• Anonym (Anonym)

    Summa för tillfällig samåkning

    Hej! 

    Jag har samåkt med en klasskamrat till universitetet tio gånger. Det är inget som vi kommer fortsätta göra utan det har bara blivit att det infallit sig nu under vårterminen, så inget återkommande. Jag åker i vanliga fall väldigt bekvämt kollektivt utan några byten, väntetider eller långa avstånd till busshållsplatser (Bussen stannar direkt utanför universitetet). 

    H*n som jag samåkt med har inte krävt någon betalning men jag skulle känna mig så sjukt snål om jag inte betalade för mig. Men anledningen till varför jag berättade att det inte direkt är någon obekvämlighet för mig att åka buss är att jag gärna gör det, men nu har h*n erbjudit sig och då har jag åkt med. 

    Om jag skulle åkt buss skulle det vara 70kr tor medan att åka bil är 6 mil tor samt runt 20kr/h i parkering. Hade jag alltså åkt buss skulle jag betalt 700kr för dessa 10st turer till och från skolan. Men det känns som att det blir fel att betala hela bussumman för då "hade jag likaväl kunnat åka buss"? Eller tänker jag fel? Det känns som att vi båda ska "tjäna" på att samåka och inte bara den part som oavsett åker bil och betalar parkering även om jag inte åkt med. 

    Jag tar tacksamt emot era synpunkter. Ifall jag ska betala 700kr, mer eller mindre? :)

  • Svar på tråden Summa för tillfällig samåkning
  • Sunflora
    Anonym (Brum) skrev 2024-04-16 15:57:44 följande:
    Förstår du inte ens vad du själv skriver?
    Då ger jag upp.

    Du får åka och tanka din gamla bensinslukare istället.

    Du har alltså inga argument kvar då vet jag. Jag har aldrig någonsin sagt att bilen drar en liter per mil det är din tolkning. 
    Anonym (Minis) skrev 2024-04-16 14:36:07 följande:
    Men ska en samåkare behöva vara med och betala på skatt, slitage och service? För att åka med 10 ggr?
     
    Hade jag tyckt det hade jag föreslagit milersättning.
  • Anonym (Volvo 240)
    Sunflora skrev 2024-04-16 19:49:51 följande:

    Du har alltså inga argument kvar då vet jag. Jag har aldrig någonsin sagt att bilen drar en liter per mil det är din tolkning. 
    Anonym (Minis) skrev 2024-04-16 14:36:07 följande:
    Men ska en samåkare behöva vara med och betala på skatt, slitage och service? För att åka med 10 ggr?
     
    Hade jag tyckt det hade jag föreslagit milersättning.

    Igår 19:26
    Anonym (Brum) skrev 2024-04-15 16:55:33 följande:
    Vad ska man ha för bensinslukarmonster då tänker du?
    En gammal Volvo 240?
    Min erfarenhet är att de flesta brukar räkna på en liter per mil. Ska ts betala den faktiska kostnaden blir det 25 kronor/mil delat på två alltså 750 kronor var. 

    -------------------------------------------------

    Hur är det med minnet?
    Brums argument håller bättre än dina ickeargument.
  • Anonym (Bjud på lunch)

    Nä erbjuder man sig utan att diskutera betalning och det är på vägen för bilföraren tycker inte jag man förväntas betala pengar. Däremot kan man ju buda på en lunch eller ett glas vin/öl och visa uppskattning på det sättet! ska man fortsätta lång sikt kan man ju ta upp frågan gällande upplägg för framtida samåkning, absolut. 

  • Sunflora
    Sunflora skrev 2024-04-16 19:49:51 följande:

    Du har alltså inga argument kvar då vet jag. Jag har aldrig någonsin sagt att bilen drar en liter per mil det är din tolkning. 
    Anonym (Minis) skrev 2024-04-16 14:36:07 följande:
    Men ska en samåkare behöva vara med och betala på skatt, slitage och service? För att åka med 10 ggr?
     
    Hade jag tyckt det hade jag föreslagit milersättning.

    Din läsförståelse är dålig då förstår jag. 


    JAG brukar räkna på en liter per mil. Det är så JAG gör ANDRA räknat på andra sätt. OM man ska räkna på den faktiska kostnaden (OM) så är milersättningen 25 kronor/mil. 


    Att JAG räknar på en liter per mil betyder inte att bilen drar det. Ingen av oss vet vad bilen drar det kan vara 0,2 liter/mil eller 2 liter. 


    Här kan du se vad ordet om betyder: https://www.synonymer.se/sv-syn/om

  • EpicF
    Sunflora skrev 2024-04-16 21:04:27 följande:

    Din läsförståelse är dålig då förstår jag. 


    JAG brukar räkna på en liter per mil. Det är så JAG gör ANDRA räknat på andra sätt. OM man ska räkna på den faktiska kostnaden (OM) så är milersättningen 25 kronor/mil. 


    Att JAG räknar på en liter per mil betyder inte att bilen drar det. Ingen av oss vet vad bilen drar det kan vara 0,2 liter/mil eller 2 liter. 


    Här kan du se vad ordet om betyder: https://www.synonymer.se/sv-syn/om


    Du skriver dock tydligt "Min erfarenhet är att de flesta brukar räkna på en liter per mil".

    De flesta innebär inte enbart du. Utan de innebär flera. 
  • Sunflora
    EpicF skrev 2024-04-16 21:58:47 följande:
    Du skriver dock tydligt "Min erfarenhet är att de flesta brukar räkna på en liter per mil".

    De flesta innebär inte enbart du. Utan de innebär flera. 
    Alla jag någonsin träffat räknar på en liter per mil. Är man en snåljåp söker man på vad bilens modell och märke drar vid landskörning och stadskörning, mäter ut att av 6 km är 2,4 stadskörning och 3,6 landskörning så har man fått fram förbrukningen. Sen letar man efter det billigaste bensinpriset. Tur att man kan swisha ören Kostar det X kronor och 98 öre är det de som gäller! 
  • Anonym (Brum)
    Sunflora skrev 2024-04-16 22:46:56 följande:
    Alla jag någonsin träffat räknar på en liter per mil. Är man en snåljåp söker man på vad bilens modell och märke drar vid landskörning och stadskörning, mäter ut att av 6 km är 2,4 stadskörning och 3,6 landskörning så har man fått fram förbrukningen. Sen letar man efter det billigaste bensinpriset. Tur att man kan swisha ören Kostar det X kronor och 98 öre är det de som gäller! 
    Det handlar inte om att vara snåljåp och räkna på ören. Det handlar om den faktiska bränslekostnaden.
    Jag sa inte ett knyst om att jag inte skulle lägga ett enda öre utöver det.

    Hur många har du då diskuterat detta superheta ämne med?
    Veteranklubben "Fyra hjul, jag rullar"?

    "Alla jag någonsin träffat", jo jag tackar! Haha, skojare där. Och du babblar om läsförståelse! Drömmer
  • Anonym (Brum)
    EpicF skrev 2024-04-16 21:58:47 följande:
    Du skriver dock tydligt "Min erfarenhet är att de flesta brukar räkna på en liter per mil".

    De flesta innebär inte enbart du. Utan de innebär flera. 
    Jag tror inte att du kommer få personen i fråga att förstå sin tankevurpa heller.
  • EpicF
    Anonym (Brum) skrev 2024-04-17 05:28:52 följande:
    Jag tror inte att du kommer få personen i fråga att förstå sin tankevurpa heller.
    Troligen inte. 
  • Anonym (Att ha bil kostar)

    Jag har inget bra svar till TS.
    Om berättelsen stämmer så skulle jag tänka mig att ge typ två flaskor vin eller två luncher.

    För att underlätta diskussionerna kan jag berätta att:
    Att ha en någorlunda bra begagnad bil brukar kosta MINST 3 000 kr i månaden och ofta 5000 kr i månaden.
    Normal årskostnad alltså omkring MINST 35 000 kr till 60 000kr.
    Om man kör 1000 mil så blir det 35 - 60 kr per mil.
    De flesta med begagnad bil kör nog bara 500 mil/år och då blir nog den ärliga milkostnaden omkring 60 - 120 kr/mil.

    Kalkylerat på en bra begagnad bil i ok skick, som inte är ett miljömonster (uppfyller Euro 6) och där man skött service och löpande underhåll för att slippa dyra reparationer.
    Om man köper "fel" bil eller inte sköter löpande service och underhåll kan man lätt drabbas av rep-kostnader på 50 000 under ett år, vilket i så fall ökar månadskostnaden med ytterligare minst 4 000 kr varje månad...

    En ny billig bil, av billigt märke, kostar normalt omkring 80 000 kr/år.
    En ny bra familjebil, typ hybrid, av känt märke, kostar normalt minst 110 000 - 140 000 kr/år. En ärlig milkostnad kan lätt bli över 125 kr/mil (!).

  • Anonym (Cash is king)
    Anonym (V) skrev 2024-04-15 21:49:51 följande:

    Jag kör också bil till universitetet varje dag men är väl medveten om att de flesta av mina klasskompisar inte har de förutsättningarna, så om jag hade haft en klasskompis som bodde åt mitt håll och jag hade föreslagit att samåka, så hade jag inte förväntat mig någon ersättning alls. Allt från 300kr och upp hade jag sett som generöst och blivit jätteglad över, det hade varit nog för att visa att personen vill göra rätt för sig. Kanske i form av presentkort eller en gåva, om du tror det skulle tas emot som "billigt" att ge kontanter (vissa är sådana).


    Och det är såna idioter som tycker att det känns "billigt" eller "skämmigt" med kontanter som kommer att sabba vår ekonomi i framtiden genom att göra samhället kontantfritt! För en fix idé om att cash inte skulle va fint nog. Töntar!
    Varför ska banken vara involverad i minsta lilla överföring? Det är att ge banker alldeles för mycket makt.
    En sån person skulle jag ge min myntsamling🤣Skrattande
  • Anonym (C)

    Varför inte bara swisha en slant. Typ mellan 500-1000kr. Använd korten i appen och skriv tack för skjutsen och sällskapet. Behöver inte vara svårare än så. 

  • Sunflora
    Anonym (Brum) skrev 2024-04-17 05:28:09 följande:
    Det handlar inte om att vara snåljåp och räkna på ören. Det handlar om den faktiska bränslekostnaden.
    Jag sa inte ett knyst om att jag inte skulle lägga ett enda öre utöver det.

    Hur många har du då diskuterat detta superheta ämne med?
    Veteranklubben "Fyra hjul, jag rullar"?

    "Alla jag någonsin träffat", jo jag tackar! Haha, skojare där. Och du babblar om läsförståelse! Drömmer
    Att du inte pratar om saker alternativt inte har några vänner och bekanta får stå för dig. Jag har inte körkort så ämnet kommer upp varje gång det ska åkas bil någonstans. 
  • Sunflora
    Anonym (Brum) skrev 2024-04-17 05:28:52 följande:
    Jag tror inte att du kommer få personen i fråga att förstå sin tankevurpa heller.
    Hur är det en tankevurpa att prata om sina egna erfarenheter? Jag gör på ett visst sätt, alla jag träffat gör likadant. Jag känner inte alla människor i världen. Jag kanske har haft det här samtalet med max 500 personer och det bor 10 miljoner i Sverige. Eller är du en sån som blandar ihop dina egna erfarenheter med fakta?! 
Svar på tråden Summa för tillfällig samåkning