• sofiiee

    Kateter och kan inte kissa v.12

    Jag fick åka in akut till gynakuten i förrgår då jag vaknade o var jättekissnödig men kunde inte kissa det vara bara helt stopp. Det blev värre och värre under förmiddagen och tillslut kunde jag varken sitta eller stå pga extrem smärta och spänningar. Hade över 1 liter urin i blåsan och lyckades tillslut kissa ut lite efter att läkaren satt in en prolapsring, resten av urinen fick tappas via kateter.

    Jag måste nu ha katetern i 5 dagar för att vila blåsan som blivit uttöjd. Sedan ska den tas bort och om jag då kan kissa slipper jag den annars vet jag inte vad som händer.

    Någon som varit med om ngt liknande och kan berätta hur det gick. Är så orolig att behöva ha kateter resten av graviditeten eller få några bestående skador. Detta är min tredje graviditet, har haft två problemfri graviditeter innan.

  • Svar på tråden Kateter och kan inte kissa v.12
  • Cececilia

    Har inte varit med om det själv men hade en vän som fick ha kateter under en tid av sin graviditet. Senare i graviditeten slapp hon den. Hoppas det blir tillfälligt för dig också 😊

  • Söndag

    Men va märkligt kunde varit ja som skrev! Fick precis samma resa vecka 10, dock med en oklar infektion också. hade kateter i 10 dagar och massor av knöl den perioden med blodig urin. de tog bort katetern och konstaterade då uvi så då behandlades den med ytterligare 10 dagar penicillin. 


    de var tvådagar innan nyår  inga problem alls efter det! vecka 27+1 idag 

  • sofiiee

    Tack för era svar. Vad skönt att höra att du blev av med den efter tio dagar! Hoppas verkligen jag ska få slippa katetern efter återbesöket nästa vecka. Tycker det känns så obehagligt och psykiskt jobbigt! Har också haft lite blod i slang o påse men hoppas jag slipper uvi.

  • Parlplattan

    Jag hade inte problem tidigt i graviditeten men däremot vid förlossningen. Fick massa värkar först men kunde inte kissa, tänkte dock inte så mycket på det. Sen stannade värkarna av. Och efter ett tag insåg jag att jag inte kissat på typ 12 timmar. Fick snabbt åka in till förlossningen, tappade ut 1,5 liter via katetern. Barnmorskan ville skicka hem mig, pga inga direkta värkar. Men vid kontroll visade det sig att jag var fullt öppen. Var alltså blåsan som låg i vägen och fått det att stanna av. Allt gick bra och varken jag eller bebisen fick några bestående men av det. Men kan däremot inte längre kissa med menskopp i, tar helt stopp. 

  • Mäklaren

    När jag var gravid fick jag något de kallade urinstämma. Tror det hade att göra med att livmodern låg och tryckte mot urinblåsan. Fick tömma på gyn några gånger och sen släppte det. 
    Kunde heller inte kissa efter en av mina förlossningar och fick tömma på sjukhuset innan vi kunde åka hem. Även en gång när jag varit sövd efter operation kunde jag inte tömma blåsan själv. Över en liter i blåsan när de väl tömde-panik!

    Jag har självtester och antibiotika hemma och behandlarvid behov. 
    Hoppas det löser sig för dig:)

Svar på tråden Kateter och kan inte kissa v.12