allt finns för vem som helst till ett någorlunda pris redan. 

    Är inte bra på någonting. Skulle kunna tänka mig läsa matte igen, o kanske gå bokföring. Men känner ingen som håller på med det och vet inte om det är ett tillfredställande alternativ? 

    Har inga kontakter. De närmaste jag har är nöjda i sin tillvaro utan större mål som attt ex "köpa hus någongång" men realistiskt aldrig kommer ha råd då de äter ur mun i matsäck. 

    Funderar på starta däckbytar företag, men hur skulle man kunna konkurrera med de redan väldigt etablerade firmorna?

    Det jag vill jobba helst inom, finns inte mycket att tjäna inom på min låga nivå så behöver komma upp mig i studierna innan jag kan nå det målet, som jag ju inte ens kan komma förbi. 

    Är inte jätte social av mig heller. Är även för snäll för att känna att jag kan ta betalt osv. 

    Vad ska jag göra, köpa mig en spade istället? 

  • Svar på tråden Behöver dra in 300tkr-400tkr
  • Anonym (Granbarr)

    Nu har du inte skrivit några detaljer kring ditt beslut att starta om.på nytt så jag kan inte råda mer specifikt. Men jag kan tipsa om att tänka smått. Bryt ner ditt önskemål till mindre bitar och se vad du kan göra på kortare sikt. Sätt upp många mindre mål. Att spara så mycket pengar kräver långsiktiga mål och det är ju inte säkert att du lyckas.  Dumt att fokusera på slutsumman.  Sen över vad du kan förändra för att börja få in NÅNTING extra . Många bäckar små är bättre än att riskera massa och förlora allt. Starta företag, plugga etc kräver ju att du satsar stora pengar som du inte ens vet om du får tillbaka och definitivt kan du inte garantera att du tjänar på det. 

    Är din tanke realistisk?  Finns det andra möjligheter till att starta om vuxenlivet utan att det kostar dig en halv miljon?  Testa olika möjligheter men halvvägs. Tänk utanför boxen och leta alternativa vägar. 

    Kalkylera också med möjligheten att livet händer. Att du på grund av orsaker inte når din dröm. Hitta en plan B som är fullgod . 

  • Anonym (Helt lost)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-04-16 20:23:02 följande:

    Nu har du inte skrivit några detaljer kring ditt beslut att starta om.på nytt så jag kan inte råda mer specifikt. Men jag kan tipsa om att tänka smått. Bryt ner ditt önskemål till mindre bitar och se vad du kan göra på kortare sikt. Sätt upp många mindre mål. Att spara så mycket pengar kräver långsiktiga mål och det är ju inte säkert att du lyckas.  Dumt att fokusera på slutsumman.  Sen över vad du kan förändra för att börja få in NÅNTING extra . Många bäckar små är bättre än att riskera massa och förlora allt. Starta företag, plugga etc kräver ju att du satsar stora pengar som du inte ens vet om du får tillbaka och definitivt kan du inte garantera att du tjänar på det. 

    Är din tanke realistisk?  Finns det andra möjligheter till att starta om vuxenlivet utan att det kostar dig en halv miljon?  Testa olika möjligheter men halvvägs. Tänk utanför boxen och leta alternativa vägar. 

    Kalkylera också med möjligheten att livet händer. Att du på grund av orsaker inte når din dröm. Hitta en plan B som är fullgod . 


    Tack för ditt svar! 

    Mm jag har en plan B och det är att skaffa snäppet högre behörighet inom yrket som jag arbetar inom nu. Men jag vill inte ens jobba inom det här yrket. Men mest "safe" rent ekonomiskt är det ju. 

    Tråkigt att man måste välja det man inte vill bara. Hade jag haft 3-4 hundratusen så hade jag kunnat byta till något yrke som jag faktiskt vill arbeta med. Men mm. 
  • Anonym (Hipp)

    Kanske djurpassning? Kanske investera i något du kan hyra ut? Kanske har en plats du kan hyra ut till någons båt eller husvagn? Kanske investera i en husvagn du kan hyra ut? Tillverka metallskyltar med namn? Starta en mattvätt? Installera backkameror på lastbilar?


    vad jobbar du med? Kanske kan generera mer förslag. Du kanske har tillgång till en verkstad eller annat?

    se till att ha en plan med pengarna du sparar bättre att återinvestera än att ha liggande.

  • Räkan77

    Flytta till Norrland till någon ort som skriker efter arbetskraft. Där kan du få ett jobb med relativt hög lön. Satsa på att bo så billigt som möjligt. Då kommer du kunna spara betydlugt mer än ett par tusen i månaden. Visar du framfötterna kommer du kunna göra karriär. Om du vill studera så kan du tex ta tjänstledigt på 25% och plugga på halvtid. Men bäst att försöka få kompetensutveckling via jobbet.

    Du kanske inte kommer att kunna spara flera hundra tusen inom de närmaste åren, men det behöver du inte för att kunna göra en omstart.

Svar på tråden Behöver dra in 300tkr-400tkr