• Naya

    Flicknamn som passar till storebror Leon??

    Har precis fått veta att jag väntar en flicka, och nu snurrar tankarna kring namn. 

    Några "önskemål"
    Gärna ett kortare namn
    Inte för matchigt med storebrors namn, men flyter bra ihop
    Får gärna börja på A då det är en tradition, men inget måste

    Högst upp på min lista står Alba, sambon gillar Aléa men inget känns klockrent än. Vad tycker ni om dessa namn? 

    Help!

  • Svar på tråden Flicknamn som passar till storebror Leon??
  • trollhona
    Naya skrev 2024-04-15 08:22:56 följande:
    Flicknamn som passar till storebror Leon??

    Har precis fått veta att jag väntar en flicka, och nu snurrar tankarna kring namn. 

    Några "önskemål"
    Gärna ett kortare namn
    Inte för matchigt med storebrors namn, men flyter bra ihop
    Får gärna börja på A då det är en tradition, men inget måste

    Högst upp på min lista står Alba, sambon gillar Aléa men inget känns klockrent än. Vad tycker ni om dessa namn? 

    Help!


    Alba är fint och passar till Leon. Aléa var ovanligt, och det som jag kan tänka mig som problem är att det blandas ihop med Leah, men definitivt ett fint namn som passar.

    Det finns mängder med fina namn på A, så ett urval
    Aria, Amalia, Adriana, Alva, Arina, Amelia, Aniara, Adessa, Alice

    Även lite namn på andra bokstäver:
    Louise, Olivia, Malou, Marina, Eira, Junie, Gemma, Stella, Sara, Signe, 
  • Naya
    trollhona skrev 2024-04-15 13:36:10 följande:
    Alba är fint och passar till Leon. Aléa var ovanligt, och det som jag kan tänka mig som problem är att det blandas ihop med Leah, men definitivt ett fint namn som passar.

    Det finns mängder med fina namn på A, så ett urval
    Aria, Amalia, Adriana, Alva, Arina, Amelia, Aniara, Adessa, Alice

    Även lite namn på andra bokstäver:
    Louise, Olivia, Malou, Marina, Eira, Junie, Gemma, Stella, Sara, Signe, 
    Tycker också att Alba passar fint till Leon! Mitt favoritnamn just nu men är inte helt hundra än. Alice är så fint och klassiskt, men lite väl vanligt för vår smak. Tack för dina förslag!
  • Awes8

    Älskar namnet Alba! Tycker det låter jättefint ihop med storebror. Vad är det som får er att tveka på Alba? Vi är också inne på det namnet 😊

  • Maymom

    Alba är jättefint.
    Aurora, Anni, Asta, Alva, Agnes, Aïda, Ayda, Alli/Ally. 
    Elly, Lilian.

    Andra som passar med Leon:
    Illona, Malva, Leah, Nova, Mila, Celine, Stella, Mindy, Lykke, Nelly, Lilly.

  • Feminina
    Maymom skrev 2024-04-17 04:54:43 följande:

    Alba är jättefint.
    Aurora, Anni, Asta, Alva, Agnes, Aïda, Ayda, Alli/Ally. 
    Elly, Lilian.

    Andra som passar med Leon:
    Illona, Malva, Leah, Nova, Mila, Celine, Stella, Mindy, Lykke, Nelly, Lilly.


    Lilly är så fint, nästan lika fint som min favorit Wilma/whilma.

    Någon till
    Elsy
    Ellyn
    Liv
    Thea
    Lova
  • Naya
    Awes8 skrev 2024-04-16 17:04:10 följande:

    Älskar namnet Alba! Tycker det låter jättefint ihop med storebror. Vad är det som får er att tveka på Alba? Vi är också inne på det namnet 😊


    Älskar också det namnet! Det som får mig att tveka lite är väl att min sambo inte är helt såld, dock säger han att jag får väja Tungan ute Sen är det väl också lite att det nog lätt kommer att blandas ihop med/tolkas som Alma/Alva.. Har en del i min närhet som inte heller är helt sålda på namnet men det borde man kanske inte bry sig om haha
  • Naya
    Maymom skrev 2024-04-17 04:54:43 följande:

    Alba är jättefint.
    Aurora, Anni, Asta, Alva, Agnes, Aïda, Ayda, Alli/Ally. 
    Elly, Lilian.

    Andra som passar med Leon:
    Illona, Malva, Leah, Nova, Mila, Celine, Stella, Mindy, Lykke, Nelly, Lilly.


    Tack! Om det inte vore för min önskan om ett A-namn så hade Mila varit i toppen! Så fint och mjukt. Celine har tidigare stått högt på min lista och är ett av mannens favoriter just nu :) 
  • Maymom
    Naya skrev 2024-04-17 10:19:23 följande:
    Tack! Om det inte vore för min önskan om ett A-namn så hade Mila varit i toppen! Så fint och mjukt. Celine har tidigare stått högt på min lista och är ett av mannens favoriter just nu :) 
    Ariana och Adriana är ju fina men kanske lite längre än du föredrar. Ariadne är annan variant.
    Arya.
  • Cathariiina

    Både Alba och Aléa känns för utländska, dessutom tycker jag att Alba är fult rent ljudmässigt ("lb" är inte fint) och att Aléa låter hemsnickrat och konstigt. 

    Leon är ett medelhavsnamn, internationellt, ganska stiligt... numera etablerat även i Sverige. Jag skulle matcha det med något annat stiligt namn med ursprung runt medelhavet. Kanske

    Zoe
    Chloe
    Anais
    Daphne
    Diana
    Athena
    Flavia
    Livia
    Silvia (om du vågar - det kanske är för tidigt än)

  • Blue Waffle
    Naya skrev 2024-04-15 08:22:56 följande:
    Flicknamn som passar till storebror Leon??

    Har precis fått veta att jag väntar en flicka, och nu snurrar tankarna kring namn. 

    Några "önskemål"
    Gärna ett kortare namn
    Inte för matchigt med storebrors namn, men flyter bra ihop
    Får gärna börja på A då det är en tradition, men inget måste

    Högst upp på min lista står Alba, sambon gillar Aléa men inget känns klockrent än. Vad tycker ni om dessa namn? 

    Help!


    Bägge era namn är fina.

    Ariel är ett namn jag tycker passar fint till Leon.
  • Anonym (Hej)

    Förstår! Tycker ni absolut inte ska tänka på vad folk i er närhet tycker utan välja det namn som ni känner är världens finaste till er dotter! Har ni kommit fram till något mer än? 😊

  • Cathariiina
    Blue Waffle skrev 2024-04-17 22:10:21 följande:
    Bägge era namn är fina.

    Ariel är ett namn jag tycker passar fint till Leon.
    Fast tänk på att Ariel är både ett tvättmedel och en Disneyprinsessa... Det blir som att heta Ajax + Snövit på samma gång.
    Anonym (Hej) skrev 2024-04-26 13:17:20 följande:

    Förstår! Tycker ni absolut inte ska tänka på vad folk i er närhet tycker utan välja det namn som ni känner är världens finaste till er dotter! Har ni kommit fram till något mer än? 😊



    Det kan nog vara bra att lyssna på vad andra människor säger också, och inte bara gå på vad man själv tycker är "världens finaste". Om jag hade gått på vad jag själv tyckte var "världens finaste" hade mina kids hetat något liknande Ramon och Rowena, och det hade... inte varit särskilt bra för dem i en svensk vardag. 

    Sedan är det viktigt att inte BARA lyssna på sin egen omgivning - som kan ha en delad konstig smak - utan att även fråga eller googla på forum, där många olika sorters människor kommenterar namnen.
Svar på tråden Flicknamn som passar till storebror Leon??