• Anonym (Snuttiefia)

    Varför så svårt att komma överens?

    Ja, vad är det egentligen?!

    Annars så kompetenta, smarta och  omtänksamma människor på alla sätt förlorar helt förmågan att mentalisera, försöka förstå och sätta sig in i andras situation så fort det kommer till deras ex som de har barn med. Varför blir det så?

    Samarbetssamtal verkar inte vara särskilt meningsfullt heller. Bara pajkastning och någon som säger stopp om det går för långt i deras tycke.

  • Svar på tråden Varför så svårt att komma överens?
  • Anonym

    Ett bra råd är att inte lägga sig i hur två föräldrar samarbetar om sina barn

  • Anonym (Snuttiefia)
    Anonym skrev 2024-04-12 22:52:08 följande:

    Ett bra råd är att inte lägga sig i hur två föräldrar samarbetar om sina barn


    Det gör jag nog inte, men känner många som är separerade och det är alltid samma historia. Allt bara går rent åt helvete och barn som hamnar i kläm. Det snackas skit och alla styrker medhårs så föräldrarna till slut tror på riktigt att den andre borde låsas in på psyket ungefär. Det är aaaaalltiiiid samma saker som klagas på. Man tror att den andre lider av allvarlig psykisk ohälsa, är narcisstist eller bara är ute efter pengar. Hur kan det bli så? Har inte någon nåt ansvar att hjälpa föräldrar? Barnen mår skit. Framförallt när de blir äldre och förstår mer. Och föräldrarna gör allt för att vara bättre än den andre snarare än att faktiskt se sitt barns behov.
  • Anonym (sama)
    Anonym (Snuttiefia) skrev 2024-04-13 16:57:43 följande:
    Det gör jag nog inte, men känner många som är separerade och det är alltid samma historia. Allt bara går rent åt helvete och barn som hamnar i kläm. Det snackas skit och alla styrker medhårs så föräldrarna till slut tror på riktigt att den andre borde låsas in på psyket ungefär. Det är aaaaalltiiiid samma saker som klagas på. Man tror att den andre lider av allvarlig psykisk ohälsa, är narcisstist eller bara är ute efter pengar. Hur kan det bli så? Har inte någon nåt ansvar att hjälpa föräldrar? Barnen mår skit. Framförallt när de blir äldre och förstår mer. Och föräldrarna gör allt för att vara bättre än den andre snarare än att faktiskt se sitt barns behov.
    Oj, vad befinner du dig i för kretsar där föräldrar beter sig så?

    Jag känner flera skilda föräldrar som samarbetar alldeles utmärkt kring barnen och inte har någon särskild osämja, utan är hövliga och vänliga mot varandra. 

    Jag jobbar även med barn och har mycket kontakt med föräldrar, och även där är det så att de allra flesta samarbetar bra och är eniga om att se barnets bästa. Och visst, man kan ha olika uppfattning om hur barnets bästa ska vara och uppnås, men det går oftast att lösa med diskussion. 
  • Anonym (Snuttiefia)
    Anonym (sama) skrev 2024-04-16 14:38:22 följande:
    Oj, vad befinner du dig i för kretsar där föräldrar beter sig så?

    Jag känner flera skilda föräldrar som samarbetar alldeles utmärkt kring barnen och inte har någon särskild osämja, utan är hövliga och vänliga mot varandra. 

    Jag jobbar även med barn och har mycket kontakt med föräldrar, och även där är det så att de allra flesta samarbetar bra och är eniga om att se barnets bästa. Och visst, man kan ha olika uppfattning om hur barnets bästa ska vara och uppnås, men det går oftast att lösa med diskussion. 
    Har två nära vänner och sen några kollegor. Jobbar med administration i öppet kontorslandskap så ibland råkar man höra vad folk säger också. Hehe.
  • Anonym (sama)
    Anonym (Snuttiefia) skrev 2024-04-13 16:57:43 följande:
    Det gör jag nog inte, men känner många som är separerade och det är alltid samma historia. Allt bara går rent åt helvete och barn som hamnar i kläm. Det snackas skit och alla styrker medhårs så föräldrarna till slut tror på riktigt att den andre borde låsas in på psyket ungefär. Det är aaaaalltiiiid samma saker som klagas på. Man tror att den andre lider av allvarlig psykisk ohälsa, är narcisstist eller bara är ute efter pengar. Hur kan det bli så? Har inte någon nåt ansvar att hjälpa föräldrar? Barnen mår skit. Framförallt när de blir äldre och förstår mer. Och föräldrarna gör allt för att vara bättre än den andre snarare än att faktiskt se sitt barns behov.
    Så dessa "många separerade" och "alltid samma historia" baserar du alltså på två kompisar och några kollegor? Jösses. 
    Anonym (Snuttiefia) skrev 2024-04-16 19:24:10 följande:
    Har två nära vänner och sen några kollegor. Jobbar med administration i öppet kontorslandskap så ibland råkar man höra vad folk säger också. Hehe.


Svar på tråden Varför så svårt att komma överens?