• Anonym (Kalle)

    Ersätta kniven?

    Okej såhär, om man hjälper någon att montera ihop möbler och man i processen råkar ha sönder dennes kniv, är man skyldig att ersätta den då? Det var en kökskniv och den gick sönder vid öppnandet av en kartong. Hade inte frågat om just den fick användas, men var enda som hittades.

  • Svar på tråden Ersätta kniven?
  • Goneril

    Hm, en dyr kockkniv, det var inte bra. Möjligtvis kan man gå till någon som slipar knivar, de vet nog också om det lönar sig att försöka reparera den.                                                                                                                               Mycket irriterande med folk som inte är rädda om andras saker. Jag hade en kompis en gång som ställde sin grusiga blöta ryggsäck på en designerstol trots att jag lagt fram en matta för ändamålet. Det är så nonchalant att inte akta andras tillhörigheter. Ofta beror det på att dessa individer är grymt opraktiska och inte vet hur man handskas med saker, det är säkerligen inte ont uppsåt. De har heller ingenting hemma som de är rädda om så de förstår inte alltid problemet.                                                                                                                                                                                        I detta fall skulle jag se om det går att rädda kniven, om inte,  skulle jag nog be om lite kompensation. Var beredd på att kompisen blir sur! Det får bli en avvägning förstås.                                                                                                                                         

  • Aniiee

    Jag vill fortfarande veta hur kniven är sönder och vad det är för kniv, pris/märke. För jag vägrar tro på att den faktiskt öe sönder. Det ska bra mycket mer än lite kartong för att ha sönder en kniv. 


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Självklart)
    Mortiscia80 skrev 2024-04-16 18:52:22 följande:
    Självklart ersätter du kniven!
    Det var inte ts som hade sönder den - det var ts kniv som gjordes sönder av hans kompis
  • Anonym (Kalle)

    Han måste ha bänt till med den för att bryta upp kartongen, själva eggen är trasig på två ställen. Skeptisk till att den går att slipa till så djupt in.

  • Aniiee
    Anonym (Kalle) skrev 2024-04-16 20:30:51 följande:

    Han måste ha bänt till med den för att bryta upp kartongen, själva eggen är trasig på två ställen. Skeptisk till att den går att slipa till så djupt in.


    Låter som en skitkniv ärligt talat, men man kan slipa en ny egg flera cm in. Det kostar vanligtvis 100-150 spänn. Det tycker jag gott att din kompis kan få stå för.

    Googla skärslipare + din stad, så hittar du någon. Om du bor i Stockholm rekommenderar jag Slipkliniken på Thorildsvägen inne på Kungsholmen eller deras verkstad i Handem/Haninge. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Kalle)
    Aniiee skrev 2024-04-16 20:46:28 följande:
    Låter som en skitkniv ärligt talat, men man kan slipa en ny egg flera cm in. Det kostar vanligtvis 100-150 spänn. Det tycker jag gott att din kompis kan få stå för.

    Googla skärslipare + din stad, så hittar du någon. Om du bor i Stockholm rekommenderar jag Slipkliniken på Thorildsvägen inne på Kungsholmen eller deras verkstad i Handem/Haninge. 
    Den var allt annat, men kartongen var tjock och rejält limmad och han som använde den är väldigt stark/hårdhänt. Tycker det var så himla fult att ens använda den utan att fråga.
  • Goneril

    Alldeles fel att använda en kockkniv till nånting annat än livsmedel, kartong går ju absolut inte. "Eggen ska alltid vara i rörelse när man skär. Under inga omständigheter ska man trycka bladet genom en råvara utan att eggen är i rörelse." Så står det i instruktioner till japanska kockknivar. Fattade inte kompisen detta? Tydligen inte. Han har nog aldrig sett en dylik kniv innan, men därmed är han inte ursäktad. Någon ersättning borde han vidkännas, tycker jag. Han har mycket att lära.

  • Aniiee
    Goneril skrev 2024-04-16 21:13:35 följande:

    Alldeles fel att använda en kockkniv till nånting annat än livsmedel, kartong går ju absolut inte. "Eggen ska alltid vara i rörelse när man skär. Under inga omständigheter ska man trycka bladet genom en råvara utan att eggen är i rörelse." Så står det i instruktioner till japanska kockknivar. Fattade inte kompisen detta? Tydligen inte. Han har nog aldrig sett en dylik kniv innan, men därmed är han inte ursäktad. Någon ersättning borde han vidkännas, tycker jag. Han har mycket att lära.


    Vilket faktiskt är tvärt emot hur japnet använder knivar. Det där är marknadsdravel. Säger jag som är utbildad kock med 85% av den utbildningen från just Japan och har en specialtillverkad kniv från en av mästarna, prislapp i runda slängar 40 000 svenska riksdaler, för 20 år sedan. Det är inte som att priset på knivar gått ner sen dess. 

    En kockkniv klarar av att skära genom en kartong, no problem. Risk att den slör till sig lite men annars ska det inte vara något problem, om man inte hanterar den helt åt skogen. Det borde inte ens h blivit hack i eggen vid en twist-rörelse. En bra kniv kan du liksom kapa koben med. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Goneril

    Tror fortfarande att en universalkniv eller en kartongkniv hade varit att föredra även om Aniiee anser att en kockkniv av hög kvalite hade funkat. Uppenbarligen var inte valet av kniv särskilt lyckat, det gick inte så bra. Jag hoppas att det inte var en "Nesmuk", de kostar över 50.000.-, men i så fall hade väl TS låst in den i ett kassaskåp. Nu är olyckan redan skedd, hoppas den klantige erbjuder någon sorts kompensation. Hur är det med hemförsäkring/drulleförsäkring - eller slipning av knivbladet?

  • Anonym (M)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-04-16 18:45:36 följande:

    Det var en dyr matlagningskniv, helt ny. Hen öppnade kartongen på eget bevåg utan att fråga om det fanns något att öppna med. Jag hade tänkt öppna den själv, men hen började när jag var på toa. Hen blev bjuden på mat som tack för hjälpen och att kniven var trasig upptäckte jag först efteråt då hen inte sagt något om att ha använt den öht.


    Så beter sig skitfolk. Självklart berättar man direkt och erbjuder sig att ersätta, det ska man inte behöva be om.

    Men - personen kanske inte märkte att kniven blev annorlunda efter att han använde den

    Men 2 - är du säker på att denna person använt just den kniven när du var på toa, och orsakade detta? 
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (M) skrev 2024-04-17 16:43:49 följande:
    Så beter sig skitfolk. Självklart berättar man direkt och erbjuder sig att ersätta, det ska man inte behöva be om.

    Men - personen kanske inte märkte att kniven blev annorlunda efter att han använde den

    Men 2 - är du säker på att denna person använt just den kniven när du var på toa, och orsakade detta? 
    100%. Ingen annan har haft tillgång till den.
Svar på tråden Ersätta kniven?